درخواست پشتیبانی رایگان
نورترازان معین

شرکت سهامی عام چیست؟

سرمایه آن به قطعات سهام تقسیم شده و مسئولیت صاحبان سهام محدود به مبلغ اسمی سهام آن است و بخشی از سرمایه شرکت از فروش سهام به مردم تامین میشود به طریق موسسین 20 % سرمایه را خودش تعهد کرده و لااقل 35 % مبلغ تعهد شده را در حسابی به نام شرکت در شرف تاسیس در بانک ها سپرده و اظهارنامه ای به ضمیمه ی اساسنامه ی شرکت و طرح اعلامیه ی پذیره نویسی سهام،به ثبت شرکت ها انجام میشود . ثبت شرکت عام ، سهام آن در بورس داد و ستد میشود.

ویژگی های شرکت سهامی عام چیست؟

1- حداقل تعداد اعضا برای شرکت سهامی عام 5 نفر میباشد.

2- انتشار اوراق قرضه در شرکت سهامی عام  امکان دارد .
3- شرکت عام در تاسیس 20 % از سرمایه توسط موسسین تعهد و حداقل 35 % توسط آنان به حساب جاری شرکت در شرف تاسیس سپرده میشود و مابقی از فروش سهام عموم تامین میشود .

4- شرکت عام برای فروش سهام باید اعلامیه پذیره نویسی منتشر کند بر خلاف شرکت سهامی خاص که این حق را ندارد .

5- امضای ورقه تعهد سهم در  شرکت سهامی عام لازم به قبول اساسنامه و تصمیمات مجامع عمومی میباشد .

6- اظهارنامه ثبت شرکت در شرکت سهامی عام به امضای موسسین میرسد .

7- تشکیل مجمع عمومی موسس در شرکت عام ضروری است .
8- سرمایه شرکت سهامی عام در تاسیس حداقل 5 میلیون ریال میباشد .

سرمایه ثبت شرکت سهامی عام چیست؟

برای ثبت شرکت سهامی عام باید حداقل ۲۰% از سرمایه را تعهد کرده و 35 % از این مبلغی که تعهد شده است است را به حساب شرکت در شرف تاسیس در بانک ریخته و اظهارنامه ای به ضمیمه طرح اساسنامه شرکت و اعلامیه پذیره نویسی سهام که تمام موسسین آن را امضا کرده اند به اداره ثبت شرکت ها داده و رسید بگیرید.

اداره ثبت شرکت ها بعد از بررسی اظهارنامه و مدارک و ضمایم تطبیق مندرجان آن با قانون، اجازه انتشار العامیه پذیره نویسی را صادر می کند. در این حالت  اعلامیه پذیره نویسی توسط موسسین در جراید آگهی و در بانکی که تعهد سهام نزد آن به عمل آمده است، در معرض دید علاقمندان قرار میگیرد که میتوانند سهام را در مدتی که اعلام شده است خریداری نموده و ورقه تعهد سهام را امضا کنند و وجه مشخصی که اعلام شده است را پرداخت نمایند و در آخر رسید دریافت کنند.

رسید دریافت در 2 نسخه تنظیم میگردد و دارای تاریخ و امضای پذیره  نویس یا قائم مقام قانونی میباشد که نسخه اول در بانک میماند و نسخه دوم با قید رسید وجه و مهر و امضای بانک، به پذیره نویس تسلیم میشود. اگر ورقه تعهد سهم را فرد دیگر به جای پذیره نویس امضا کند، باید سمت و نشانی و هویت کامل خود را در ورقه قید کند که مدارک ضمیمه ورقه تعهد سهم خواهد شد.

امضای ورقه سهم به معنای قبول اساسنامه شرکت و تصمیمات مجامع عمومی صاحبان سهم است و بعد از انقضای مهلت پذیره نویسی یا تمدید آن موسسین حداکثر در ظرف 1 ماه باید به تعهدات پذیره نویسان رسیدگی کرده و بعد از احراز تعهد صحیح، سرمایه شرکت که حداقل باید 35 % آن پرداخت شده باشد مجمع عمومی موسس را دعوت خواهند کرد. مجمع عمومی موسس بعد از رسیدگی به این مورد و احراز پذیره نویسی همه ی سهام شرکت و پرداخت همه ی مبلغ، شورایی برگزار میکنند و اساسنامه شرکت را تصویب می کنند.  اولین مدیران شرکت سهامی عام و بازرس یا بازرسان شرکت انتخاب میگردد، که مدیران و بازرسان انتخاب شده باید به شکل کتبی قبولی خود را اعلام کنند.

شرکت تشکیل شده و باید اساسنامه شرکت سهامی عام  که توسط مجمع عمومی تصویب شده است به همراه صورتجلسه مجمع و اعلامیه کتبی قبولی مدیران و بازرسان و صورتجلسه هیات مدیره و باقی مدارک مورد نیاز، به اداره ثبت شرکت ها داده شود. اگر شرکت حداکثر تا 6 ماه بعد از تارخ تسلیم اظهارنامه ثبت نشود به درخواست هریک از موسسین یا پذیره نویسان اداره ثبت شرکت ها گواهی نامه ای دال بر عدم ثبت شرکت صادر میشود و به بانکی که تعهد سهام و تادیه وجوه در آن به عمل آمده ارسال میگردد تا موسسین و پذیره نویسان به بانک مراجعه کنند و تعهد نام و وجوه پرداختی را مسترد دارند و هزینه های تاسیس شرکت نیز بر عهده موسسین است .

مدارک برای کسب اجازه‌ ی پذیره‌ نویسی شرکت سهامی‌ عام در حال تأسیس ، از مرجع ثبت شرکت‌ ها؟

  1. فتو کپی شناسنامه‌ ی مؤسسین
  2. گواهی بانکی مبنی بر واریز حداقل 35 %‌ سرمایه تعهد توسط مؤسسین
  3. 2 نسخه اعلامیه‌ی پذیره‌ نویسی
  4. 2 نسخه اظهارنامه‌ ی شرکت سهامی‌ عام
  5. 2 نسخه اساسنامه‌ ی شرکت سهامی‌ عام

مدارک تأسیس شرکت چیست ؟

    1. فتو کپی شناسنامه‌ ی مدیران در افراد حقوقی ، ارائه‌ ی برگ نمایندگی لازمه
    2. آگهی دعوت مجمع مؤسسین در روزنامه‌ ی مشخص شده
    3. 2 نسخه اظهارنامه
    4. 2 نسخه صورت جلسه‌ ی هیأت مدیره تعداد مدیران حداقل 5 نفر باشد
    5. ارائه‌ ی مجوز یا موافقت اصولی یا مجوز از مراجع ذی صلاح
    6. 2 نسخه اساسنامه
    7. 2 نسخه صورت جلسه‌ ی مجمع عمومی مؤسسین
    8. گواهی بانک بر واریز 35 % سرمایه‌ ی شرکت

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

×

دریافت مشاوره رایگان

جهت دریافت مشاوره شماره خود را وارد و ثبت نمایید. کارشناسان ما در اسرع وقت با شما تماس خواهند گرفت.

👇👇👇