درخواست پشتیبانی رایگان
نورترازان معین

بورس چیست و چگونه وارد بورس شویم؟

شرکت‌ ها از طریق بازار اقدام به تأمین مالی و فراهم‌ آوردن منابع موردنیاز خود کرده و سرمایه‌گذاران با شناسایی موقعیت‌ های جذاب سرمایه‌گذاری در این بازار شرکت کنند. در بورس اوراق بهادار تهران دارایی‌ های مالی از قبیل سهام، اوراق مشارکت معامله قرار میگیرد. در ایران، تعریف بازار سرمایه که به بازار خرید و فروش اوراق بهادار که رسمی و دائمی در محل مشخص تشکیل میشود، بورس اوراق بهادار میگویند.

بازار سرمایه بورس چیست؟

1- کد بورسی :
حضور در بازار برای خرید و فروش سهام باید با شناسه‌ ای منحصر به فرد به نام کد بورسی داشته ‌باشند .
2- کارگزاری :
معاملات بورس توسط کارگزاری‌ ها قابل انجام میباشد که بعد از دریافت کد بورسی اولین اولین قدم فعالیت در بورس است .
3- کارگزار ناظر :
خرید سهام از طرف کارگزاری‌ ها انجام میشود اما برای فروش سهم فقط 1 کارگزاری ناظر را مشخص میشود و از طرفی به فروش رساند .
4- نماد معاملاتی :
برای راحت تر کردن معاملات و فرآیند خرید و فروش سهام در بورس، برای هر یک از شرکت‌ های موجود در بازار 1 نماد معاملاتی میباشد .
5- شاخص بورس :
کمیتی که وضعیت بازار بورس را در بازه مدت زمان و تغییرات شد‌ه را نشان می‌دهد.
6- صندوق سرمایه گذاری :
صندوق‌ ها با هدف تسهیل فرآیند سرمایه گذاری با دارایی‌ها و سود بیش تر بطور غیرمستقیم در بورس سهام وجود دارند .

بازار بورس کالا چیست؟

دو دهه است که رسمی راه‌اندازی شد‌ تا با بهره‌گیری از ابزار های نوین مالی، خرید و فروش کالا های پایه در قسمت های صنعتی ، پتروشیمی و کشاورزی در ایران است .  تاسیس بورس کالای ایران را ایجاد بازاری قانون مند به شفاف‌ سازی و کشف قیمت کالا های اساسی و مواد اولیه و تسهیل معاملات آن به کمک مکانیسم عرضه و تقاضای بورسی دانست ‌.
بورس کالا بازاری که در آن کالا معامله میشود و به نام همان کالا خواند‌ه میشود. پیش از راه‌ اندازی رسمی بورس کالا، سازمان کارگزاران بورس فلزات تهران و سازمان کارگزاران بورس کالای کشاورزی تقابل آزاد عرضه و تقاضا در بازار کالایی را برعهده داشتند که پس از انحلال این 2 سازمان و ایجاد بورس کالا، وظایف رسمی از طرف دولت به بورس کالا سپرده شد .

داد و ستد محصولات صنعتی و معدنی، فرآورده‌ های نفت و پتروشیمی و کشاورزی در معاملات ، نقدسلف ، نسیه ، سلف استاندارد و معاملات ابزار های مشتقه در بازار انجام میشود . صندوق‌ های کالایی ، قراردادهای آتی کالا ، گواهی سپرده کالایی از ابزار های دیگر قابل معامله در بورس هستند

بازار بورس انرژی چیست؟ 

به علت وجود منابع انرژی فراوان ، همیشه جای خالی نهادی ساختار یافتـه برای منابع انرژی دید‌ه میشد.، چهارمین بورس رسمی کشور به نام بازار بورس انرژی، با هدف قیمت منصفانه و بازاری قانونمند برای حامل‌ های انرژی راه‌ اندازی شد .

در این بازار عرضه کنندگان و متقاضیان ، شرکت ‎‌های ملی نفت ایران ، پخش فرآورده ‌‎های نفتی ایران ،  وزارتخانه ‌‎های نفت  ، توانیر ، صنعت و معدن و تجارت  ،  ملی پالایش ملی ، مدیریت شبکه برق ایران  ، صنایع پتروشیمی ، نیرو ، مدیریت منابع آب ایران و سازمان حفاظت محیط زیست شامل میشود.

1- بازار های فیزیکی
2- بازار مشتقه
3- بازار فرعی

عرضه‎‌کنندگان عمده در بورس انرژی ایران به حوزه‌های برق و حوزه نفت ، گاز ، پتروشیمی و سایر حامل ‎‌های انرژی تقسیم میشوند. مشتریان حقیقی در بازار فیزیکی امکان خرید ندارند و فقط در بازار مشتقه نسبت به خرید اوراق اقدام کنند. در معاملات این بازار 10 یا 20 % قیمت معامله پیش تر پرداخت از مشتری دریافت میشود و مابقی آن برای کالا های داخلی تا 3 روز کاری و برای کالا های بازار بین ­الملل تا 5 روز کاری بعد دریافت میشود.

انواع ارکان و نهاد های بورس چیست؟

قانون های بازار‌ های سرمایه بین‌ المللی توسط ارکان نظارتی انجام میشود. در ایران با بزرگ‌ تر شد‌ن و فراگیرشدن بازار بورس یا بازار سرمایه، نیاز به ابزار و ارکان‌های نظارتی در بازار بیش تر حس شد و ارکان نظارتی برای نظارت بر معاملات، شفافیت‌ های اطلاعاتی و عملکرد سازمان‌ ها شناخته میشود قانون های بازار سرمایه در ایران شکل میگیرد .

بازار بورس تهران دارای 2 بازار اول و دوم است

در بازار بورس و سهام، اوراق بهادار و سهام شرکت‌ ها به خرید و فروش گذاشتـه میشود و سهام داران حقیقی و حقوقی حضور دارند.

انواع بازار بورس چیست؟

سازمان کارگزاران بورس تهران، تنها رکن اجرایی بازار بورس بود برای ساماندهی و مدیریت بازار سرمایه شناخته شده ، بازار بورس از چند زیر مجموعه است و یک بازار فراگیر است. بورس ، فرابورس ، بورس کالا و بورس انرژی

1بازار اولیه و ثانویه :

شرکت‌ ها ، سازمان‌ ها و سرمایه‌ گذاران حقیقی مهم ترین معامله‌ کنندگان در بازار سرمایه هستند . تصور عموم از بازار سرمایه ، بازار بورسی است که سهام در آن معامله میشود دسته بندی بازار سرمایه بزرگ تر از 1 بازار متمرکز است

2 دستـه بازار اولیه و ثانویه تقسیم میشود :
بازار اولیه

3- بازار اولیه :
شرکت‌ ها، اوراق مشارکت و سهام خود را برای اولین بار در آن عرضه عمومی میکنند و به فروش میرسانند . شرکت‌ ها سرمایه را از طرف عرضه اوراق بهادار اوراق شرکتی که سهامش در حال پذیره نویسی است به مردم دست بیاورند و کسب نقدینگی شرکت بدون استقراض و وام است . وقتی که عرضه اولیه سهام شرکتی را خرید میکنید در بازار اولیه شرکت کرده‌ اید

4- بازار ثانویه :
پس از پایان عرضه اولیه عمومی، معاملات در بازار ثانویه انجام میشود . وقتی اقدام به خرید و فروش سهام شرکتی میکنید، در بازار ثانویه معامله انجام داده‌ اید. نوسانات قیمت در این بازار بالا است اما نقدشوندگی بالایی دارد که فعالیت در این بازار نیازمند تخصص و مهارت زیاد ی است .

معاملات در بازار ثاتویه توسط چه کسانی انجام میشود؟

بین افراد حقیقی و حقوقی انجام میشود و هیچ محدودیتی در خرید و فروش برای افراد وجود ندارد. کل خرید و فروش‌ های سهام در بازار سرمایه و انواع آن در بازار ثانویه انجام میشود .

معاملات بورس کالا در چند بازار فعالیت میکند؟

1- بازار فرعی
2- بازار کالا های فیزیکی
3- بازار مشتقه
4- بازار های مالی

شرایط پذیرش نمادها در بورس و فرابورس چیست؟

اگر شرکتی نتواند در بورس حضور داشته اما تمایل به تامین مالی از عرضه سهام داشته ، در بازاری به نام فرابورس فعالیت میکند. به این دلیل ریسک معامله در فرابورس زیاده شرکت، سرمایه و ارزش بازار کم تری دارند .
برای فعالیت در بازار سرمایه(بورس) در بازار اول حداقل 3 سال و در بازار دوم حداقل 2 سال، سابقه فعالیت در آن صنعت ضروری است که شرط حضور برای بازار دوم فرابورس تنها 1 سال در بازار اول بورس حداقل تعداد سهام داران شرکت از 1000 نفر شروع میشود که در بازار دوم فرابورس تنها با 100 سهام دار هم پذیرش پیدا کرد .

عملکرد سرمایه‌ گذاری در بازار بورس چگونه است ؟

تشکیل سرمایه و شفافیت اطلاعاتی :
کارکرد های بازار سرمايه ، هدایت نقدینگی و سرمایه‌ های بلا استفاده به سمت تولید است . شرکت‌ ها ازطرف بازار سرمايه اقدام به تامین مالی برای گسترش و نوسازی خطوط تولید خود کنند . در بازار سرمایه به‌ واسطه قانون پذیرش شرکت‌ ها در بورس، این شرکت‌ ها وظیفه دارند که اطلاعات مالی و تولیدات خود را به روز منتشر کنند .
دسترسی آسان :
امروزه کل سرمایه‌ گذاران نیاز به بازار هایی با کارکرد های متفاوت از گذشتـه و دسترسی آسان‌ تر دارند. مثلا که شما برای سرمایه‌ گذاری قصد خرید اتومبیل دارید شما باید زمان زیادی را صرف پیدا کرد‌ن اتومبیل مناسب کرد‌ه و بعد از آن هم مراحل طولانی و وقتگیر نقل و انتقال را طی کنید . بازار سرمایه در کوتاه‌ ترین مدت سرمایه‌ گذاری شما را آسان کند .
رشد اقتصادی :
با تسهیل فرایند تامین مالی و خرید و فروش، شرکت‌ ها در زمان کم تر و راه‌ های آسان‌ تر میکند سرمایه خود را تهیه کرد‌ه و اقدام به سرمایه‌گذاری آن در طرح‌ ها کنند. به این علت که بازار سرمایه در هر کشوری، یکی از مهم ترین قسمت های اقتصادی کشور است. هدف بازار های سرمایه رشد اقتصادی و کمک به تولید در شرکت‌ ها است .
نقد شوندگی سریع :
بازار سرمایه ، نقدشوندگی مخصوصا در قسمت سهام است . به راحتی روزانه سهام خود را خریداری کنید و به فروش برسانید . این بازار سرمایه به سرمایه‌ گذاران اجازه میدهد که به سرعت سرمایه‌ گذاری خود را برداشت استفاده کنند که این ویژگی به سرمایه‌ گذاران اجازه میدهد که به راحتی از بورس خارج شوند که به کم تر شدن ریسک‌ های سرمایه گذاری کمک میکند.
تنظیم قیمت‌ ها :
کارکرد های بازار سرمایه، متناسب‌ سازی قیمت‌ ها است. قیمت یک سهم به واسطه اخبار خوب یا بد ، اتفاقات سیاسی و حوادث طبیعی یا قرارداد های بزرگ به سرعت تنظیم شود . قیمت اوراق قرضه به دلیل عرضه و تقاضا دارای نوسانات زیاد ی است. مثال، اوراق قرضه معمولاً سرمایه‌ گذاری مطمئن‌ تری دید‌ه میشوند، معمولاً توسط سرمایه‌گذاران در دوران رکود اقتصادی ترجیح داد‌ه میشوند.

تفاوت‌ های بازار اول و بازار دوم بورس چیست؟

به سرمایه میلیارد ریال ، ارزش بازار،  شرایط سودآوری ، بازارگردان ، ، حداقل تعداد سهام دار  ، حداقل شناوری درصد ،  حداقل فعالیت در صنعت و گزارش
بازار فرابورس :
بعد از 3 سال و با ساماند هی بازار های خارج از بورس، فرابورس به سومین بورس رسمی بعد از بورس اوراق بهادار و بورس کالا شروع به کار کرد . اگر شرکتی شرایط حضور در بازار سرمایه را نداشتـه اما تمایل به عرضه سهام خود داشتـه در بازار فرابورس فعالیت میکند به این علت، شرکت‌ هایی که شفافیت عملکردی و اطلاعات بنیادی ضعیف‌ تر و شرکت‌ های کوچک‌ تر در بازار فرابورس پذیرش میشوند که ریسک معاملات سهام این شرکت‌ ها را بیس تر میکند
بازار فرابورس ، دارای 5 بازار کارآمد است که بر پایه ی شرایط خاص هر شرکت و اوراق بهادار، پذیرش در آن‌ ها انجام میشود. هرچند که به تازگی بازار های دیگری به فرابورس اضافه شده‌ که هنوز به طور کامل سهام داران در آن‌ سرمایه‌ گذاری کنند .

1- بازار اول
2- بازار دوم
3- بازار سوم
4- بازار پایه
5- بازار ابزارهای مالی نوین

اهمیت بورس در اقتصاد چیست؟

بازار سرمایه نقش پررنگی در هدایت سرمایه به قسمت تولید دارد. در بازار بورس واسطه‌ای میان پس‌انداز‌ کننده‌ ها و سرمایه‌ گذار ها عمل میکند. پس‌انداز‌ کننده‌ ها افرادی هستند که سرمایه را قرض میدهند و سرمایه‌ گذار ها هم افراد یا شرکت‌ هایی هستند که این بودجه را قرض میگیرند.

سرمایه‌ هایی که از طریق افراد و واسطه‌ های مالی به بازار سرمایه جریان پیدا میکنند، توسط شرکت‌های تجاری، صنایع و دولت جذب میشوند. در نتیجه بازار سرمایه، حرکت جریان سرمایه را به‌منظور استفاده بهینه و افزایش درآمد ملی تسهیل می‌کند.

به بازار سرمایه از چند طریق تامین مالی انجام میشود؟

عرضه سهام شرکت یا زیرمجموعه‌ هایش
انتشار اوراق‌قرضه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

×

دریافت مشاوره رایگان

جهت دریافت مشاوره شماره خود را وارد و ثبت نمایید. کارشناسان ما در اسرع وقت با شما تماس خواهند گرفت.

👇👇👇