درخواست پشتیبانی رایگان
نورترازان معین

بازار خرسی و بازار گاوی چیست؟

برای روند کلی بازار سرمایه است . بازار رو به رشد باشد و قیمت سهام صعودی باشد بازار گاوی گفته میشود . ولی اگر قیمت سهام نزولی باشد و رکود در اوضاع اقتصادی حاکم شده بازار خرسی گفته میشود .

در بازار های مالی نظیر ارز های دیجیتال، بورس، املاک و مستغلات یا هر حوزه سرمایه‌ گذاری دیگری، اغلب روند حرکت بازار با دو عبارت نزولی یا صعودی است . در بازار صعودی قیمت‌ ها در حال زیاد شدن بوده و نقدینگی روند رو به‌ رشدی را تجربه میکند. در سمت دیگر، بازار نزولی. بیشتر و کم تر شدن و قیمت‌ ها در بازار روزمره طبیعی است . دوره‌ های حرکت به سمت بالا یا پایین در بازار طولانی‌ تر شود . نوسانات بازار به سطح قابل‌ توجهی عمدتاً 20 % در نظر گرفته میشود برسد

بازار خرسی چیست؟

قیمت سهام نزولی باشد و رکود در اوضاع اقتصادی حاکم شده بازار خرسی است .

بازار گاوی چیست؟

بازار رو به رشد باشد و قیمت سهام صعودی باشد ازار گاوی است .

بازار گاوی (بولیش) چیست؟

بورس صعودی است و از بالا رفتن شاخ‌ های گاو در زمان مبارزه با خرس دارد.

بازار صعودی یعنی که تقاضا برای خرید بیش تر شده و قیمت بیش تر شده . ، روند صعودی زمانی اتفاق میوفتد که وضعیت سیاسی و اقتصادی کشور مناسب باشد.

زمانی که وضعیت اقتصادی مناسب باشد، شرکت‌ های سهامی عام به میزان فروش و سوددهی در وضعیت خوبی قرار دارند و تقاضا برای خرید سهم آن‌ ها بیش تر میشود .

بیش تر شدن قیمت دلار و تورم بازار بورس به دلیل بیش تر شدن قیمت‌ ها، روند صعودی است .

بازار خرسی (بیریش) چیست؟

روند نزولی بازار، ایجاد رکود اقتصادی و افت بازار دارد.  تقاضا کم ترمیشود و شاهد صف‎‌ های فروش در سهام هستیم.

2 فرضیه دارد . فرضیه اول وقتی است که عده‌ای از دلالان پوست خرس که به خرسی‌ ها شهرت داشتند، با پیش‌بینی کم تر قیمت پوست در آینده، پوست را به قیمت روز میفروختند و وقتی قیمت‌ ها کم تر میشد ، پوست را با قیمت کم تری از فروشندگان اصلی میخریدند.

فرضیه دوم در رابطه با جنگیدن خرس که در مقابله با دشمن، پنج ه‌های خود را پایین میاورد .

در  فرضیه اول، روند نزولی یک سهم در بازار بورس است. بازار نزولی بیعنی که تقاضا کم و عرضه زیاد است و ، قیمت کم تر میشود . بازار خرسی نشانه‌ هایی بیش تر تقاضا و حجم معاملات را دارد. با به الگو های کندل استیک وضعیت بازار را شناسایی میشود

گاو و خرس از کجا آمده‌ است؟

جنگیدن این دو حیوان مورد توجه قرار میگیرد .گاو موقع حمله به دشمن، شاخ‌‌ های خود را به‌ طرف بالا میگیرد، روند صعودی بازار است . و خرس برای جنگیدن ، پنجه‌ هایش را به سمت پایین میگیرد بازار نزولی است .

درگذشته‌ ای دور، دلالانی وجود داشته‌ اند که پوست خرس میفروختند آن‌ها پوست خرس را با قیمت همان روزبه مشتریان پیش‌ فروش میکردند.  که قیمت آن در آینده‌ نزدیک کم تر خواهد شد ، در موعد تحویل پوست با پرداخت مبلغی کم تر به شکارچیان، از تفاوت قیمت خرید فعلی و پیش‌ فروش سود کسب میکردند. به خرسی‌ ها شهرت یافته و چون روند نزولی قیمت را پیش‌بینی میکردند، ریشه‌ بازار ‌خرسی از این افراد برگرفته‌  . این مفسران در توجیه نام گاو به مبارزات تاریخی گاو وحشی و خرس دارند که در تاریخ، گاو نقطه مقابل خرس بوده .

خصوصیات بازار گاوی و ‌بازار خرسی چیست؟

1- روانشناسی سرمایه‌ گذار :
رابطه اقتصاد و سیاست تصمیمات سیاسی روی اقتصاد جامعه تأثیرگذار است. شرایط اقتصادی از تصمیمات سیاسی را تحت تأثیر قرار میدهد. در بازار گاوی، بیش تر افراد به امید کسب سود بیش تر، در بازار سرمایه‌ گذاری میکنند. ولی در بازار خرسی، جوی منفی بر بازار حاکم است. سرمایه‌ گذاران خرید سهام جدید باقی نمیگذارد. عکس این اتفاق ، اخبار ناخوشایند منجر به بازار خرسی شود. در مقابل، اخبار خوب بازار گاوی را رقم زند.

2- عرضه و تقاضای سهام :
در بازار گاوی تقاضا زیاد است و عرضه به‌ ندرت اتفاق میوفتد سرمایه‌ گذاران با امید به آینده رو به رشد بازار، اقدام به خرید سهام جدید میکنند. فروشندگان تمایلی برای فروش ندارند. صف‌ های خرید سنگین در بورس ایران در حالت گاوی قابل ‌دیدن است . عکس این ماجرا در ‌بازار خرسی حاکم است و عرضه بیش تر و تقاضا به‌شدت کم تر میشوذ . معاملات شدیدا افت کرده و بازار دچار رکود و تنبلی میشود. نا امیدی وصف‌ های فروش طولانی نشانه‌ هایی از بازاری است .

عرضه و تقاضا در بازرهای گاوی و خرسی چگونه است؟

در بازار گاوی تقاضا زیاد است و عرضه به‌ ندرت انجام میشود . بسرمایه‌ گذاران با امید به آینده رو به رشد بازار، اقدام به خرید سهام جدید میکنند. فروشندگان تمایلی برای فروش ندارند. صف‌ های خرید سنگین در بورس ایران در گاوی قابل ‌مشاهده میباشد . عکس این ماجرا در ‌بازار خرسی حاکم است و عرضه بیش تر و تقاضا کم تر مییشود . حجم معاملات به‌ شدت افت کرده و بازار دچار رکود و تنبلی میشود. نا امیدی وصف‌ های فروش طولانی نشانه‌ هایی از بازار است .

ویژگی‌ های بازار گاوی و خرسی چیست؟

1- روانشناسی سرمایه‌ گذاران :

در بازار بورس، برداشت سرمایه‌ گذاران از اوضاع و واکنش آنان به شرایط بسیار اهمیت است. جو روانی که در بین سهام داران وجود دارد، تاثیر مستقیمی بر روی بازار بورس دارد.

زمانی که قیمت دلار بیش تر شود ، جوی که در میان سهام داران و معامله‌ گران حاکم میشود، باعث بیش تر شدن تقاضا و در نتیجه بیش تر قیمت سهام میشود.

بدون ایجاد تغییر در روند شرکت‌ ها و کارخانه‌ ها، اخبار بر روی بازار بورس تاثیر میگذارد و شرایط را برای بازار گاوی یا خرسی فراهم میکند.

2- تغییر روند در فعالیت‌های اقتصادی :

معمولا هر سهم موجود در بازار، از زیر مجموعه‌ های یک مجموعه‌ اصلی و اقتصادی است،هرگونه تغییر در روند زیرمجموعه‌ها بر مجموعه اصلی اثر میگذارد به این ترتیب در بازار خرسی، به دلیل رکود اقتصادی، توانایی مردم برای خرید کم تر میشود و  شرکت‌ های زیر مجموعه ضرر میکنند‌.

به علت عدم سود آوری شرکت، ارزش سهام آن کم تر میشود . در مقابل در بازار گاوی، به علت بالا بودن قدرت خرید مردم، شرکت‌ های زیر مجموعه سود میبرند و ارزش سهام آن بیش تر میشود .

مدت زمان برای تشخیص بازار گاوی یا خرسی، بازار باید در بلند مدت تحلیل شود، صعودی یا نزولی بودن بازار در کوتاه مدت، به احتمال زیاد نشان‌دهنده‌‌ اصلاح قیمت میباشد

3- عرضه و تقاضای سهم :

ه در بازار گاوی تقاضا زیاد و عرضه کم است.سهام دارانیکه در پرتفوی خود سهم را دارند، تمایل به فروش آن ندارند و تعداد زیادی از معامله‌گران خواستار خرید سهم هستند و  موجب تشکیل صف خرید میشود.

در مقابل در بازار خرسی، تقاضا کم و عرضه زیاد میشود و به دلیل تمایل سهام داران در فروش سهم، صف فروش تشکیل میشود. به این ترتیب تغییر در عرضه و تقاضا، موجب ایجاد یکی از بازارهای گاوی و خرسی میشود.

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

×

دریافت مشاوره رایگان

جهت دریافت مشاوره شماره خود را وارد و ثبت نمایید. کارشناسان ما در اسرع وقت با شما تماس خواهند گرفت.

👇👇👇