درخواست پشتیبانی رایگان
نورترازان معین

مالیات بر ارث چیست؟

مالیاتی گفته میشود که پرداخت آن بر عهده وارثان متوفی است . پس از فوت اموال و دارایی‌ های افراد به وارثان قانونی آن فرد میرسند .  از نامش پیدا است از روی ارث باقی مانده به دولت پرداخت میشود . 

انواع مالیات انحصار وراثت و درصد هر کدام ، قانون جدید مالیات بر ارث و میزان مالیات بر ارث  ارائه میشود .

مالیات نوعی مالیات‌ های مستقیم است  که بر اساس قوانین و مقررات کشور پس از مرگ افراد باید به دولت پرداخت گردد . در مرحله اول باید انحصار وراثت قدام شود تا مراسم رسمی و قانونی متوفی مشخص گردند.

قدم بعد مطابق قانون مالیات انحصار وراثت ، نماینده قانونی متوفی یا وارثان به مدت 1 سال مهلت دارند تا پرداخت مالیات انجام شود. افراد باید به سازمان امور مالیاتی در محل زندگی متوفی مراجعه کنند . باید اظهارنامه‌ های مخصوص سازمان مالیاتی با اطلاعاتی مثل هویت متوفی ، مکان سابق زندگی ، اموال ، دارایی‌ ها و بدهی‌ ها ، هزینه‌ های مربوط به کفن و دفن آن مرحوم، واجبات مالی و عبادی و دیون متوفی پر شوند .

وارثان متوفی وظیفه دارند لیستی از دارایی‌ های انسان فوت شده تهیه کنند و آن را به اداره امور ملیاتی محل سکونت متوفی تحویل داده شود . اداره مالیات فهرست دارایی‌ ها را همراه با سایر مدارک  برای بررسی به شورای حل اختلاف میفرستد .  شورای حل اختلاف طبق گواهی انحصار وراثت  سهم ارث وارثان را تعیین میکند . قبل از محاسبه سهم باید بدهی‌ های متوفی مثلا مالیات‌ های پرداخت نشده پرداخت شوند .

  1. وراث طبقه اول شامل : پدر ، مادر ، زن ، شوهر ، فرزندان و فرزند فرزندان
  2. وراث طبقه دوم شامل : اجداد ، برادر ، خواهر و فرزندان آن‌ ها
  3. وراث طبقه سوم شامل : عمو ، عمه ، دایی ، خاله و فرزند آن‌ ها

مالیات بر ارث به چه چیزهایی تعلق میگیرد؟

  1. مغازه .
  2.  صندوق‌ امانات بانک .
  3. ملک و آپارتمان مسکونی .
  4. املاک اداری .
  5. حق امتیاز .
  6. سود حساب‌های بانکی .
  7. اوراق ارزش دار مانند اوراق بهادار و مشارکت و تمام سود هایی که به آن ها تعلق دارد .
  8. سرقفلی .
  9. موجودی حساب موسسات مالی و اعتباری .
  10. سپرده‌ های بانکی .
  11. وسایل نقلیه صرف نظر از زمینی، هوایی یا دریایی .
  12. سهام غیر بورسی .
  13. حق واگذاری محل .
  14. سود سهام و سهم الشرکه .
  15. کالا ها و تجهیزات که به واحد های تجاری یا تولیدی تعلق دارند .

انواع مالیات بر ارث؟

مالیات بر ارث ملک

کمیسیون املاک سازمان دارایی در مرحله اول میزان مالیات متعلق به ملکی که  فرد متوفی را ارزش‌گذاری میکند . پس از این مرحله میزان مالیات برای وارثان مختلف تعیین میشود. وارثان طبقه اول وظیفه دارند به پرداخت هفت و نیم درصد از این مالیات هستند .  میزان برای سایر طبقات حدود دو تا چهار برابر طبقه اول خواهد بود‌ . تاریخ فوت متوفی از عاملی است که نقش پررنگی در مشخص شدن میزان مالیات بر ارث ملک دارد .

مالیات بر ارث خودرو و انواع وسایل نقلیه

وارثان طبقه اول وظیفه دارند 2 % از ارزش خودرو متوفی را مالیات به دولت پرداخت کنند . برای دسته‌ بعدی میزان مالیات ۲ تا ۴ برابر دسته اول است .

مالیات بر ارث سهام سهم الشرکه و حق تقدم داخل بورس

سهام فرد از دیگر مواردی است که  قانون مالیات انحصار وراثت ، پس از فوت شدن مالیات به آن تعلق میگیرد . میزان مالیات مربوط به این نوع دارایی‌ پس از بررسی نوع سهام مشخص میشود . وارثان با توجه به طبقه‌ ای قرار میگیرند باید میزان‌ مختلفی از مالیات را پرداخت شود . عاملی که باعث میشود که میزان مالیات تفاوت داشته باشد بورسی یا غیر بورسی بودن سهام متوفی است .

مالیات بر ارث سپرده بانکی اوراق مشارکت و سود سهام

سپرده‌ های بانکی از اموالی هستند که شامل مالیات میشوند . میزان مالیات برای وارثانی که در در دسته اول برابر با 3 %  است . مثل میزان مالیات برای وارثان 2 تا 4 برابر وارثان درجه یک را شامل میشود امور مالیات اوراق مشارکت را ارزش‌گذاری میکند . سود این اوراق شامل مالیات میشوند و میزان آن برای وارثان دسته اول 3 %خواهد بود .

مالیات بر ارث سهام سهم الشرکه و حق تقدم خارج از بورس

سهام‌ های موجود در بازار‌های داخلی یا خارجی شامل مالیات ارث میشوند. قانون مالیات بر ارث، وارثان طبقه اول وظیفه دارند درصد ارزش سهام فروخته شده مالیات پرداخت کنند. میزان مالیات برای انتقالات سهام موجود در شرکت‌ هایی که غیر بورسی هستند به 4 % میرسد .

میزان مالیات بر ارث سال ۱۴۰۲؟

قبل از سال ۹۵ وارثان فردی که در این تاریخ یا پیش تر از آن فوت کردند باید مالیات را تعداد وارثان پرداخت میکردند. برای پرداخت مالیات اموال متوفی قیمت‌ گذاری میشدند.  و بدهی‌ های فرد فوت شده از اموال آن کسر میشود . اموال باقی مانده بین وارثان تقسیم میشد .

انتقال ترکه زمانی مجاز میشود که وارثان میزان مالیات مشخص شده را به دولت پرداخت و گواهی واریز آن را گزارش کنند .درسال ۱۴۰۲ قبل از هر چیز اموال به جای مانده از متوفی طبق نوع‌ آن در دسته‌ ی مختلف قرار میگیرند . نرخ هر یک از اموال در آن گروهی که هست مشخص میشود .

مالیات بر ارث چقدر است؟

عاملی مثل میزان دارایی، نوع دارایی به جای مانده، تعداد و دسته وارثان متفاوت است .  نمیتوان رقم ثابتی را میزان مالیات بر ارث اعلام کرد . وارثان پس از مرگ متوفی میتوانند با عامل گفته شده میزان مالیات را مشخص کنند .

مالیات بر ارث چند درصد است؟

درصد مالیات انحصار وراثت با توجه به نوع اموال به جا مانده از متوفی مشخص میشود . درصد مالیات بر ارث برای همه افراد یکسان نیست و باید به درصد اموال باقی مانده میزان آن را مشخص کرد .

مالیات مربوط به ارث در ایران به دو دسته قبل و بعد از سال ۹۵ تقسیم میشود؟

پیش از سال ۹۵  قانون مالیات مستقیم وارثان موظف بودند هزینه‌ هایی که زیادی  مالیات به دولت پرداخت کنند.

آمار‌ های ثبت شده در قدیم که وارثان موظف بودند ۶۵ % ارزش اموال به جای مانده را مالیات پرداخت کنند. و این میزان مالیات برای وارثان سنگین بود اعتراض‌ های صورت گرفت . نتیجه اعتراض‌ ها دولت تصمیم گرفت قانون مالیات ارث تعدیل کند که این تعدیل‌سازی شامل افرادی میشوند که سال ۹۵ بعد از آن فوت کردند . وارثان متوفی که تاریخ فوت آن‌ به سال ۹۴ و قبل از آن میرسد همچون قانون سابق مالیات بدهند . مالیات بر ارث مربوط به پیش تر از سال ۹۴ ارزش همه  ملیات های به جا مانده مشخص کننده میزان نرخ مالیات بود .در قدیم هرچه میزان ارزش اموال به جا مانده بیشتر بود، مالیات سنگین‌ تری باید پرداخت میشد.  قانون نوع اموال و دارایی‌ ها بر میزان مالیات پرداختی تأثیر نداشت.  میزان ارزش کل اموال میزان نزدیکی وراث فرد متوفی، در میزان مالیات پرداختی تأثیر داشت . هر چقدر ورثه به فرد متوفی نزدیک تر بود میزان مالیات پرداختی آن کاهش مییافت .

قانون جدید مالیات بر ارث؟

ارزش همه ی اموال عامل مشخص کننده میزان مالیات نیست . درصد‌ های مشخص شده برای اموال مختلف میزان مالیات وارثان مشخص میشوند.  قانون اصلاحی ، برای سپرده‌ های بانکی ، اوراق مشارکت و سایر اوراق بهادار باید ۳ % مالیات پرداخت گردد. این میزان برای سهام و سهم الشرکه و حق تقدم آن‌ ها ۱.۵%، برای حق امتیاز و سایر اموال و حقوق مالی ۱۰ % ارزش روز ، وسایل نقلیه موتوری زمینی ، دریایی و هوایی ۲ % و املاک و حق واگذاری محل  ۱.۵ % است. اگر وارثی تمایل داشته باشد که ارث خود را به نفر سومی بدهد باید هزینه‌ ها به نقل و انتقال را بپردازد . اگر اموال به جا مانده از متوفی کم تر از بدهی‌ ها و هزینه‌ هایی برای کفن و دفن باشد ، وارثان وظیفه دارند به پرداخت مالیات بر ارث نمیشوند .

1 نظر در “مالیات بر ارث چیست؟

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

×

دریافت مشاوره رایگان

جهت دریافت مشاوره شماره خود را وارد و ثبت نمایید. کارشناسان ما در اسرع وقت با شما تماس خواهند گرفت.

👇👇👇