درخواست پشتیبانی رایگان
نورترازان معین

مالیات بر مهریه؟

علاقه شدید برای ازدواج بعضی وقت ها دردسرساز میشود و افراد تعهد مالی را قبول میکند که با شرایط او ناسازگاری دارد . برای مقابله با مشکلی که بخاطر این اتفاق رخ میدهد قانون مالیات بر مهریه قرار است مصوب شود .

هدف از تدوین این قانون مقابله با مهریه‌ های سنگینی است که امکان پرداخت آن وجود ندارد . بر طبق این قانون زوجین وظیفه دارند بخشی از مهریه توافق شده بین خودشون تحت عنوان مالیات به دولت پرداخت کنند. هرچی مهریه بیشتر باشد سهم دولت هم بال اتر میباشد و این موضوع میتواند خانواده‌ ها را از تعیین مهریه سنگین پشیمان کند .

مزایای قانون مالیات مهریه؟

  1. اولین مزیت قانون مالیات بر مهریه کاهش روند رسیدگی به شکایاتی است .به این ترتیب بانوانی که نسبت به مهریه خود شکایتی دارند از راه اجرای احکام میتوانند پرونده خود را پیگیری نمایند و به حقوق خود برسند
  2.  در حال حاضر هم زمان رسیدگی به پرونده‌ ها کوتاه‌ تر شده و هم بانوان سریع تر به حقوق خود میرسند
  3. این قانون کمک کرده برخی افراد از پرداخت بخش عمده مالیات معاف شوند البته در صورتی که مهریه آن ها معقول باشد و از سقف تعیین شده در قانون تجاوز نکند، مالیات آن باید پرداخت میشود .
  4.  مزیت اصلی و مهم ترین هدفی که تصویب این قانون به دنبال آن است کاهش مهریه‌ های سنگین و پروند هایی که در دادگاه از آن ناشی میشود است بسیاری از زوجین مهریه‌ هایی را توافق میکنند که خارج از توان پرداخت زوج است . برخلاف تصور هر دو طرف گاهی اوقات زندگی طبق تمایل آن ها پیش نمیرود و در هنگام جدایی زوج مجبور است آنچه را تعهد کرده پرداخت کند در حالی که توان آن را ندارد. این قانون کمک میکند تا زوجین از تعیین مالیات سنگین جلوگیری کنند و به یک رقم معقول برسند .

مالیات بر مهریه را چه کسی باید پرداخت کند؟

زوجین دوست ندارند به تنهایی این مبلغ را پرداخت کنند و فشار اقتصادی ناشی از آن را متحمل شوند . قانون سعی کرده در این مورد عدالت را رعایت کند و هر دو طرف را موظف کرده مالیت پداخت کنند

ووقتی که مهریه توسط زوجین تعیین شد و در عقدنامه ثبت شد مالیات آن هم مشخص میشود هر کدام از زوجین موظف اند نصف مالیات ناشی از مهریه را پرداخت کنند .  آن ها به صورت مساوی مالیات آن را میپردازند .

هر دو خانواده داماد و عروس این فشار اقتصادی را متوجه شوند ترجیح میدهند مهریه کم تری مشخص کنند و مالیات کم تری هم پرداخت کنند. اگر قرار بود فقط مثلاً داماد این مالیات را پرداخت کند طرف مقابل هم اصلا کوتاه نمیایند و سعی میکردند مهریه سنگین‌ تری مشخص کنند . با شرایطی که الان قانون در نظر گرفته هر دو طرف مجبور هستند با هم به توافق کنند .

درصد مالیات مهریه باید توسط زن و مرد پرداخت شود؟

مرد و زن هر دو باید  50% از این مالیات را بر عهده بگیرند .

از طرفی هم مبالغ پرداختی با نام صندوق در قانون بودجه یک ردیف اعتباری پیش‌بینی شده است که برای تهیه جهیزیه انسان نیازمند واریز میشود . و مبلغ مالیات در کنار حق ثبت مهریه از زوجین دریافت میشود

حق ثبت مهریه ، هم بخشی از مالیات است؟

فرد تصور میکنند حق ثبت مهریه هم بخشی از مالیات بر مهریه است . زمانی که شما به یک دفتر اسناد رسمی مراجعه میکنید و قصد ثبت یک سند را دارید باید مبلغی را تحت عنوان حق ثبت پرداخت کنید . زمانی میخواهید مهریه خود را به صورت رسمی ثبت کنید باید حق ثبت مهریه را پرداخت کنید . طبق قانون ، افرادی که بیشتر از چهارده سکه در مهریه متعهد شوند باید حق ثبت آن را براساس درصدی که تعیین میشود به دفتردار پرداخت شوند . هر چه قدر مهریه سنگین‌ تر باشد مبلغی که باید به دفتردار پرداخت شود هم بیشتر میشود . شاید این موضوع زوجین را تشویق کند که مهریه کمتر تعیین کنند در پرداخت حق ثبت هم رعایت میشود عدالت اجرا شود و هر دو باید این هزینه را بطور مساوی پرداخت کنند .

مالیات سکه و مهریه ارتباطی با هم دارند؟

فردی که سکه خریداری میکنند باید مالیات آن را مستقیم پرداخت کنند. و زوجه این سوال را میپرسند که او علاوه بر مالیات مهریه ، باید مالیات سکه را هم پرداخت کند یا خیر . اگر زوجه هنگام دریافت سکه مالیات آن را پرداخت کنند  دیگر نیازی به پرداخت مالیات مهریه نمیباشد .  اگر او چنین کاری انجام ندهد باید مالیات مهریه را تمام و کمال پرداخت کند .

یه حالتی امکان دارد  آن هم فروش سکه‌ های ناشی از مهریه میباشد . اگر زوجه تصمیم بگیرد مهریه خود را پس از دریافت بفروشد باید مالیات آن را پرداخت کند چرا که او از این کار درآمد کسب کرده و باید مالیات درآمد خود را بطور مرتب واریز کند .

مالیات بر مهریه چگونه تعیین میشود؟

هنوز اجرایی نشده و قرار است در سال ۱۴۰۳ مورد توجه قرار میگیرد . دولت و قوه قضاییه برای کاهش پرونده‌ های مربوط به مهریه سعی میکنند سریع‌ تر این قانون را اجرایی کنند.

  1. اولین حالتی در مالیات مهریه پیش میاید طرفین نهایتاً  چهارده سکه توافق کنند . برای فرد قانون معافیت مالیاتی در نظر گرفته  میشود و نیاز نیست که مبلغی پرداخت کنند
  2. دومین حالت اعداد سکه‌ ها بین 15تا 100 عدد تعیین میشود این میزان مهریه از اولین حالت بیشتر است و قانون نسبت به آن شدید تر برخورد میکند . فزدی که چنین مهریه‌ ای داشته باید معادل ۱.۱ از مهریه خود را به عنوان مالیات پرداخت کنند . اگر آن ها مثلاً ۱۰۰ سکه مهریه توافق کنند طبق قانون باید یکم بیشتر از یک سکه مالیات پرداخت کنند .
  3. سومین حالت دو طرف در محدوده ۱۰۱ تا ۲۰۰ سکه برای مهریه به توافق برسند قانون برای این مهریه نسبت به دو حالت بالا طبیعی میباشد که شرایط سخت‌ تری میباشد تا افراد کم تر به سراغ اینطور مهریه‌ ها بروند . مطابق قانونی که قرار است تصویب بشود فرد که چنین مهریه‌ ای داشته باشند باید 2 % از آن را مالیات پرداخت کنند .  مثال :  اگر ۲۰۰ سکه مهریه تعیین شده باشد باید ۴ سکه به عنوان مالیات بپردازند .
  4. چهارمین حالت سخت‌ گیری زیادی روی آن انجام شده مرتبط به فردی میباشد که بیشتر از۲۰۰ سکه مهریه توافق میکنند. فردی که روی این مهریه‌ به توافق برسند باید آماده باشند مالیات ۱۵% پرداخت کنند. فکرکنید زوجین روی عدد ۱۰۰۰ سکه برای مهریه توافق کنند .  آن ها مطابق قانون باید ۱۵۰ سکه تمام تحت عنوان مالیات واریز کنند به حساب دولت .  پرداخت این مالیات فشار اقتصادی سنگین به خانواده‌ های عروس و داماد وارد میشود

محاسبه ما‌لیات مهر‌یه؟

برای محاسبه مالیات مهریه باید قیمت روز سکه را در نظر بگیرید . برای مثال ، قیمت روز سکه تمام بهار آزادی، 393,900,000 ریال است. بامثلا تعداد مهریه تعیین شده 300 سکه تمام بهار آزادی باشد محاسبه مالیات آن اول درصد مالیات برای این تعداد سکه 15 درصد است.  بنابراین زوجین باید 45 سکه را به دولت پرداخت کنند. از نظر عددی این میزان از سکه به قیمت روز معادل 17,725,500,00 ریال خواهد بود .

میزان مهریه ثبت شده در عقدنامه 150 سکه تمام بهار آزادی باشد درصد مالیات تعیین شده برای آن 2% میباشد . به‌عبارت دیگر زوجین باید هر کدام معادل 3 سکه و در مجموع ، 6 سکه تمام بهار آزادی را به‌ عنوان مالیات پرداخت کنند که از نظر ریالی قیمت 6 سکه تمام بهار آزادی معادل 2,363,400,000 ریال است .

نظرات موافقان ما‌لیات بر مهر‌یه؟

خیلی از کارشناسان حقوقی با این قانون هم نظر هستند چرا که فعالان در این حوزه بهتر از هر کسی میدانند وجود پرونده‌ هایی در دادگاه‌ ها تعیین مهریه سنگین را نمیتوان عاملی برای جلوگیری از طلاق دانست .

کارشناسان امور دینی گفته اند اگرچه مهریه سنگین کاری خلاف شرع نیست و از طرفی هم مالیات دریافتی صرف امور خیر شود مثل ازدواج جوانان و خرید جهزیه شود و این قانون قابل دفاع میباشد .

از طرف هم اکثرا میگویند مهریه را چه کسی داده و چه کسی گرفته و نتیجه میشه پرونده‌ های شکایت زوجی و پرونده‌ های طلاق زوجین .

و مهریه در عقدنامه ثبت شده باشد دارای ضمانت اجرایی است و اگر که مرد توانایی پرداخت آن را نداشته باشد مهریه بالا خطری بزرگی برای این گروه از مردان میباشد

نظرات مخالفان ما‌لیات بر مهر‌یه؟

افراد و عده ای از کارشناسان حقوقی اعتقاد دارند که مهریه هنوز هم یکی از راهکار ها برای اطمینان خانواده‌ ها از پایدار بودن زندگی زناشویی فرزندانشان است . مهریه به‌عنوان پشتوانه‌ ای برای زندگی زنان میباشد در برابر مشکلات خاص بتوانند از حقوق خود دفاع کنند و یا آینده خود را بسازند .

و مهریه بالا تر از 14 سکه عامل بازدارنده برای تقاضای طلاق از طرف مرد باشد .

مهریه زندان دارد؟

مبلغی که برای مهریه معلوم شده و توانایی یا عدم توان مرد برای پرداخت آن ، زندان داشتن یا نداشتن مهریه معلوم میشود . اگر مهریه عندالمطالبه باشد و مرد با وجود دارا بودن از نظر مالی از پرداخت آن جلوگیری کند زن با رفتن به دادگاه حکم توقیف اموال مرد را بگیرد. اما اگر مرد توانایی پرداخت مهریه را نداشته باشد و حکم اعسار ارائه نداده باشد زن میتواند برای همسرش حکم جلب بگیرد ا و دادگاه مهریه را تقسیط کرده باشد و مرد اقساط بدهی خودش را به طور مرتب پرداخت نکرده باشد میتواند حکم جلب مرد را بگیرد

قانون جدید زندان در خصوص مهریه؟

در حال حاضر ،  قانون جدید مهریه تنها در صورتی که مبلغ مهریه در نکاح دائم برابر با 110 سکه بهار آزادی باشد زوج مشمول اجرای حکم عدم پرداخت مهریه میشود

تنها به ازای 110 سکه بهار آزادی زوج موظف اند که درخواست اعسار از پرداخت بدهی را ارائه کرده و قسط‌ بندی کند. یا به ازای این مقدار زن میتواند حجم جلب همسرش را بگیرد .

پس از پرداخت این مبلغ ، باقی مانده بدهی به عنوان مهریه عندالاستطاعه در نظر گرفته میشود به همین دلیل برای مهریه بیش از 110 سکه زن نمیتواند همسرش را حبس کند.

معافیت ما‌لیات بر مهر‌یه؟

چندین سال پیش که زمزمه‌ های طرح قانون مالیات بر مهریه شنیده شد اکثر افراد میپرسند که قانون مالیات بر مهریه تصویب شد؟ ازطرفی رهم در زمان تصویب قوانین مالیاتی ، اکثر افراد به دنبال موارد معافیت مالیاتی میروند . و در قانون مالیات مهریه تنها یک مورد معافیت مالیاتی وجود دارد و آن تعیین مهریه کمتر از 15 سکه میباشد .بخاطر همین هیچ مورد ی برای معافیت مالیاتی در این زمینه امکان ندارد .

قانون مالیات مهریه تصویب خواهد شد؟

هیچکس نمیتواند با اطمینان خاطر بگوید که قانون مالیات بر مهریه چه موقعی تصویب میشود . این قانون بالاخره تصویب میشود یا خیر به نظر جواب مثبت میباشد . مسئولین به دنبال راه حلی هستند که تعداد پرونده‌ های مربوط با مهریه در دادگاه‌ ها را کاهش دهند . بهترین راه حل برای آن ها اعمال محدودیت در تعیین مهریه خواهد بود این قانون هم مثل هر چیز دیگری موافقان و مخالفانی دارند

موافقان تلاش میکنند با تعیین این قانون مشکلات عمده جوانان در مورد ازدواج برطرف شود و مخالفان هم نسبت به آینده تعهدی که زوجین به هم میدهند نگران هستند . باید منتظر ماند و دید که در آینده قانون مالیات مهریه چگونه تعیین خواهد شد .

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

×

دریافت مشاوره رایگان

جهت دریافت مشاوره شماره خود را وارد و ثبت نمایید. کارشناسان ما در اسرع وقت با شما تماس خواهند گرفت.

👇👇👇