درخواست پشتیبانی رایگان
نورترازان معین

معافیت مالیاتی چیست؟

مالیات ، قسمتی از درآمد دولت ها بوده که از افراد شامل قانون گذار، دریافت میگردد و بر توزیع عادلانه ثروت و رشد اقتصادی جامعه، تاثیر میگذارد.

مالیات ها، به دو دسته 1-  مالیات های مستقیم  مثلا مالیات بر درآمد اجاره ملک ، مالیاتی بوده که مستقیما، از درآمد و دارایی افراد حقیقی و حقوقی شامل گرفتن مالیات، میشود 2 – مالیات غیر مستقیم، مالیاتی است که بر مصرف کالا و خدمات، ایجاد شده و از مصرف کنندگان کالا و خدمات، گرفته میشود
خروج برخی از درآمد ها و دارایی ها از پرداخت مالیات به صورت موقت یا دائم بوده  مدتی که یک کشور یا دولت برای شهروندان خود تعهد مالی ایجاد کند، شهروندان وظیفه دارند عوارض غیر ارادی از درآمدی که کسب میکنند بپردازند. افراد باید مالیات بر دارایی به دولت پرداخت کنند که همه ی این پرداختی ها با مالیات در کشور،گفته میشود
بعضیی از افراد و شرکت ها که ، میتوانند شامل معافیت مالیاتی شوند . هزینه های خود را به میزانی کم تر کنند . در کسب و کارها و  افرادی که فعالیت خاص انجام میدهند پرداخت نکردن مالیات یا معافیت در مالیات میتواند ، کمک شایانی کند

هدف معافیت مالیاتی؟

معافیت و پرداخت مکردن مالیات، یعنی خروج از تعهد قانونی پرداخت مالیات درآمد ها و سرمایه های منابع. حمایت دولت از کسب و کارها و مشاغل او هدف اصلی آن انجام برخی از فعالیت ها و مشاغل توسط دولت بود و با هدف تشویق کردن سرمایه گذاران و حمایت کردن از سازمان های خیریه و غیرانتفاعی، تحقق اهداف سیاسی و اجتماعی توسط قانون گذاران ایجاد شد.
قانون گذاران با معافیت مالیاتی، به دنبال دستیابی به توسعه اقتصادی و بی عدالتی مالیاتی در کشور بودند. همه ی کسب و کارها و مشاغل فعالیت نموده و محصولات و خدمات مورد نیاز مردم را ا بدون نگرانی از پرداخت هزینه بالای مالیاتی، عرضه کنند.

چرا معافیت مالیاتی شامل همه نمیشود؟

پرداخت مالیات روشی برای برای کسب درآمد توسط دولت است . معافیت ها از پرداخت مالیات در کشور افزایش پیدا کنند، دولت با کم شدن بودجه و درآمد مواجه خواهد شد. کم شدن درآمد دولت منجر به ارائه ندادن خدمات دولتی به مردم جامعه شده و مشکلات زیادی دارد
دولت ، مالیات اقشاری که شامل پرداخت مالیات هستند را زیاد میکند دهد تا از کم شدن درآمد خود را جبران کند .

باعث بی عدالتی را در کشور به وجود میاید . چون بعضی از کسب و کارها مالیات پرداخت نمیکنند یعنی معاف از مالیات هستندمثلا کسب و کارهای صنعتی، کشاورزی، تعاونی، خیریه ها . ولی دیگر کسب و کارها باید مالیات خود را پرداخت کنند .

معافیت مالیاتی شامل چه مواردی میشود؟

همه ی افراد حقیقی و حقوقی شامل پرداخت مالیات در کشور هستند. بعضی از مشاغل که دولت آن ها را  معاف کرده . مثلا ، کشاورزی ، دامداری ، کشتیرانی ، سازمان ها و موسسات خیریه، وام های مسکن و موسسات دولتی و وزارت خانه کشوری و حتی مهریه و جهیزیه فرقی م نمیکنه که منقول باشد یا غیر منقول ،

مشاغلی که نیازی نیست مالیات پرداخت کنند باید به میزان دستمزد و حقوق افرادی که در شرکت های فعالیت میکنند، بعد از انجام تحقیق یا پژوهش علمی، جایزه دریافت کرده اند. افراد دیگری هم وجود دارند که با کشف کردن یا اختراع کردن به کشور کمک زیادی کرده اند.

همه ی مردم کشور بدون آن که بدانند، به دولت مالیات پرداحت میکنند. آن هم مبلغ اضافی که بر روی مواد خریداری شده توسط مردم توسط دولت تعبیه شده است.

سقف معافیت مالیاتی چقدر است؟ در سال 1403

بسته به اینکه برای درآمد باشد یا دارایی و اینکه به چه نوع درآمدی تعلق گیرد تفاوت داشته است .

در خصوص سقف معافیت مالیات حقوق در سال جاری، دولت، حقوق تا 144 میلیون تومان در سال را شامل معافیت مالیاتی است .

در خصوص سقف معافیت های مالیاتی خودروهای لوکس در سال جاری، دولت، خودروهای تا 3 میلیارد و 500 میلیون تومان را شامل معافیت مالیاتی است.

در خصوص سقف معافیت های مالیاتی درآمد ناشی از اجاره در سال جاری، دولت، درآمدهای سالانه کمتر از 500 میلیون تومان را معاف از مالیات، تعیین کرده است.

همه ی مشاغل وظیفه دارند اظهارنامه عمکرد را رد کنند حتی کسانی که از مایات معاف هستند و اظهارنامه یه نوع تکلیف مالیاتی است که باید انجام شود .

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

×

دریافت مشاوره رایگان

جهت دریافت مشاوره شماره خود را وارد و ثبت نمایید. کارشناسان ما در اسرع وقت با شما تماس خواهند گرفت.

👇👇👇