درخواست پشتیبانی رایگان
نورترازان معین

انواع تمبر چیست؟

1. تمبر جاری

استفاده ی کلی و عمومی پست منتشر میشود . سایز و اندازه  این تمبر ها از تمبر های یادگاری کوچک تر و با تعداد بیش تر و تیراژ نسبتا زیاد چاپ میشود و تا زمانی همه ی تمبر جاری فروخته نشده است در باجه های پست فروش تمبر و مصرف میشود.  یکسری از تمبر های جاری در مدت 2 تا 5 سال یا چندنی سال در باجه های پست فروخته شود . قیمت تمبر های جاری شامل کوچک ترین تا درشت ترین ارقام پولی است که میتواند مصرف پستی داشته باشند، یک سری تمبر یادگاری به مراتب بیشتر است هر تمبر اغلب شامل 2 یا 3 رنگ بیش تر نیست .

2. تمبر هوایی

 یا تصویری که هوایی بودن تمبر را نمایان میسازد نقش کرده اند .  و اولین سری مستقل برای پست هوایی در سال 1309 شمسی منتشر گردید کشور های انگلیسی زبان از کلمه پست هوای استفاده میکنند.  ارقام خیلی ریز قیمت را ندارند .

3. تمبر یادگار

 به افتخار شخصیت ها و به یاد آن ها و یا به یاد بود بنیان گذاری موسسه و یا اجتماعی به چاپ میرسند . از بزرگ ترین افتخارات ملی و تاریخی است. از موسسات اجتماعی خدمت گزار و خادمین به بشریت که نسل های جوان مملکت به کشور ها به مناسبت سالگرد شخص و یا موسسه روز سازمان ملل ، المپیک ، یونسکو ، یا برای شخصیت های چون گاندی و تمبر های یادگاری را با قیمت های ریز منتشر میکنند . تنوع رنگ در هر قطعه و تعداد قطعات در هر سری بیشتر باشد.  به مقدار کم و تیراژ محدود چاپ میکنند و برای زمان مشخص در باجه های پست  فروش تمبر انجام میشود. خرید تمبر هایی یادگاری اغلب توسط تمبر بازان صورت میگیرد

4.تمبر دولتی

اولین تمبر های دولتی از این نوع در ایران به سال 1280 شمسی با سورشارژ تمبر یک قرانی سری دوم مظفرالدین شاه با تغییر قیمت به 5 و 10 و 12 شاهی به مصرف مکاتبات دولتی رسید با کلمه فارسی مکاتبات دولتی سورشارژ میکردند روی تمبر های شیر و خورشید و تاج گذاری احمدشاه آن را میبینیم . برای اولین  مصرف مکاتبات دولتی به چاپ رسید و در فاصله سال های 1319 تا 1321 شمسی به جریان گذاشته شد در 14 قطعه از 5 دینار تا 50 ریال قیمت اولیه آن منتشر میشوند

5. تمبر موقت 

تغییر اوضاع و احوال سیاسی و اجتماعی و تحویل سلطنت یا تبدیل حکومت در جریان مصرف قرار گیرند. در بیشتر موارد کلمه موقتی را روی تمبر های موجود سورشارژ میکنند . کنترل تمبر های موجود و بی اعتبار ساختن قسمتی از تمبرها است .

6. تمبر امانات

وظایف و قبول مسئولیت حمل و نقل امانات مردم در ادارات پست تشکیل گردید . هزینه فرستادن بسته امانت پستی را  پیش پرداخت مشخص نماید تمبر های محمد علی شاه قاجار برای الصاق تمبر و ابطال تمبر بر روی برگه های اجازه تسلیم امانات اختصاص یافت. در سال 1293 شمسی تمبر های تاج گذاری احمدشاه سورشارژ شد و از سال 1337 شمسی اولین سری ویژه امانات پستی چاپ شده

7. تمبر سفارشی

پاکت نامه الصاق و ضمیمه میشده که سفارشی بودن آن را مشخص نماید به چاپ رسیده است زمان مظفرالدین شاه در فاصله سال های 1275 شمسی به بعد اتیکت مخصوصی تهیه شده بود که به نامه های سفارشی به منظور تشخیص آن ها الصاق میشد

8. تمبر روزنامه

پرداخت هزینه پستی حمل بسته های بزرگ روزنامه از محلی به محل دیگر منتشر شده است. اوایل اکثرا قیمت تمبر روزنامهزیاد بوده و تکرار آن ها متوقف مانده است. در ایران در حدود سال 1270 شمسی روی نوارهای کاغذی مخصوصی که مناسب برای بستن دور یک روزنامه لوله شده یا تا شده بود تمبر های مصرفی مطبوعات را با عکس ناصرالدین شاه و کمی شبیه به سری ناصری طلایی چاپ کرده   یک تمبر بی دندانه با حاشیه بزرگ که از دو طرف کشیده و طولانی شده است تشکیل میدهد .

9. تمبر تلگراف

بیش تر کشور ها تمبر برای دریافت هزینه های تلگراف چاپ و به مصرف رسانیده اند .

10. تمبر نمونه 

تمبر هایی است که روی آن کلمه نمونه را سورشارژ میکنند تمبر، ارزش مصرف پستی خود را از دست مدهد .

11. تمبر مجازی 

تمبر هایی که دولت اقدام به چاپ کرده است. از انتشار تمبر و مصرف تمبر در پست منصرف شده ، مانند تمبر یادبود 50 سال سلطنت ناصرالدین شاه و سری معروف به سلاطین و سری معروف به دیوانی و امثال آن که با وجود مخالفت دولت به دست علاقه مندان رسیده است .

افراد مخالف دولت مرکزی در نقاط مختلف کشور چاپ و یا با سورشارژ تمبر های قانونی منتشر شده و به مصرف رسیده است.معروف ترین تمبرها، تمبر معروف به تمبر مشهد میباشد. تمبر های احمدشاه  تمبر های میرزا کوچک خان جنگلی و ستارخان از این نوع میباشد

12-تمبر محلی

برای مصارف پست شهری و یا ارسال نامه به حومه های شهر تهیه میکردند و تنها مصرف محلی داشته است. به سال 1280 شمسی تمبر های معروف به چاپ تهران سورشارژ  برای پست شهری اختصاص یافت . تمبر ها تا مدتی ادامه یافت ولی تمبر جداگانه ای برای پست شهری و محلی چاپ و منتشر نگردید.

13-تمبر دو قیمتی

رویداد های اجتماعی و حوادث غیرقابل پیش بینی دولت را از نظر مالی در تنگنا قرار میدهد. در اینگونه موقع دولت ناگزیر از مخارجی میشود که به طور فوق العاده گریبانگیر بودجه مملکت شده است قسمتی از این مخارج اقدام به چاپ تمبر هایی با دو قیمت میکند که به صورت به اضافه + بر روی تمبر دیده میشود و فقط رقم قیمت اول از سمت چپ به هزینه پستی تعلق میگیرد و رقم دست راستی را به عنوان کمک بلاعوض از مردم وصول می کنند . به سال 1341 شمسی به منظور کمک به زلزله زدگان قزوین منتشر گردید. تمبر های بوعلی سینا و سعدی نمونه های دیگر آن است . گاهی به کمک سورشارژ قیمت اصلی تمبر را کمی بالا میبرند و مبلغ اضافی را اختصاص میدهند.

14. تمبر مخصوص کسر تمبر

هزینه پستی غیرکافی کسر تمبر دارد به چاپ تمبر های ویژه ای کردند که به چنین نامه هایی الصاق و وجه آن را ازگیرنده نامه دریافت میکردند . ایران از این گونه تمبر ها نداشته است

15. تمبر نظامی 

که بیشتر جنبه ی جنگی دارد و کمک به تامین بودجه های نظامی در جریان پست قرار میگیرد وانتشار آن دو وجه دارد .

قیمت تمبر موجود را با قیمت جدید سورشارژ میکنند .

جداگانه به چاپ یکسری تمبر مینماید تا مصرف کنندگان  از هزینه پستی، تمبرها را خریداری و به نامه الصاق نمایند .

16. تمبر مخدوش

به نحوی از انحنا دستکاری شده اند تا آن را با قیمت بالا تر به فروش برسانند به کمک مواد شیمیایی رنگ تمبری را تغییر دهند یا دندانه ان را بریده به عنوان بی دندانه عرضه کنند  یا قسمت های سالم دو تمبر پاره را به هم وصل کنند که یک تمبر به ظاهر بی عیب قلمداد شود .

17. کارت و پاکت پستی

یک تمبر از تمبرهای سری جاری را با هزینه پستی روی پاکت در قسمت بالا سمت راست چاپ میکنند، نامه های هوایی که به صورت پاکت تا میشود از این دسته است. کارت ها برای پیام های کوتاه بوده و گاهی به طور مضاعف تهیه میشده که یکی هم برای پاسخ دهنده بوده . در اکثر موارد بدون رنگ میباشد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

×

دریافت مشاوره رایگان

جهت دریافت مشاوره شماره خود را وارد و ثبت نمایید. کارشناسان ما در اسرع وقت با شما تماس خواهند گرفت.

👇👇👇