درخواست پشتیبانی رایگان
نورترازان معین

مالیات بر زمین‌ های بایر چیست؟

بر ارزش زمین‌ ها خود مالیات پرداخت میکنند و موقعیت جغرافیای آن ها مشخص میشود . نه ساختمان‌ هایی که روی این زمین‌ ها قرار دارند .  مالیات برای خدمات عمومی مثل برق ، گاز ، آب ، شبکه‌ های جاده‌ ای و مدارس و مرکز درمانی استفاده میشود . که زمین‌ های خود را برای فعالیت‌ های اقتصادی به کار بگیرند بدون فعالیتی نگه دارند یا در آن سرمایه‌ گذاری کنند.  مالیات در کم شدن ارزش زمین‌ های بیش تر از حد و صرفه‌ جویی در فضای سبز شهری تاثیر گذار باشد . افراد نمیتوانند با ساختمان سازی یا تحت فشار گذاشتن بر روی ارزش زمین‌ های خود به تقلیل این مالیات برسند . از توزیع عادلانه مالیاتی تاثیر گذار باشد صاحبان زمین‌ هایی که در موقعیت جغرافیای مطلوب قرار دارند باید مالیات بیشتری پرداخت کنند .
مالیات بر زمین‌ های بایر بر ارزش زمین‌ ها و نه درآمد صاحبین آن مشخص میشود . برای جامعه ی کوچک و منطقه ی خشک و کم توسعه با ارزش زمین‌ های بالا اثر مثبت دارد و انگیزه‌ برای سرمایه‌ گذاری مالیات بر دارایی میباشد .

زمین بایر چیست ؟

زمین بایر از آن بهره برداری میشده و  از حالت موات خارج و احیاء گردیده است اما بعد ها رها شده و به وضعیت زمین موات درآمده است .

زمین هایی که سابقه احیاء دارد به دلیل اعتراض و عدم بهره‌ برداری برای زمان 5 سال متوالی بدون عذر موجه متروک ‌مانده . در اراضی شهری در مصوب ۱۳۶۰ از راضی موات و بایر ارائه داد . اراضی موات شهری سابقه عمران و احیاء نداشته باشد اراضی بایر شهری  سابقه عمران داشته و به کم کم به حالت موات برگشته است صاحب مشخصی داشته و یا‌ نداشته باشد از اراضی بایر شهری و کشاورزی ارائه میشود .

زمین بایر کشاورزی چیست؟

سابقه احياء دارد اما به دلیل اعراض و عدم بهره برداري براي زمان 5 سال متوالي بدون عذر موجه متروک مانده و يا بماند .

کلیه اراضی بایر در کشور در اعراض صاحبان آن ها بلاعوض در اختیار دولت قرار میگیرد و در عدم اعراض مالکین اراضی بایر به ضرورت، ملزم به کشت بر ضوابط کشاورزی یا فروش یا اجاره یا مزارعه زمین بایر خود هستند . از تاریخ ابلاغ مدت 1 سال  وزارت کشاورزی و یا توسط هیات 7 نفره واگذاری زمین ، از مالک برای کشاورزی و دامداری به قیمت عادلانه فروخت .

زمین بایر شهری چیست؟

سابقه عمران و احیاء داشته و کم کم به حالت موات برگشته صاحب مشخصی داشته و یا نداشته باشد. برعکس اراضی بایر، اراضي داير زمين‌ هایي كه آن را احياء و آباد نموده و در حال حاضر داير و مورد بهره برداري مالک است زمين هاي داير شامل اراضي كشاورزي يا آيش محصور يا غير محصور ميباشد .

فروش زمین بایر شهری چیست؟

سابقه احیا و عمرانی داشته‌  به علت اعراض و یا عدم بهره‌ برداری بدون عذر موجه به مدت بیش تر از 5 سال متوالی متروک مانده باشد . زمین بایر شهری مشخص تنها راجع به اراضی شهری حریم  در محدوده شهر ها است. وزارت مسکن و شهر سازی است مسکن و خدمات عمومی را در  شهر هایی که  از زمین های بایر و دایر شهری تأمین شود .

مالکان اراضی بایر و دایر شهری افراد حقیقی یا حقوقی و بنیاد ها و نهاد ها و ارگان های دولتی و غیر دولتی وظیفه دارند زمین های دولت یا شهرداری ها را به دولت و شهرداری ها بفروشند . به ترتیب فروش زمین بایر توسط دولت از زمین بایر کشاورزی یا زمین بایر شهری روشن شود .

زمین شهری میتوان به تفاوت های انواع زمین از نظر حقوقی  موات ، بایر و دایر پی برد. مشخص است که مالکیت زمین بایر نسبت به مالکیت زمین دایر متزلزل تر است و به صورت آشکاری حقوق مالکانه زمین های بایر نسبت به زمین های موات  از ثبات و حمایت حقوقی بهتری است . فروش زمین بایری که تشخیص بایر بودن آن سال ها بعد از مصوبه فوق بوده باشد، سال 1367 انجام میشود که موجب ضرر مالک میشود .

خریداران زمین های کشاورزی بهتر از دایر یا بایر بودن زمین مدت احتمالی عدم بهره برداری از زمین توسط ایادی مطمن شود .

معافیت‌ های مالیاتی برای اراضی بایر چیست؟

1- از اراضی بایری که مالک در آن ممنوع معامله میکند و یا بنا به گواهی مراجع ذی‌ صلاح دولتی یا نهاد های انقلاب بهره‌ برداری از عهده مالک خارج باشد از معافیت مالیاتی میباشند .

2- مالکینی که خود یا افراد تحت تکفل آن ها فاقد محل مسکونی مناسب و دارای یک یا چند قطعه اراضی بایر باشند زمین شهری در سال 1366 مجلس شورای ، از پرداخت مالیات معاف و نسبت به مازاد شامل مالیات خواهند بود .
3- اراضی بایر متعلق به سفارت خانه‌ ها به معامله متقابل  از مالیات معافند.

4- مالکان اراضی بایر آمادگی فروش این اراضی به وزارت مسکن و شهر سازی کنند برای فروش این اراضی انجام دهند ، تا زمان آمادگی مالکیت اراضی ، شامل مالیات نخواهید بود .
5- زمین های بایر که متعلق به شرکت‌ های تعاونی مسکن هستند و اسکان اعضا میباشند ، معاف از پرداخت مالیات بر زمین های بایر هستند .

6- درخواست مجوز احداث ، صدور مجوز بنا به علتی خارج از اراده مالک امکان پذیر نباشد ، به استثنای که صدور مجوز ممنوع باشد ، تا رفع این علل مالک از پرداخت مالیات متعلقه معاف خواهد بود .

7- خروج اراضی بایر ، پس از گرفتن گواهی از مراجع ، شامل مالیات بر اراضی بایر نخواهید بود .

8- اراضی بایر تحت مالکیت شرکت‌ هایی که همه یا بخشی از سرمایه به دولت تعلق دارد ، نسبت به سهم دولت  از پرداخت مالیات معاف هستند
9- اراضی بایر که در شهرداری گرفته و یا به‌ دعاوی مالکیت از سازمان اوقاف و خیریه با دولت یا شهرداری‌ ها یا مؤسسات وابسته به دولت مالکان گواهی مراجع ذی‌صلاح ، ممنوع مداخله شده‌ از معافیت مالیاتی هستند .

10- انتقال اراضی بایر قهری باشد ، انتقال‌ گیرنده اراضی بایر تا پایان سن 20 سالگی معافیت مالیات بر اراضی بایر خواهد بود .

11- اراضی بایر ، مجوز احداث بنا و سازندگی از مراجع صادر شود ، تا پایان مهلت یا تمدید ، بنایی احداث شده شامل مالیات نخواهید بود .

زمین‌ های بایر و رها شده شامل مالیات میشوند؟

گرفتن مالیات برخانه‌ های خالی با استفاده از شهرداری‌ ها، برای زمین‌ های در محدوده‌ ی شهرک‌ ها و شهر های بالای 100 هزار نفر جمعیت که کاربری مسکونی اداری و تجاری دارند و در زمان مشخص شده ساخت و ساز نکردند عوارض و مالیات مشخص شده و این مبلغ به صورت پلکانی تنظیم میشود تا برای افراد نگه داشتن زمین صرف اقتصادی نداشته باشد که استثنا هایی به اراضی دارای مشکل حقوقی باشد .

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

×

دریافت مشاوره رایگان

جهت دریافت مشاوره شماره خود را وارد و ثبت نمایید. کارشناسان ما در اسرع وقت با شما تماس خواهند گرفت.

👇👇👇