درخواست پشتیبانی رایگان
نورترازان معین

مالیات بر اراضی بایر چیست؟

مالیات بر دارایی شامل مالیات اراضی بایر شنخته میشود

زمین های شهری اعم از 1- زمین موات . 2- اراضی بایر . 3- اراضی دایر .

زمین هایی که سابقه عمران و احیاء داشته کم کم به حالت موات برگشته است .

زمین موات چیست؟

سابقه عمران و احیاء نداشته و مالک خاص نداشته باشند . برابر با زمین شهری اراضي موات شهري كه سابقه عمران و احياء نداشته باشد. زمين هاي مواتي كه قوانین لغو مالكيت اراضي موات شهري بدون مجوزدر سال 1358 به بعد احياء شده در ‌اختيار دولت ميباشد .

اراضی بایر چیست؟

زمین هایی که سابقه عمران و احیاء داشته کم کم به حالت موات برگشته است . برابر با زمین شهری اراضي باير شهري زمينهائي است كه سابقه عمران و احياء داشته و به تدريج به حالت موات برگشته اعم از صاحب مشخصي داشته و‌ يا نداشته باشد.

منظور از اراضی بایر چیست؟

اراضی بایر به زمین هایی که در گذشته ساخت و ساز و یا کاشت است یا زمانی به حالت موات برگشته است .
که هیچ عملیات عمرانی و بهره برداری در آن انجام نمیگیرد .
سابقه احیا هستند اما به علت عدم بهره برداری در زمان 5 سال ، به حالت متروکه درآمده . پوشش گیاهی در زمین بایر شامل گیاهان خودرو ، غالب و طبیعی بومی منطقه قرار گیری زمین است .

اراضی دایرچیست؟

زمین هایی که آن را احیاء نموده اند و اکنون مورد بهره برداری میباشد . برابر با زمین شهری اراضي داير زمين هائي كه احياء و آباد نموده‌ و در حال حاضر داير و مورد بهره ‌برداري مالک است زمين هاي داير شامل اين‌ قانون صرفاً اراضي كشاورزي يا آيش از محصور يا غيرمحصور ميباشد .

منظور از اراضی دایر چیست؟

زمین هایی که به طور دائمی مورد استفاده قرار میگیرند . زمین ها یا از گذشته دایر بوده و یا از زمانی دوباره احیا شده . زمین ها در محدوده شهری قرار گیرن زمین دایر شهری شناخته میشوند .  در خارج از محدوده شهری ، به آن زمین های دایر غیر شهری یا کشاورزی گفته میشود .
در زمان رژیم سابق ملی بودند جزو زمین های دایر هستند. مثل اراضی حفاظت شده ، شکارگاه و اراضی که در مالکیت دولت قرار دارند .

موارد شامل مالیات بر اراضی بایر چیست؟

اراضی بایر با کاربری مسکونی در محدوده شهر هایی که دولت مشخص میکند سالانه شامل مالیات به میزان 12 % بر مأخذ ارزش معاملاتی میباشد .
با سازماندهی اراضي باير با كاربري مسكوني در محدوده شهر هايي كه دولت مشخص ميكند سالانه شامل ماليات به نرخ 12 % بر مأخذ ارزش معاملاتي ميباشد . مالكان اين قبيل اراضي مكلفند ماليات بر اراضي باير خود را هر سال با تسليم اظهارنامه مالياتي تا پایان ارديبهشت ماه سال بعد به اداره مالياتي محل وقوع ملک تسليم و ماليات متعلق زمان پرداخت نمايند
ارزش معاملاتی یا قیمت منطقه ای ملک ، توسط کمیسیون تقویم املاک و با ساز و کار ها مبلغ آن خیلی کم تر از ارزش واقعی املاک میباشد .

1- مالکینی که خود یا افراد تحت تکفل آن فاقد مسکن بوده و مالک یک یا چند قطعه اراضی بایر باشند تا سقف 1 هزار متر مربع از پرداخت مالیات اراضی بایر معاف میباشند ساماندهي و حمايت از توليد و عرضه مسكن – مصوب 1387 با اصلاحات و الحاقات بعدی
2-  زمين‌ هاي باير كه به تشخيص شهر داري محل يا مراجع ذي‌ صلاح با مانع قانوني ساخت و ساز مواجه باشند از شامل اين ماده مستثني ميباشند ساماندهي و حمايت از توليد و عرضه مسكن – مصوب 1387/02/25 با اصلاحات و الحاقات بعدی
3-  انتقال قهري تا مدت كه كوچک ترين فرد انتقال گيرنده كم تر از 20 سال سن داشته باشد زمين بایر شامل ماليات نخواهد بودساماندهي و حمايت از توليد و عرضه مسكن – مصوب1387 با اصلاحات و الحاقات بعدی

نحوه تشخیص اراضی دایر و بایر چیست؟

زمینی بایر حساب میشود نیاز است زمین بایر در مدت حال دارای مالک باشد .هیچ گونه عملیات زراعی و عمرانی و کشاورزی در زمین بایر انجام نشود . مالک زمین بایر زمان نامعلومی بدون عذر موجه ، عملیات بهره برداری از زمین را متوقف کرده باشد .

نحوه تشخیص اراضی دایر چیست؟

بررسیی هویت زمین ها سابقه مالکیت خصوصی بوده و دارای مدارکی مثل سند مالکیت هستند .
زمین های دایر برون شهری در حال کشت و زراعت میباشند . برای احراز هویت زمین های دایر وجود مالک زمین در حال حاضر بررسی قرار میگیرد .
که در گذشته ساخت و ساز و یا کاشت بوده است .

اراضی بایر دولتی چیست؟

زمین بایر صاحب مشخص نداشته باشد در اختیار ولی فقیه قرار میگیرد ، اراضی بایر و اراضی موات در اختیار دولت قرار میگیرند .
زمین هیچ مالک اولیه یا ثانویه ای نداشته باشد. که زمین توسط افراد حقیقی و حقوقی به تصرف در آید ، دولت در آن ادعایی نخواهد داشت .

اراضی بایر در محدوده شهر ها که بدون هیچ گونه عذر موجهی بایر باقی مانده است ، شامل مالیات سالانه میباشند . مالیات تکلیفی همانند

اراضی که پس از تاریخ اجرای قوانین و مقرارت ، به مدت 2 سال بایر نگه داشته هر سال معادل 2 % از ارزش شامل مالیات خواهند شد.

اراضی که پس از تاریخ اجرای قوانین و مقررات ، به مدت 4 سال بایر نگه داشته هر سال معادل 4 % از ارزش شامل مالیات مازاد بر 2 سال خواهند شد .

اراضی که پس از تاریخ اجرای قوانین و مقررات  بیش تر از 4 سال بایر نگه داشته هر سال معادل 5 % از ارزش شامل مالیات مازاد بر 4 سال خواهند شد .

معافیت‌ های مالیاتی اراضی بایر چیست؟

خروج اراضی بایر بر گواهی از مراجع ، پس از خروج دیگر شامل مالیات بر اراضی بایر قرار نخواهد گرفت .

برای اراضی بایر از مراجع مجوز احداث بنا و سازندگی صادر گردد ، از تاریخ صدور مجوز تا پایان مهلت یا تمدید آن ، در صورتی‌ که تا خاتمه مهلت احداث بنا یا سازندگی شده باشد ، شامل مالیات نمیباشد .

پس از درخواست مجوز احداث ، صدور مجوز بنا به علت خارج از اراده مالک امکان ‌پذیر نباشد ، به استثنای که صدور مجوز ممنوع باشد، از مدت تاریخ درخواست تا رفع علت مذکور ، مالک از پرداخت مالیات متعلقه معاف میگردد .

آمادگی مالکان اراضی بایر برای فروش این اراضی به وزارت مسکن و شهر سازی و ادر این ارتباط، بنا به گواهی وزارت انجام میشود  از تاریخ آمادگی مالکیت این اراضی شامل مالیات نخواهند بود و این حکم عدم تمایل وزارت به خرید این اراضی جاری خواهد بود .

مالکینی که خود یا افراد تحت تکفل آن ها فاقد محل مسکونی مناسب بوده و دارای یک یا چند قطعه اراضی بایر باشند تا حد نصاب در زمین شهری مصوب 1366  مجلس شورای اسلامی از پرداخت مالیات معاف و نسبت به مازاد شامل مالیات میباشند .

اراضی بایر تحت مالکیت شرکت‌ هایی که همه یا بخشی از سرمایه آن به دولت تعلق دارد، نسبت به سهم دولت از پرداخت مالیات معاف هستند .

اراضی بایری که متعلق به شرکت‌ های تعاونی مسکن هستند و که اسکان اعضا میباشند، معاف از پرداخت مالیات هستند.

اراضی بایر متعلق به سفارت خانه ‌ها به معامله متقابل از مالیات معاف هستند .

در انتقال اراضی بایر به ‌طور قهری باشد، انتقال گیرنده اراضی بایر تا پایان سن 20 سالگی شامل معافیت مالیات بر اراضی بایر خواهد بود .

اراضی بایری که مالک در ممنوع ‌معامله میباشد و به گواهی مراجع ذی‌ صلاح دولتی یا نهاد های انقلاب اسلامی بهره ‌برداری از عهده مالک خارج باشد از معافیت مالیاتی برخوردار هستند .

اراضی بایری که در شهرداری‌ ها قرار گرفته و یا به ‌دعاوی مالکیت از سازمان اوقاف و خیریه با دولت یا شهرداری‌ ها یا مؤسسات وابسته به دولت مالکان به ‌گواهی مراجع ذی صلاح ، ممنوع‌ مداخله شده‌ از معافیت مالیاتی برخوردار هستند .

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

×

دریافت مشاوره رایگان

جهت دریافت مشاوره شماره خود را وارد و ثبت نمایید. کارشناسان ما در اسرع وقت با شما تماس خواهند گرفت.

👇👇👇