درخواست پشتیبانی رایگان
نورترازان معین

سهام ترجیحی چیست؟

هر شرکت بورسی در برنامه‌ های خصوصی‌ سازی به کارکنان شاغل در آن شرکت واگذار میکند.
هم فرایند و روندی که  میان فعالیت‌ های اجرایی ، مالی و حقوقی که از طرف حکومت و بازار صورت میگیرد، نوعی تعادل به وجود میاید با توسعه مالکیت‌ های خصوصی ، بازار های مختلف به رشد بیش تری میرسند .

سهام موسس چیست؟

برای موسسین شرکت شناخته میشود صاحب سهام برای خدماتی که در راه‌ اندازی شرکت ارائه کرده است، از مزایای آن بهره‌ مند میشود
مثلا دسترسی به بخشی از منافع شرکت یا قسمتی از دارایی‌ های اضافه بر سرمایه باقی‌ مانده شرکت.
سهم موسس موسسین در آغاز راه‌ اندازی شرکت شناخته میشوند و مزایایی نسبت به سهام دیگر شرکت دارد. مانند ، سود بیش تری به موسسین داده یا اگر انحلالی بود از دارایی شرکت قبل از سایر سهام ، مبلغ اسمی به سهام‌داران موسس پرداخت میشود .

سهام شناور آزاد چیست؟

صاحبان آن به راحتی آماده عرضه و فروش آن هستند .قابلیت معامله کردن آن زیاد است و دارندگان تصمیم ندارند با نگهداری سهام در مدیریت شرکت دخیل باشند .
سهام شناور آزاد معمولا سهام‌داران خرد شرکت هستند سهام‌ داران کلان ، کسانی هستند که سهام زیادی از یک شرکت تعلق دارد و میتوانند در تصمیم‌گیری‌ های مختلف شرکت دخیل باشند .

روش محاسبه سهام شناور آزاد چگونه است؟

سهام‌داران استراتژیکی هستند که نمیخواهند در کوتاه‌ مدت اقدام به فروش و واگذاری سهم خود کنند .
با نگهداری سهام خود در مدیریت شرکت نفوذ داشته باشند. مثلا اگر ۷۰ % از سهام یک شرکت در دست سرمایه‌ گذاران استراتژیک آن باشد فروش سهام در کوتاه‌ مدت را نداشته باشند، فقط ۳۰ % از سهام شرکت به حالت شناور آزاد باقی میماند که در دست دارندگان خُرد است .  میتوانند درصد را به فروش برسانند. به این ۳۰ % از سهام شناور آزاد می‌گویند.

سهام خاص چیست؟

همه ی سرمایه منحصراَ به وسیله موسسین تامین میشود. تشکیل شرکت های سهامی عام با تشریفاتی طولانی است ، مواد اصلاحی قانون تجارت که طبعاَ شرکای کم تری دارد یک شرکت سهامی معین داشته در سهام خاص،مجمع عمومی وجود ندارد و تعداد شرکای آن کم تر از شرکت سهامی عام است  . شرکت ها صدور اعلامیه پذیره نویسی وجود ندارد و در امر 35 % از سرمایه باید در حساب مخصوصی سپرده شود .

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

×

دریافت مشاوره رایگان

جهت دریافت مشاوره شماره خود را وارد و ثبت نمایید. کارشناسان ما در اسرع وقت با شما تماس خواهند گرفت.

👇👇👇