درخواست پشتیبانی رایگان
نورترازان معین

مزایای شرکت های سهامی خاص چیست :

  1. تجمع سرمایه های کوچک :  امکان دارد که فراهم کردن باجمع‌ آوری سرمایه‌ های کوچک و در یک محیط دوستانه به آسانی به فعالیت تجاری پرداخته و کسب و کار خود را راه بندازید .
  2. سهولت نقل و انتقال سهام : به علت تقسیم سرمایه به شکل سهام و حتی بی‌ نام بودن برخی از آن ها، نقل و انتقال سهام در شرکت‌  به سهل و زاپاس انجام میشود .
  3. تعیین هیات مدیره توسط صاحبان سهام : بر پایه ی قانون تجارت هیات مدیره شرکت سهامی خاص توسط صاحبان سهام انتخاب میشود شرکت ممکن است تشکیل ساختار مدیریتی انعطاف‌ پذیر بدهد .
  4. محدودیت مسئولیت سهامداران : محدود بودن مسئولیت سهام داران در قبال سهام آن میباشد که این ویژگی به این شرکت‌ های خاصامکان میدهد که با کم تر شدن ریسک مالی عمل کنند .

معایب شرکت های سهامی خاص چیست؟

1- وجود مقررات بیشتر :  به علت وجود قانون زیاد به شرکت‌ های تضامنی و تک مالی ، پیچیدگی زیادی دارد مثلا ، تشکیل مجامع عمومی ، تقسیم سود و زیان ، گزارشگری و  نگهداری دفاتر مالی به سهام داران پیچیده‌ تر صورت میگیرد .

2- مالیات بر درآمد : به علت اعمال کنترل‌ های قانون مقرارات مالیات مستقیم، شرکت‌ خاص باید 10 % از درآمد مالیات را اول بخاطر مالیات شرکت محاسبه و پرداخت کنند . امکان دارد برای شرکت‌ ها مشکل مالی انجام شود .

مزایای شرکت‌ های سهامی عام چیست؟

فروش سهام امکان بیش تر شدن نقنیدگی را برای بنیان‌ گذاران شرکت ایجاد میشود . شرکتی که سهام خود را گسترده عرضه کند، باید عملیاتی و مالی به اندازه قابل قبولی رسیده باشد .

1- اعتماد عموم

2- صرفه به مقیاس

3- امکان انتقال سهام

4- وسعت گسترش

5- سرمایه بیش تر

1- اعتماد عموم :

نحوه تشکیل و عملکرد شرکت‌ ها تحت نظارت قانون تجارت میباشد . قانون پیرامون انتشار اجباری برخی از مدارک و اسناد ها گزارش‌ های مدیر و حساب ها ایجاد شدن اعتماد در عموم اشخاص میشود . حساب‌ های این شرکت‌ ها توسط حسابرس‌ های رسمی انجام میشود که افراد اعتماد بیش تری را به شرکت‌ عام داشته باشند .

2- صرفه به مقیاس :

به دلیل فعالیت شرکت سهامی عام در سطحی گسترده ، خرید ، مدیریت ، توزیع و فروش شرکت ، با هزینه کم تری صورت میگیرد شرکت‌ کالا ها را با قیمت کم تری در اختیار مشتری قرار میدهند .

3- امکان انتقال سهام :

سهام‌ داران شرکت‌ عام با خرید و فروش سهام بین سایر اعضا و خود ، متقل کنند . سهام بیش تر شرکت‌ عام در بازار‌ های بورس و فرابورس عرضه میشود و آن‌ ها را به راحتی فروخت .

4- وسعت گسترش :

محدودیتی برای تعداد افراد عضو در شرکت عام ایجاد نشده ، گسترش کسب‌ و‌ کار  انتشار سهام و اوراق بدهی جدید در مقایسه با شرکت‌ ها از انواع دیگر، راحت تر است .

5- سرمایه بیشتر :

گرد آوری سرمایه کلان شرکت‌ های بزرگ ، در سازمان‌ ها یا انواع شرکت‌ ها با دشوار ی رو به رو است . شرکت سهامی عام، با جذابیت خود برای انواع سرمایه‌ گذاران طبقات مختلف اجتماع به منابع کافی برقراری تشکیلات اقتصادی در سطح گسترده، دست پیدا میکند .

معایب شرکت‌ های سهامی عام چیست؟

دسترسی به بازار سرمایه عمومی با نظارت بیش تر، بررسی‌ های کامل تر گزارش‌ های مالی و مدیریتی و تبعیت بیش تر از قانون حکمرانی مشارکتی است  حتی ممکن است  ، قدرت نفوذ مالکان عمده و بنیان گذاران را کم تر کنند . عرضه اولیه سهام عمومی هزینه‌ هایی دارد که  به هزینه‌ های قوانین و مقررات هزینه‌ های حسابداری و هزینه‌ های بازاریابی حفظ یک شرکت عمومی ، نشان داد شرکت‌ های عمومی باید استاندارد‌ های گزارش‌ های عمومی نظارت توسط دولت را رعایت کنند و مرتب به سازمان‌ های مالی گزارش دهند .

1- عدم پنهان‌ کاری .

2- تاخیر در تصمیم‌ گیری .

3- محدودیت‌ های دولتی بیش تر .

4- جدا سازی مالکیت و مدیریت .

5- مقررات متعدد .

1- عدم پنهان‌ کاری :

در شرکت‌ عام، در جلسه اعضای هیئت مدیره . گزارش‌ های مجمع و حساب‌ های سود و زیان شرکت در موقعیت‌ ها با شرایط مشابه ، حفظ رازداری ، با دشواری رو به رو است

2- تاخیر در تصمیم‌گیری :

در شرکت‌ عام و سازمان‌ هایی با ساختار یکسان ، بیش تر تصمیمات توسط هیئت‌ مدیره و سهام‌ داران در جلسات مجمع عمومی گرفته میشود زمان‌ بر است .

3- محدودیت‌ های دولتی بیش تر :

فضای کاری درونی شرکت‌ عام ، تحت تاثیر محدودیت‌ های قوانین و مقررات با برگزاری مجمع ، گرفتن رای ، حسابرسی موارد مشابه ، انجام میشود ثبت و برپا داشتن و ادامه فعالیت‌ های یک شرکت عام به قوانین با دشواری رو به رو است .

در برخی کشور‌ ها ، ثبت شرکت‌ عام پیچیده است و به منابع و زمان زیادی نیاز دارد. امکان ، این دوره، ماه‌ ها به دلیل هزینه ی زیاد طولانی انجام شود  ، معایب شرکت‌ عام است. ، تنوع و تعداد بالا ی سهام‌ داران در شرکت‌ های عام امکان یجاد  تضاد منافع شود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

×

دریافت مشاوره رایگان

جهت دریافت مشاوره شماره خود را وارد و ثبت نمایید. کارشناسان ما در اسرع وقت با شما تماس خواهند گرفت.

👇👇👇