درخواست پشتیبانی رایگان
نورترازان معین

شرکت با مسئولیت محدود چیست؟

به شرکتی که بین دو یا چند نفر در انجام امور تجارتی به وجود اومده . هر یک از شریک ها بدون سرمایه به سهام یا قطعات سهام تقسیم شده باشد، تنها به اندازه میزان سرمایه خود در شرکت مسئول قرض‌ ها و تعهد های شرکت میباشد .

شرکت‌ مسئولیت محدود، مثل شرکت‌ هایی با سهامی محدود، هر شریک به اندازه آورده خود مسئولیت میگیرد. برخلاف شرکت‌ های دیگر . سرمایه به سهام برابر قسم نمیشود. در مجموعه‌ ای از سهم‌های شرکا است الزامی نیست که برابر باشد .

مسئولیت محدود چیست؟

1- شرکت‌ ها با حداقل حضور 2 شریک شروع به کار کنند .

2- سرمایه برای این شرکت‌ ها تعریف نشده .

3- یک یا چند مدیر از خارج از شرکا هدایت شرکت را به عهده بگیرند .

ویژگی‌ های شرکت های با مسئولیت محدود چیست؟

1- سرمایه شرکت :

شریک‌ ها میتوانند آورده نقد و غیرنقد داشته باشند . میزان سرمایه به تعداد قطعه‌ های سهام تقسیم نمیشود. کم‌ ترین سرمایه برای تشکیل و تاسیس هر شرکتی با مسئولیت محدود ، مبلغ 10/000/000 ریال است .

2- مسئولیت شرکا :

هر شریک تنها به اندازه آورده و سهام خود در برابر قرض‌ها و تعهدهای شرکت مسئول است. مثلا ممکن است 4 شریک داشته باشیم که هر کدام 100 میلیون تومان سرمایه دارند. شرکت 1 میلیارد تومان بدهی هم داشته باشد. برای ذخیره سازی ، پردازش و گزارش‌ گیری همه ی داده های مالی ،  از حسابداری شرکتی استفاده کنید .

موضوع فعالیت شرکت های با مسئولیت محدود چیست؟

شرکت‌ ها زمینه کاری آن‌ ها و گویای حوزه خدماتی ارائه میدهند . حجم زیادی از حوزه‌ ها را در بر میگیرند و تنوع و گستردگی بالا است . باید قبل از ثبت قانونی شرکت ، نوع فعالیت و موضوع شرکت را انتخاب کرد .

نیاز به هرگونه تغییرات پس از ثبت رسمی شرکت ، طبق روال قانونی باید روند تغییرات شروع شود .

نام شرکت با مسئولیت محدود چیست؟

اسم شرکت نباید متضمن نام هیچ‌ کدام از شرکا باشد و مثلا نام دیگر شرکت‌ های سهامی باید جدای از نام شرکا باشد .

با مسئولیت محدود باید قید شود. در غیر این صورت آن شرکت در مقابل افراد ثالث تضامنی حساب میشود و از آن تبعیت میکند .

نقاط اروپا آوردن نام شریک در نام شرکت ایرادی ندارد .واژه محدود محدود بودن مسئولیت آن شریک است را در پایان قید میکنند .

تغییر سرمایه و بیش تر شدن سرمایه شرکت های با مسئولیت محدود باید هر تغییر که به اساسنامه مربوط شود هر تغییری غیر از تغییر تابعیت شرکت باید به تایید بیش تر عددی شرکایی که حداقل سه چهارم سرمایه را صاحب برسد، در اساسنامه بیشترین باشد . با وجود 2 بیشترین عددی و بیشتر سرمایه ای تصمیم به زیاد شدن سرمایه شرکت درست گرفته شده .

تاسیس شرکت های با مسئولیت محدود چیست؟

ثبت شرکت‌ ها وجود دارد که برای  امور مورد نیاز به آن رجوع کرد .  انجام امور اینترنتی این کار فقط برای بخش‌ های اولیه است و بعد از آن مراجعه حضوری است . شرکت با مسئولیت محدود تابع قانون‌ های متعددی است .

اصول شرکت های با مسئولیت محدود؟

1- هر یک از شرکا به نسبت سهمی که در شرکت دارد، در مجامع دارای رای خواهد بود. اساسنامه شرکت میتواند ترتیب دیگری مقرر نماید .

2- قانون گذار  تصمیمات راجع به شرکت باید به بیشترین لااقل نصف سرمایه گرفتع شود و در دفعه اول این اکثریت حاصل نشد، باید همه ی شرکا مجددا دعوت شوند تصمیمات به اکثریت عددی شرکا گرفته میشود . اگر چه اکثریت دارای نصف سرمایه نباشد، اساسنامه شرکت ترتیب دیگری برای حد نصاب مجامع مقرر دارد .

3- در شرکت نامه باید صراحتا گفته شده که سهم‌ الشرکه غیرنقدی هرکدام به چه میزان تقویم شده است و هر شرکت که برخلاف تشکیل شود، باطل و از درجه اعتبار ساقط است .

4- شرکت به وسیله یک یا چند نفر مدیر که به صورت موظف یا غیرموظف از بین شرکا یا از خارج برای مدت محدود یا نا محدود مشخص میشوند اداره میگردد

5- همه ی شرکا نسبت به قیمتی که در تشکیل برای سهم‌ الشرکه‌ های غیرنقدی مشخص شده در مقابل افراد ثالث مسئولیت تضامنی دارند

6- مدیران شرکت همه ی اختیارات لازم را برای نمایندگی و اداره شرکت خواهند داشت در اساسنامه غیر این ترتیب مقرر شده باشد.

7- حداقل سرمایه حداقل مبلغ دریافت حق الثبت 10/000/000 میلیون ریال میباشد .

8- شرکتی با مسئولیت محدود وقتی به وجود میاد که همه ی سرمایه نقدی و سهم‌ الشرکه غیرنقدی تسلیم شده باشد و مدیر عامل اقرار به دریافت همه ی سرمایه نقدی سهم‌ الشرکه غیرنقدی و هر شرکت که برخلاف آن تشکیل شود باطل و از درجه ساقط است .

9- نام شرکت از نام شرکا استفاده نشود . اسم شریکی که در نام شرکت گفته شود، حکم شریک ضامن در شرکت تضامنی را داشته و در بدو امر مسئول پرداخت همه قروض و تعهدات شرکت خواهد بود .

10- انتقال سهم‌ الشرکه به سند رسمی خواهد بود .

11- شرکتی با مسئولیت محدود وقتی به وجود میاد که همه ی سرمایه نقدی و سهم‌ الشرکه غیرنقدی تسلیم شده باشد و مدیر عامل اقرار به دریافت همه ی سرمایه نقدی سهم‌ الشرکه غیرنقدی و هر شرکت که برخلاف آن تشکیل شود باطل و از درجه ساقط است .

12- حداقل تعداد شرکا در شرکت های با مسئولیت محدود 2 نفر خواهد بود .

اداره کنند گان شرکت های با مسئولیت محدود چیست؟

شرکت‌ ها دارای یک یا چند مدیر هستند. این مدیران از بین شریکان و یا از خارج شرکت به مدت مشخص یا نامشخص میشوند . افراد حقیقی و یا حتی افراد حقوقی مدیریت را بر عهده بگیرند . یک شرکت تجاری میتواند اداره یا مدیریت این شرکت‌ ها را اختیار کند .

مجمع عمومی شرکت های با مسئولیت محدود چیست؟

در شرکت های با مسئولیت محدود ، تشکیل مجمع به هر 2 صورت عادی و فوق‌ العاده میتواند برگزار شود اختیار اداره کردن کار های جاری شرکت توسط این مجمع به مدیر یا هیئت مدیره واگذار میشود. انتخاب مدیران و بازرس‌ های شرکت در کنار ورود اعضای جدید و یا تغییر در اساسنامه از دیگر وظایف میباشد. با استفاده از روزنامه‌ های کثیرالانتشار و یا ارسال دعوت‌نامه کتبی، دعوت برای برگزاری شرکت انجام میشود .

اختیارات مدیران شرکت با مسئولیت محدود چیست؟

همه ی اختیارهای مورد نیاز برای نمایندگی و اداره شرکت به مدیر یا مدیران داده شده است مگر این‌که در اساسنامه شرکت‌  های با مسئولیت محدود چیزی جز اینباشد. اگر قراردادی اختیار های مدیران را محدود کند در اساسنامه صراحتا به آن اشاره نشده ، باطل است. اساسنامه شرکت تنها مورد دارای اختیار برای محدودیت است.

شرکا با نوشتن قراردادی بین خودشان این اختیارات را محدود کنند علاقه به تغییر اساسنامه شرکت داشته .  باید حمایت حداقل سه چهارم سرمایه را داشته باشند.

هیئت نظارت شرکت های با مسئولیت محدود چیست؟

بیش تر از 12 شریک، باید هیئت نظار را تشکیل بدهد. آن شرکت به داشتن مجمع عمومی دست پیدا میکند. اگر تعداد کم‌ تر باشد، نظارت میتواند انفرادی و به صورت مستقل انجام شود. یعنی هر شریک میتواند مستقلا به امر نظارت رسیدگی کند .

هیئت نام آورده شده بیش تر از 3 نفر اطلاق میشود، حداقل تعداد هیئت نظار 3 نفر است. وظیفه این هیئت مشابه انجام امور بازرسان شرکت‌ های سهامی است . اعضای این هیئت عمومی شرکت انتخاب میشوند .وجود بازرس برای شرکت های با مسئولیت محدود اجباری نمیباشد .

 

تصمیمات شرکت با مسئولیت محدود چیست؟

1- اگر تابعیت شرکت را تغییر بدهیم سهم شراکت شریک را زیاد کنیم، اکثریتی برای اجرا قابلیت ندارد اتفاق رای‌ ها به انجام باشد. نهایتا هر تصمیمی که تعهد های شریکان و مسئولیت‌ ها را زیاد کند، باید با مقبولیت همه شریک‌ ها باشد .

2- تغییر در اساسنامه شرکت، حضور اکثریت عددی شریکان سه چهارم نیاز است .

3- قرار بر تصمیم‌ گیری باشد حداقل نیمی از سرمایه اجباری است.

هزینه ثبت شرکت های با مسئولیت محدود چقدر است؟

1- پوشه و گیره 150.000 ریال

2- چاپ آگهی ثبت روزنامه محلی 140.000 ریال

3- حق‌ الثبت 120.000 ریال

4- پلمب دفاتر شرکت‌ ها 150.000 ریال

5- چاپ آگهی روزنامه رسمی و کثیرالانتشار 1.750.000 ریال

6- مهر شرکت 150.000 ریال

7- مشخص شدن نام 40.000 به شماره حساب سیبا 2171329011009 بانک ملی سازمان ثبت اسناد و املاک کشور

8- تنظیم سند شراکت نامه 1.000.000 ریال

سرمایه در شرکت های با مسئولیت محدود چیست؟

نقدی و غیرنقدی است . موسسین این شرکت‌ ها باید همه ی سرمایه نقدی را تایید و همه ی سرمایه غیرنقدی را تسلیم شده تحویل دهند .

مالیات شرکت با مسئولیت محدود چیست؟

مجموع درآمد شرکت‌ ها و درآمد ناشی از فعالیت‌ های انتفاعی دیگر افراد حقوقی که از منابع مختلف در ایران یا خارج دریافت میشود بعد از ثبت زیا‌ن‌ های از منابع غیرمعاف و کم کردن معافیت‌ های وضع شده نرخ جداگانه دارند. این شرکت‌ ها بعد از گذراندن کل مرحله مالیات به نرخ 25 % را شامل میشوند . دراین عملیات میشود از معافیت برخوردار شد .

اعضای شرکت با مسئولیت محدود چیست؟

1- هر فردی که برای مرتکب شدن جرم یا جنایت از حقوق اجتماعی منع شده .

2- افرادی که ورشکسته شده‌ و یا برای آن‌ ها مراحل صدور حکم ورشکستگی شروع شده .

وظایف رئیس هیئت مدیره در شرکت های با مسئولیت محدود چیست؟

1-اساسنامه شرکت تنظیم شده را رعایت کند .

2- ترازنامه و حساب سود و زیان شرکت را در آخر هر سال تنظیم کند .

3-  شرکا برای تصویب ترازنامه و حساب سود و زیان شرکت دعوت کند .

4- سود ویژه شرکت را در آخر هر سال بین شریکان تقسیم کند .

5- حداقل 5 % از سود ویژه شرکت را تا مدتی که به اندازه 1 دهم سرمایه شرکت برسد در آخر سال به سرمایه احتیاط ذخیره کند .

6-  توضیح در امور شرکت با حضور در جلسات شرکا و مجمع‌ عمومی شرکت .

7- تصمیماتی را اجرا کند شرکابه قانون و اساسنامه شرکت اتخاذ کرده بودند .

8- بر عهده شرکت است را انجام دهد .

تغییر آدرس شرکت مسئولیت محدود چیست؟

مجمع عمومی فوق‌ العاده جلسه‌ ای را باید تشکیل دهد. در این جلسه، صورت جلسه‌ ای که به موضوع مربوط است را تنظیم میکند. در نهایت همه ی شرکاشرکت با نوشتن اندازه سهام خود آن را امضا میکنند .

زیاد و یا کم شدن فردی به شرکت میتواند با ورود یا خروج فرد دیگری از شرکت اتفاق بیافتد .

تغییر شرکت مسئولیت محدود به سهامی خاص چیست؟

در ابتدا مجمع عمومی فوق‌ العاده با توافق تمام شریکان تشکیل شود به شکل صورت‌ جلسه درآید . در آخر با مدارک یک درخواست برای اداره ثبت شرکت‌ ها جهت اعمال تغییر شرکت به شرکت سهامی خاص ارسال میشود.

پس از تایین مدیران جدید در صورت نیاز و بازرسان اجباری و امور مربوط به سهام‌ ها، حتما باید 1 روزنامه کثیرالانتشار برای ارسال آگهی‌ های شرکت انتخاب و معرفی شود.

ساختار جدید و درخواست تغییر به اداره ثبت شرکت‌ ها داده . پس از بررسی این درخواست و تایید آن، آگهی تغییرات به روزنامه‌ های کثیرالانتشار داده در نهایت شرکت با مسئولیت محدود در هر جای مستندات و سربرگ‌ های شرکت وجود داشت حذف میشود و نام سهامی خاص جایگزین آن میشود

1- وکالت‌ نامه برای وکیل .

2- صورت‌ جلسه اولیه هیئت مدیره شرکت .

3- دو نسخه از اظهارنامه جدید .

4- مستند های شرکت قبلی مسئولیت محدود .

5- دریافت مجوز در تغییر موضوع و یا زیاد کردن موضوعی که به مجوز نیاز دارد .

6- دو نسخه صورت‌ جلسه مجمع عمومی اولیه که تغییر شرکت نوشته شده .

7-  دو نسخه صورت‌ جلسه مجمع فوق‌ العاده و یا سندی همه ی  شرکا .

8- دو نسخه از اساسنامه جدید  .

9- مدرک‌ شناسایی کل شرکا ، سهام‌ داران و مدیر های شرکت .

10- مقبولیت کتبی کل مدیر ها برای مسئولیتی که قبول کرده‌ .

تغییر مدیرعامل شرکت مسئولیت محدود چیست؟

برای انتخاب مدیرعامل و یا ابقای مدیر فعلی به دو نوع صورتجلسه نیاز است. ابتدا صورتجلسه مجمع عمومی عادی و بعد از آن مجمع فوق‌العاده باید کامل شود و در نهایت تمام مدارک به اداره ثبت اسناد و املاک ارسال شود. دوره حضور به عنوان مدیرعامل یا عضو هیئت مدیره در بازه 2 ساله است و پس از آن باید دوباره تصمیم‌گیری شود.

تقسیم سود و زیان در شرکت‌ های با مسئولیت محدود به چه صورت است؟

مقدار پس از برداشت سرمایه احتیاطی توسط مجمع عمومی قابل دسترس خواهد بود. اگر شرکت منحل شود و یا ضرری  از این قاعده مستثنی نیست . فرد یا افرادی سود و زیان کم‌ تر یا بیش‌ تری را متحمل شوند .

مزایای شرکت با مس

جلسه با بیش ترین تعداد شرکا تشکیل شده باشد، رعایت کردن تشریفات دعوت از شرکا اساسنامه و یا قانون تجارت کاری الزامی است .

تفاوت شرکت های با مسئولیت محدود و سهامی خاص چیست؟

1- نتخاب بازرس در شرکت سهامی خاص اجباری و در شرکت‌ های مسئولیت محدود اختیاری است .

2- در شرکت‌ ها تعداد حداقل شرکا 2 نفر است. تعداد شرکت سهامی خاص حداقل 3 نفر است.

3- سرمایه اولیه در این شرکت‌ ها تنها در اساس‌ نامه آورده میشود. به افتتاح حساب و واریز وجه نیاز نیست. در شرکت سهامی خاص، باید حداقل 35 % سرمایه اولیه در حساب شرکت تودیع شود و گواهی در موقع تشکیل شرکت ارائه دهد. مابقی 65 % باقی‌ مانده سرمایه در تعهد سهام‌ داران باقی میماند .

شباهت شرکت سهامی خاص و شرکت با مسئولیت محدود چیست؟

1- ورشکستگی شرکت‌ها معمولا سه حالت است.

2- حق رای در هر 2 به نسبت سرمایه میباشد .

3- بیش تر شدن سرمایه در هر 2شرکت به صورت اختیاری است .

4- هر 2 شرکت دارای حداقل سرمایه 1.000.000 ریال هستند .

هزینه انحلال شرکت های با مسئولیت محدود چقدر است؟

برای کل شرکت‌ های سهامی خاص و شرکت ها با مسئولیت محدود، هزینه انحلال شرکت‌ها با تقریب زیادی به هم نزدیک هستند. این هزینه کمی بالا تر از هزینه ثبت یک صورت‌ جلسه تغییرات میباشد .

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

×

دریافت مشاوره رایگان

جهت دریافت مشاوره شماره خود را وارد و ثبت نمایید. کارشناسان ما در اسرع وقت با شما تماس خواهند گرفت.

👇👇👇