درخواست پشتیبانی رایگان
نورترازان معین

نکات مهم در خصوص فنون لایحه نویسی ؟

1- قسمت های مختلف یک لایحه

مقدمه لایحه :

شرح کوتاهی از واقعیت میگوییم باید برای مخاطب مشخص میشود موضوع چیست و باب اختلاف کجاست که با شرح مختصری در مقدمه منشأ و سوابق اختلاف را بیان میکنید.

متن لایحه :

 رویداد ها، استدلال ها و ضمایم را قید میکنیم و برای ذهن قاضی و نزدیک کردن وی به نتیجه .

نتیجه لایحه :

نتیجه از مقدمه و دلایلی که قید شده نتیجه میگیریم .

2- توجه به صورت و ظاهر یک لایحه :

قاضی هم یک انسان است و واجد احساس و قطعا لایحه  از شخصیت و جایگاه اجتماعی و نظم ذهنی و ظاهری ارائه است و به نوعی معرف نوع سربرگ، رنگ قلم و نوع کاغذ و حتی فونت و درشتی کلمات میتواند موثر باشد .

3- لحن لایحه :

 لایحه دفاعیه باید با احترام به قاضی و طرف مقابل و با به کاربردن صحیح کلمات و رعایت دستور زبان و به کاربردن معنای واقعی کلمات باشد در واقع قلم خوب و توانایی و مهارت های نوشتاری با دانش حقوقی است که جان یک لایحه را شکل میدهد.

 3- خط لایحه :

لایحه را خوانا و خوش خط بنویسید و امکان دارد که آن را تایپ کنید .

4- خطاب درست :

بسته به این که مخاطب لایحه شما چه مرجعی است و در چه مرحله ای لایحه میدهید خطابتان به مقام پذیرنده لایحه درست باسد.

قاضی دادگاه را رییس خطاب کنید و نه حاج آقا یا قضات دادگاه تجدید نظر و دیوان قضات عالی رتبه عالی جناب خطاب کنید و در خصوص مراجع حسب واژه ماسب برای خطاب انتخاب شود .

5- احترام :

از کلمات احترام آمیز در اول و آخر لایحه نسبت به قاضی مخاطب و قاضی مراجع پیشین و طرف دعوا یا وکیل وی استفاده کنید اگر هم از طرف خود کینه دارید این حس برای قاضی وجود ندارد و اگر قصد انتقاد از طرف را دارید انتقاد بدون توهین و توام با احترام باشد.احترام شما به قاضی در واقع احترام به جایگاه قانون و مقام قضاوت است و نه شخصی که رو به روی شما ایستاده .

6- انتخاب الفاظ، تعابیر و معانی درست :

 معانی کلمات حقوقی و غیر عام را در نظر بگیرید و از واژه عامیانه در لایحه دفاعیه استفاده نکنید .ناخودآگاه قاضی واژه عامیانه برای بی سوادی حساب میشود. سواد و دانش حقوق که یک وکیل دادگستری از واژه احضاریه یا متشاکی یا متهمه استفاده کند.

7- نگارش و املای درست :

 املا و نحوه نگارش  شک داشتید،  بهترین منبع لغت نامه ها هستند.

8- اغراق نکنید :

از زبان محاوره ای و اغراق آمیز در نگارش لایحه استفاده نکنید قاضی احساس کند که اغراق و بزرگنمایی میکنید توجه او به لایحه شما کم میشود .

9- لایحه یک درخواست است :

خطاب و لحن لایحه نباید دستوری باشد.از قاضی درخواست میکنید و قاضی تشخیص دستور میدهد .

10- مختصر و مفید :

کوتاه  گویا، مختصر مطالب استفاده کنید . حرف حساب بزنید، حاشیه نروید و زیاده گویی و تکرار نکنید .

11- بیان منظور :

خواسته را روشن و واضح بیان کنید و پیچیده، ثقیل و مبهم سخن نگویید . قاضی وقت و فرصت را ندارد که خیلی به لایحه برای فهم و درک موضوع فکر کند و برای آن وقت بگذارد.

12- سخنان تکراری نگویید : 

گاهی نگارنده لایحه برای تاکید مقصود و دلیلی را مکرر در لایحه تکرار میکند این نه تنها تاثیر بیش تری بر ذهن قاضی نخواهد گذاشت  او را عصبی نماید.

13- احاطه به موضوع :

قبل از نگارش لایحه باید پروندده کامل مطالعه شود و نگارنده لایحه باید به موضوع احاطه داشته باشد.بسیار بد است که قاضی متوجه شود شما به عنوان متقاضی از موضوع محل اختلاف درک صحیح و درستی نداشته

14- پاسخ به طرف دعوا :

 جواب همه ی ابهامات و ایرادات را به ترتیب بیان کنید که قاضی اول لایحه او را میخواند  لایحه به ترتیب پاسخ ، دلایل و دفاعیات شما را هم دریافت میکند.

15- استناد به قوانین :

در یک لایحه دفاعیه ضروری نیست ولی بهتر است برای تاثیر گذاری بر ذهن و تصمیم قاضی بعد از هر استدلال و ارائه هر دلیل مستندات قانونی راجع به آن هم قید شود.

16- پیوست های لایحه :

پاسخ به مدارک موجود در پرونده یا علت جدیدی معرفی مینمایید تصویر آن را پیوست لایحه کنید و برای راحتی دسترسی و رویت قاضی پیوست ها را شماره بزنید و در متن لایحه به شماره ها اشاره کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

×

دریافت مشاوره رایگان

جهت دریافت مشاوره شماره خود را وارد و ثبت نمایید. کارشناسان ما در اسرع وقت با شما تماس خواهند گرفت.

👇👇👇