درخواست پشتیبانی رایگان
نورترازان معین

قرارداد مالی چیست؟

نوعی توافقنامه یا قراردادی است طرفین قبول میکنند بین طرفین است که در آن طرفین قرارداد رضایت دارند خرید و فروش، قرض دادن یا باز خرید دارایی را کتبی یا شفاهی داشته قرارداد متشکل از شروط مفادی که اگر توسط هر یک از طرفین نقض شوند، طرف دیگر میتواند مطابق قانون یا مفاد همان قرارداد تقاضای جبران خسارت کند .

انواع قرارداد های مالی کدامند؟

خدمات مالی _ سواپ _ آتی – کاهش ریسک یا هجینگ _ اختیار معامله _

قرارداد های خدمات مالی چیست؟

قرارداد های خدمات مالی بین مشاور مالی و فرد دیگری بسته میشود. در قرارداد های خدمات مالی اول مشاور مالی راهکار های موجود را جهت سرمایه گذاری ارائه میدهدو دوم مشاور مدیریت سرمایه طرف قرارداد را مستقیما در دست دارد .

قرارداد های مالی سواپ چیست؟

معادل عوض کردن و توافق بین طرفین جهت معاوضه جریان نقدی برای آینده است .

سواپ کالا چیست؟

طرفین معامله در قرارداد های مالی سواپ، جریان نقدی را بر قیمت یک کالای مثلا برنج یا گندم است را با هم مبادله میکنند .

قرارداد های مالی اختیار چیست؟

مثل قرارداد آتی بوده با این تفاوت که طرفین معامله در قرارداد آتی در تاریخ سررسید لازم به انجام معامله هستند اما در قرارداد اختیار معامله اجباری در کار نیست .

قرارداد اختیار خرید چیست؟

به دارنده این حق و اختیار را می دهد تا یک دارایی معین را با قیمتی معین در آینده خریداری کند. و در مقابل فروشنده قرارداد باید دارایی را در تاریخ سر رسید به خریدار بفروشد .

قرارداد اختیار فروش چیست؟

قرارداد اختیار فروش بر عکس قرارداد اختیار خرید میباشد و به دارنده آن این حق و اختیار را میدهد تا یک دارایی معین را با قیمت معین در تاریخ سر رسید بفروشد .

قرارداد کاهش ریسک چیست؟

هجینگ یعنی پوشش ریسک میباشد در یک قرارداد مالی مدتی که از هجینگ استفاده میشود که ریسک را بتواند پوشش یا حداقل کاهش دهند . سرمایه گذار امکان دارد در معاملات دچار ضرر و زیان شود و نگران از دست دادن سرمایه خود است . یکی از راه های مدیریت ریسک یعنی بستن قرار داد هجینگ یا کاهش ریسک را بپذیرد. در اصل سرمایه گذار قسمتی از دارایی خود را به خرید و قسمتی هم به فروش اختصاص میدهد به نحوی که بیش تر شدن یکی باعث کم تر شدن دیگری شود. به این نوع سرمایه گذاری معاملات هجینگ گویند .

قرارداد آتی چیست؟

آتی همان آینده است. در قرارداد های آتی هر یک از طرفین توافق میکنند که در آینده دارایی معین را در مدت معین و قیمتی معین معامله کنند .

در قرارداد های آتی معامله میتواند کالا یا نوعی ابزار مالی باشد. با بستن قرارداد های آتی هیچ کدام از طرفین نه چیزی تحویل میدهند و نه چیزی تحویل میگیرند ولی در مدت معین شده هر یک از طرفین باید به تعهدات خود که در قرارداد عمل نمایند .

قرارداد سواپ چیست؟

کلمه سواپ معادل عوض کردن و توافق بین طرفین برای معاوضه جریان نقدی برای آینده است. در سواپ جریان های نقدی آتی بین طرفین قرارداد معاوضه میشود. یک طرف معامله در قرارداد سواپ معمولا مبلغی را بر حسب متغیر تصادفی پرداخت میکند . که به این پرداخت شناور یا متغییر گفته میشود و در مقابل طرف دیگر قرارداد مبلغی را ثابت پرداخت میکنند .در معاملات سواپ به طرفین معامله اصطلاح خریدار و فروشنده به کار نمی رود و به جای آن پرداخت کننده بر نرخ متغییر و یا ثابت است .

نرخ بهره سواپ چیست؟

طرفین معامله وام های خود را با یکدیگر مبادله میکنند .

سواپ ارزی چیست؟

طرفین معامله هر یک دارای وامی هستند که باز پرداختشان با ارزهای متفاوتی انجام میگیرد . مثلا یک طرف معامله وامی دارد که باز پرداختش با ارزی مثل دلار است و طرفی وامی دارد که باز پرداختش با ارز دیگری مثلا یورو است ‌.

سواپ کالا چیست؟

طرفین معامله جریان نقدی را قیمت یک کالای مثلا برنج یا گندم را با هم مبادله میکنند .

قراداد اختیار معامله چیست؟

مثل قرارداد آتی بوده با این تفاوت که طرفین معامله در قرارداد آتی در تاریخ سررسید لازم به انجام معامله هستند. در قرارداد اختیار معامله اجباری در کار نیست. در قرارداد اختیار معامله به طرفین معامله این اختیار داده میشود که در تاریخ سررسید نسبت به انجام معامله تصمیم و یا معامله را لغو کنند قرارداد اختیار معامله که جزء قرارداد های مالی میباشد و اجرا دارای اختیار معامله آمریکایی و اختیار معامله اروپایی میباشد .

قرارداد اختیار معامله آمریکایی چیست؟

تا زمان فرا رسیدن سر رسید قرارداد هر زمان قابل اجرا میشود

قرارداد اختیار معامله اروپایی چیست؟

فقط در تاریخ سر رسید اجرا میشود . قرارداد اختیار معامله  وجود دارد که اختیار خرید و اختیار فروش اجرا میشود .

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

×

دریافت مشاوره رایگان

جهت دریافت مشاوره شماره خود را وارد و ثبت نمایید. کارشناسان ما در اسرع وقت با شما تماس خواهند گرفت.

👇👇👇