درخواست پشتیبانی رایگان
نورترازان معین

شرکت تعاونی چیست و نحوه ثبت آن به چه صورت است؟

شرکت های تجاری شرکت های  تعاونی است هدف شرکت های سهامی عام و خاص و نسبی و غیره فعالیت به سود و بهره بیش تر است

شرکت تعاونی که بین افراد حقیقی ، برای فعالیت در تولید و توزیع است و هدف شرکت های تعاونی کمک به بهبود وضع اقتصادی و رفاه شرکاء و تامین حوائج است . در  قسمت تعاونی ، وضع اقتصادی آشفته و نامساعد باشد و بعلت تورم و گرانی قدرت خرید مردم کم میشود و  برای ارائه خدمات و تولید و امکانات رفاهی کم درآمد را تحت پوشش قرار میدهد .

شرکت تعاونی چیست و چه مزایایی دارد؟

شرکت تعاونی تولید شرکتی که بین عده‌ ای تشکیل میشود و شرکا مشاغل خود را برای تولید و فروش اشیا یا اجناس به کار میبرند . در این مجموعه‌ ها اگر عده‌ ای از شرکا در خدمت دائمی تشکیلات نباشند یا اهل حرفه‌ ای که عملیات آن است نباشند، دست‌کم دو سوم اعضای اداره‌ کننده باید از شرکایی انتخاب شوند که حرفه ی آن‌ عملیات شرکت است .

 مزایای شرکت های تعاونی چیست؟

مبلغی که در آخر هر سال به شرکاء پرداخت میشود از مالیات معاف خواهد بود

هیئت‌ مدیره برای  تکمیل پرونده باید اسامی و مشخصات تمامی اعضا را تنظیم کند و به اداره تعاون تحویل دهد.  اعضای هیئت‌ مدیره، بازرسان و مدیر عامل قبل از ثبت شرکت تعاونی به طی دوره‌ های آموزشی موظف اند

انتشار آگهی تاسیس در روزنامه رسمی و چاپ آگهی در روزنامه کثیرالانتشار آخرین گام ثبت شرکت تعاونی در کشور است. روزنامه کثیرالانتشاری که آگهی‌ های شرکت تعاونی در آن منتشر میشوند باید در اولین مجمع عمومی عادی مشخص شود

تشکیل و اداره شرکت تعاونی چیست؟

در قالب شرکت سهامی یا طبق قانون اساسنامه مصوب تشکیل میگردد . شرکت تعاونی از تولید یا مصرف امکان دارد طبق اصول شرکت سهامی یا بر مطابق قانون مخصوصی که با تراضی شرکاء ترتیب داده شده باشد تشکیل بشود .اساسنامه شرکت تعاونی باید نام با قید کلمه  تعاونی ، موضوع ، هدف ،  ارکان ، مدت ، نوع ، مرکز اصلی ، نشانی ، میزان سرمایه ، حوزه عملیات ، انحلال و تصفیه ، مقررات مربوط به اعضاء  ، قوانین مالی و کار ، حداقل و حداکثر اعضا به نسبت سرمایه و فرصت اشتغال و نوع فعالیت باشد .اعضا  که واجد شرایط معین باشند میتوانند به عنوان عضو فعالیت کنند وبا  اساسنامه در همه ی امور حق نظارت داشته باشند .

تشکیلات شرکت تعاونی چند رکن دارد؟

۳ رکن دارد . ۱_ مجمع عمومی . ۲_ هیات مدیره . ۳_ بازرس.

۱_ مجمع عمومی : از اجتماع اعضای تعاونی یا نمایندگان آن ها تشکیل میشود به دو صورت عادی و فوق العاده منعقد میگردد. انتخاب هیات مدیره و بازرس یا بازرسان ، رسیدگی به ترازنامه و حساب سود و زیان و گزارش های مالی و تصویب بودجه سالیانه و مشخص کردن سیاست ها و خط مشی ها ی شرکت از وظایف مجمع عادی و گرفتن تصمیم در بیش تر یا کم تر شدن سرمایه و انحلال شرکت از اختیارات مجمع فوق العاده به حساب میاید .

۲_ هیات مدیره : حداقل 3 و حداکثر 7 نفر عضو دارد از اعضای شرکت شرکاء انتخاب میشوند و مسئولیت اداره امور تعاونی را بر عهده دارند . اجرای تصمیمات مجمع عمومی، تهیه صورت ها و گزارش های مالی برای ارائه به مجمع عمومی ، اجرای مفاد اساسنامه ، دعوت از مجامع عمومی و نظارت بر امور جاری و فعالیت های تعاونی و عزل و نصب و قبول استعفای مدیر عامل از وظایف هیات مدیره میباشند .

۳_ بازرس یا بازرسان : توسط مجمع عمومی عادی انتخاب میشود مسئول نظارت بر عملکرد هیات مدیره و اجرای تصمیمات مجمع و اساسنامه است .بازرس باید از تهیه گزارش مالی و تهیه و تنظیم صورت های مالی شرکت اطمینان داشته و گزارش خود را تهیه و به مجمع عمومی سالیانه ارائه کند . رسیدگی به شکایات انتخابات اعضا از نحوه مدیریت و عملکرد هیات مدیره جز وظایف او میباشد نتیجه را باید به مجمع ارائه دهد .

ذخیره احتیاطی چیست؟

شرکت های تعاونی شرکت های مزبور باید برای جبران زیان ها و توسعه عملیات خود  قسمتی از درآمد را که از 15 % کم تر نباشد به ذخیره احتیاطی در ترازنامه و به تقسیم سود سهام اقدام کند . این وجوه به حساب ذخیره تا مدتی است که جمع آن معادل با مجموعه سرمایه شرکت طی ۳ سال اخیر است

معافیت شرکت های تعاونی چیست؟

شرکت هایی که تشکیل و اساسنامه آن به تصویب شورای عالی تعاون کشور میرسد از پرداخت حق الثبت و تمبر سهام و مالیات بر درآمد معاف میباشند .

شرکت‌ های تعاونی چند نوع میباشند؟

۱_ شرکت  تعاونی اعتبار .
۲_ شرکت‌ تعاونی تولید .
۳_ شرکت تعاونی مصرف .

انواع شرکت تعاونی چگونه است؟

دستورالعمل تشکیل تعاونی‌ ها در ایران مصوب وزارت تعاون ، کار و رفاه اجتماعی ، این شرکت‌ ها از لحاظ نوع فعالیت به ۲ دسته میباشد
۱_ شرکت تعاونی تولید : به منظور اشتغال اعضا در امور کشاورزی ، پرورش و صید ماهی ، معدن ، شیلات ، دامداری ، دام پروری ، صنعت، عمران شهری و روستایی و عشایری فعالیت میکند .

۲_ شرکت تعاونی مصرف یا توزیع : امور تهیه و توزیع کالا ، مسکن ، خدمات و دیگر نیازمندی‌ های اعضا فعالیت میکند .

در این کمپانی‌ ها، تعداد نوع و موضوع فعالیت با ارائه طرح پیشنهادی مجاز است . اگر مجموعه‌ ای در هر ۲ تقسیم‌ بندی به فعالیت بپردازد آن شرکت تعاونی چند منظوره میگویند . این ویژگی به لحاظ نوع عضویت به ۲ دسته میباشد
۱_ شرکت تعاونی عام : عضویت برای کل آزاد است و موسسان آن باید برای تامین بخشی از سرمایه اولیه یا بی تر شدن سرمایه، سهام آن به عموم عرضه کنند .
۳_ شرکت تعاونی خاص : عضویت در آن برای گروهی خاص مثلا کارگران  ، ایثارگران ، زنان ،  دانشجویان ، کشاورزان ، کارمندان  مشاغل خاص آزاد باشد . تعاونی‌ هایی موظف به پذیرش متقاضیان واجد شرایط هستند و محدودیتی برای عضویت وجود ندارد . برای واحد های صنفی شهرستان‌ ها و برای هر واحد کارمندی و کارگری فقط یک شرکت تعاونی در هر موضوع فعالیت تشکیل میشود. که ویژگی شرکت تعاونی با بیش تر از 500 عضو و اتحادیه‌هایی که تعداد اعضای بیش تر از 2000 نفر باشد  تعاونی بزرگ به حساب میاید .

انواع شرکت های تعاونی چیست؟

1_ شرکت تعاونی تولیدی : هدف بهبود و ارتقای سطح کشاورزی و دامپروری تشکیل میشود. اعضای شرکت تعاونی کشاورزی میتوانند در مراحل کاشت ، داشت ، برداشت و فروش محصولات کشاورزی به سود مشترکی دست پیدا کنند .

2_ شرکت تعاونی کشاورزی : هدف تهیه و توزیع کالاهای مصرفی مثلا مواد غذایی ، لوازم خانگی تشکیل میشود. اعضای شرکت تعاونی مصرفی میتوانند به مشتریان این کالا ها با تخفیف‌ به دست بیاورند و سود تولیدی خود تقسیم کنند.

3_ شرکت تعاونی خدمات مرغداری : هدف تولید و عرضه محصولات دامی مثلا گوشت ، تخم‌مرغ ، شیر تشکیل میشود. اعضای شرکت تعاونی دمخور و مرغداری میتوانند در مراحل پرورش ، نگهداری و فروش دام‌ های خود به سود مشترکی دست پیدا کنند.

4_ شرکت تعاونی خدماتی : هدف ارائه خدمات مثلا ، خدمات بهداشتی ، ساختمانی ، حمل و نقل و تشکیل میشود. اعضای شرکت تعاونی خدماتی میتوانند در ارائه خدمات به مشتریان، سود تولیدی را تقسیم کنند.

5_ شرکت تعاونی توسعه‌ ای : هدف توسعه و ارتقای صنایع کشور و بهبود اقتصاد محلی تشکیل میشود. اعضای شرکت تعاونی توسعه‌ ای میتوانند در مراحل توسعه ، تحقیق و توسعه و تولید محصولات جدید، به سود مشترکی دست پیدا کنند.

6_ شرکت تعاونی خیریه : هدف کمک به افراد نیازمند و حمایت از خیریه‌ ها و انجام فعالیت‌ های اجتماعی تشکیل میشود. اعضای شرکت تعاونی خیریه میتوانند در برگزاری کمپین‌ های اجتماعی و کمک به افراد نیازمند، به سود مشترکی دست پیدا کنند.

هدف تشکیل شرکت تعاونی چیست؟

هدف  کمک به بهبود وضع اقتصادی و رفاه شرکاء و تامین نیازهای شرکا است
۱_جلوگیری از تورم _ انحصار _ احتکار _ اضرار به غیر  .
۲_ منع از تمرکز ثروت در دست افراد و گروه ‎های خاص برای تحقق عدالت اجتماعی .
۳_ تحکیم مشارکت و تعاون عمومی بین کل مردم
۴_ تهیه شرایط و امکانات کار برای کل اعضا رسیدن به اشتغال است .
۵_اختیار در مدیریت و سرمایه و منافع نیروی کار و تشویق آن برای بهره برداری مستقیم از حاصل کار
۶_ در اختیار وسایل کار برای کسانی که میخواهند کار کنند ولی ابزار کار ندارند ‌.
۷_ پیش گیری از کارفرمای مطلق شدن دولت .

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

×

دریافت مشاوره رایگان

جهت دریافت مشاوره شماره خود را وارد و ثبت نمایید. کارشناسان ما در اسرع وقت با شما تماس خواهند گرفت.

👇👇👇