درخواست پشتیبانی رایگان
نورترازان معین

شرایط ثبت شرکت نسبی چیست؟

1 _ تشکیل و ایجاد شرکت با قانون تجارت و دیگر قوانین .

2 _ ثبت نام در سامانه جامع ثبت شرکت ها

3 _ داشتن حداقل سن 18 سال که شریک در شرکت دارای مقام شود .

4 _ دریافت مجوز از ارگان که موضوع فعالیت شرکت نسبی مجوزی است .

5 _ داشتن خط تلفن همراه به نام هر یک شرکا

6 _ داشتن حساب کاربری ثنا به نام هر یک از شرکا

7 _ تهیه مدارک و اسناد لازم

8 _ داشتن سرمایه مورد نیاز برای تاسیس و ثبت شرکت نسبی

شرایط تشکیل شرکت نسبی چیست ؟

نسبت در لغت به معنای خویشی و قرابت، تعلق و ارتباط بین 2 چیز، پیوستگی میان 2  فرد مثل بین علاقات اشیاء یا کمیت، بالنسبه نسبت و قیاس با نظایر خود است . شرکت نسبی مختص قانون ایران شرکتی در اروپا وجود ندارد به طرفی دیگر ترجمه شود با شرکت مسئولیت محدود اشتباه خواهد شد این شرکت با عقد شرکت در قانون مدنی ایران مطابقت دارد یعنی اگر شرکت مدنی با جنبه غیرتجاری ایجاد شود اجباراَ باید نسبی درآید با اصول فقه اسلامی مطابقت دارد.

شرکت نسبی که برای امور تجاری در اسم مخصوصی بین دو یا چند نفر تشکیل و مسئولیت هر یک از شرکاء به نسبت سرمایه ای که در شرکت گذاشته . در شرکت نسبی که یکی از شرکت های افراد حساب‌ میشود و بین دو یا چند نفر برای امور تجاری تشکیل میشود هر یک از شرکاء به نسبت سرمایه ای که در شرکت گذاشته مسئولیت دارد. شرکت قانون گذار از مقدار سهم یا مقدار سرمایه مورد استفاده است بلکه از کلمه نسبت استفاده کرده است

شرکت نسبی و تضامنی مثلا شرکت با مسئولیت محدود زمانی تشکیل میشوند که همه ی سرمایه نقدی تادیه و سهم الشرکه غیرنقدی تقویم و تسلیم شده . تقویم آورده های غیرنقدی در شرکت تضامنی و نسبی مثلا با مسئولیت محدود با تراضی همه ی شرکا انجام میشود و در شرکت ارزیابی کارشناس رسمی دادگستری الزامی نمیباشد. در شرکت تضامنی و نسبی سرمایه نقدی تعهد شده برای شرکت باید با پول پرداخت شود و پرداخت توسط سفته یا چک پرداخت تلقی نمیشود مگر که سفته یا چک، نقد شده به حساب شرکت واریز شود .

1_ همه ی سهم الشرکه غیرنقدی قبلاَ به تراضی همه ی شرکاء تقویم و تسلیم شده باشد.

شرکت نسبی که شرکت افرادی دارای قوانینی که شبیه شرکت تضامنی است و برای تشکیل این شرکت عیناَ قوانین شرکت تضامنی جاری است

2 _ همه ی سرمایه نقدی شرکت تادیه شده .

با قانون تجارت همان قانون را مجری در شرکت نسبی دانسته شرکاء باید لااقل 1 نفر را از بین خود یا از خارج به سمت مدیری مشخص کنند تا اداره شرکت را به عهده بگیرد که البته با به کار بردن لااقل انتخاب بیش تر از 1 مدیر جایز میباشد اگر ضرر های وارده سهم الشرکه ی شرکاء کم شود مادام کمبود جبران نشده تادیه هر نوع منفعت به شرکاء ممنوع است .

در این جز مورد استثنایی، هیچ یک از شرکاء را شرکت نمیتواند به تکمیل سرمایه ای که به دلیل ضرر های وارده کم شده لازم است و یا او را مجبور میکند بیش تر از آن که در شرکت نامه انجام شده به شرکت سرمایه دهد . با قانون تجارت را مجری در شرکت نسبی منافع به نسبت سهم الشرکه بین شرکاء تقسیم میشود مگر آن که شرکت نامه غیر از این ترتیب را انجام شده باشد که با این وصف بین شرکت نسبی با شرکت تضامنی از بابت تفاوتی وجود ندارد .

شرایط انتخاب اسم شرکت نسبی چیست؟

در اسم شرکت نسبی  باید شرکت نسبی قید شود. در اسم شرکت نسبی لااقل اسم 1 نفر از شرکاء باید قید شود که اسم شرکت شامل بر اسامی همه ی شرکاء نباشد بعد از اسم شریک یا شرکایی که قید شود از قبیل شرکاء  یا و برادران ضروری است .

مدارک لازم برای ثبت شرکت نسبی چیست؟

1 _ تصویر برابر با اصل مدارک احراز هویت همه ی شرکا مدیران و هیات نظار در مواردی که تعداد شرکا بیش تر از 12 نفر باشد .

2 _ اصل مجوز فعالیت از مراجع ذی ربط در مواردی که ثبت موضوع نیاز به مجوز داشته باشد .

3 _ 2 نسخه شرکتنامه ی تکمیل شده است .

4 _ 2 نسخه اساسنامه ی تکمیل شده است .

5 _ 2 نسخه صورت جلسه ی هیات مدیره .

6 _ 2 نسخه صورت جلسه ی مجمع عمومی موسسین .

7 _  2 نسخه تقاضانامه ی تکمیل شده است .

8 _ تکمیل فرم تعیین نام به ترتیب اولویت .

9 _ اصل گواهی عدم سو پیشینه برای اعضاء هیات مدیره مدیر عامل ‌.

10 _ 2 نسخه شرکتنامه ی تکمیل شده وکالت نامه ی وکیل دادگستری  که ثبت شرکت توسط وکیل انجام شود .

ثبت شرکت به اقدام آخر  تاسیس شرکت زمانی اتفاق می افتد که در قانون تجارت به آگهی یکی از روز نامه های کثیر الا نتشار شود تا شرکت به رسمیت شناخته شود .

سامانه ثبت شرکت های نسبی چگونه است؟

تا پیش از راه اندازی سامانه ثبت شرکت نسبی افرادی که تاسیس شرکت از بین شرکت قانون تجارت را داشتند ، باید برای ثبت شرکت نسبی خود، حضور خود را به اداره ثبت شرکت‌ های حوزه آن شرکت مراجعه کند درخواست ثبت شرکت خود را ثبت کرده مراحل اظهارنامه ثبت و مدارک و انتشار آگهی تاسیس در روز نامه رسمی را حضوری پیگیری کنند

و حضور متقاضیان ثبت شرکت نسبی و   ثبت تغییرات به آن علاوه بر این که برای این متقاضیان هزینه بر وقت گیر است با تجمع افراد در ادارات ثبت شرکت و درخواست متعدد آن کندی روند امور ثبت شرکت و موسسات در ادارات میشد. برای حل مشکل سازمان ثبت اسناد و املاک که اداره ثبت شرکت از زیر مجموعه های آن میباشد، اقدام به راه اندازی سامانه ای نمود که امروزه تحت سامانه جامع ثبت شرکت شناخته میشود .

برای سامانه ثبت شرکت به آدرس irsherkat.ssaa.ir مراجعه کرده از سایت سازمان ثبت اسناد و املاک کشور و امکانات متعددی را در رابطه با شرکت های تجاری اعم از شرکت نسبی از ثبت اینترنتی تاسیس شخصیت حقوقی و ثبت تغییرات و پذیرش اظهارنامه پلمپ دفاتر قانونی ثبت نام اظهارنامه و دفتر ثبت تجاری و ثبت اینترنتی انصراف از درخواست در سایت اداره ثبت شرکت ها را برای کاربران خود فراهم کرده است .

هزینه های ثبت شرکت نسبی چیست؟

هزینه ثبت شرکت نسبی و ثبت اظهارنامه ثبت شرکت شامل

1_ هزینه حق الثبت : 

حق الثبت مبلغی است که توسط اداره ثبت دریافت و مبلغ آن به تجاری بودن یا نبودن شرکت و مقدار همه ی سرمایه مشخص کرده طبیعی که هر چه مقدار سرمایه شرکت بیش تر شود مقدار هزینه حق الثبت  بیش تر شود

2_ هزینه ارسال مدارک  به اداره ثبت شرکت ها از طریق پست :

پس از این که اظهارنامه ثبت شرکت برای اداره ثبت ارسال کرده و تایید اولیه از اداره صادر شد، متقاضی ثبت شرکت نسبی باید مدارک را تهیه کرده و به آدرس اداره ارسال کرده . برای ارسال مدارک  به اداره پست فرد باید مبلغی را تحت هزینه پست به ماموران پستی پرداخت کند

3_ هزینه چاپ آگهی تاسیس روزنامه رسمی و کثیرالانتشار :

پس از این که مراحل ثبت شرکت نسبی به پایان رسید داوطلب باید آگهی تاسیس شرکت را، در روز نامه رسمی و یک روز نامه کثیر الانتشار به چاپ برساند. هزینه چاپ آگهی در روز نامه های کشور متفاوت بوده روزنامه های مشهور و پرتیراژ کشور دارای هزینه چاپ بیش تری نسبت به سایر روز نامه ها میباشند .

4_ هزینه ابطال تمبر سرمایه شرکت :

پس از آن که مراحل ثبت شرکت نسبی به پایان رسید و آگهی تاسیس صادر شد موسسین شرکت نسبی وظیفه دارند که میزان تعرفه ای ، معادل نیم در هزار سرمایه شرکت نسبی را به عنوان هزینه ابطال تمبر سرمایه شرکت یا حق تمبر ثبت شرکت به سازمان مالیاتی پرداخت کنند .

موضوع فعالیت  شرکت دارای مجوزی میباشد و شرکت برای دریافت مجوز اقدام کرده لازمه که مبلغی را به دریافت مجوز بدهد هزینه گرفتن مجوز فعالیت با نوع فعالیت شرکت و مرجع صادر کننده آن متفاوت بوده و شامل مبلغ مختلف میباشد. .

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

×

دریافت مشاوره رایگان

جهت دریافت مشاوره شماره خود را وارد و ثبت نمایید. کارشناسان ما در اسرع وقت با شما تماس خواهند گرفت.

👇👇👇