درخواست پشتیبانی رایگان
نورترازان معین

شرکت مختلط غیر سهامی چیست؟

 بین یک یا چند شریک ضامن و یک یا چند شریک با مسئولیت محدود به وجود میاید که روابط شرکا تابع شرکت نامه است .در نام این شرکت باید عبارت مختلط غیر سهامی ذکر شود، این شرکت، سهامی را منتشر نمیکند . شرکا با مسئولیت محدود مسئولیت شان فقط به مقدار سرمایه ای که در شرکت گذاشته اند، ولی در انحلال شرکت و عدم تکافوی دارایی شرکت برای پرداخت بدهی های آن، شرکا ضامن مسئول قرض ها و بدهی های شرکت خواهند بود.

نحوه تشکیل مختلط غیر سهامی چیست؟

از نوع شرکت های تجاری  تشکیل آن، فعالیت تجاری کسب سود و تقسیم منافع است . شرکتی که برای امور تجارتی در تحت اسم مخصوص بین یک یا چند نفر شریک ضامن و یک یا چند نفر شریک با مسئولیت محدود بدون انتشار سهام تشکیل میشود روابط بین شرکا شرکت مختلط غیر سهامی ، نحوه مدیریت و اداره و انحلال شرکت بر پایه ی شرکت نامه مشخص میشود و نیازی به داشتن پایه نامه ندارد .

موارد درج شده در شرکت نامه شرکت مختلط غیر سهامی چیست؟

1 – محل شعبه شرکت :  اگر شرکت دارای شعب متعدد در جا های مختلف باشد ، باید در دادگاه محلی که شعبه طرف معامله در آن واقع است ، اقامه شود. مگر شعبه نام برده برچیده شده دعاوی نام برده در مرکز اصلی شرکت اقامه خواهد شد .

2 – موضوع شرکت : یعنی فعالیت شرکت . قانون تجارت موسسات و تشکیلاتی را که مقصد آن مخالفت با انتظامات عمومی یا نامشروع است، نمیشه ثبت کرد .

3 – مبدا تشکیل شرکت و مدت آن :  شرکت های تجارتی در زمان محدود یا زمان نامحدود تشکیل شوند .

4 – تعیین بازرسان شرکت : نظارت در امور شرکت .

5 – سرمایه شرکت اعم از نقدی و غیر نقدی : در شرکت مختلط غیر سهامی تشکیل شرکت مشروط است  همه قیمت نقدی سرمایه شرکت پرداخت شود و آورده های غیرنقدی به توافق شرکا قیمت گذاری شود .

 6 – بیان دیگر شرایط قانونی در روابط بین شرکا در شرکت نامه .

7 – تعیین مدیر یا مدیران شرکت :  پیش‌ بینی نحوه اداره شرکت ، حدود وظایف ، اختیارات و مسئولیت مدیران بر اساس مصرحات قانونی در شرکت مختلط غیر سهامی .
8 – تابعیت شرکت : هر شرکتی که در ایران تشکیل شود و مرکز اصلی آن هم در ایران باشد ، تابعیتش ایرانی میباشد .
9 – میزان سهم الشرکه هر شریک : زیرا شرکا بسته به نوع شراکت در شرکت مختلط غیر سهامی که یا ضامن هستند یا با مسئولیت محدود در قبال طلبکاران برای تادیه همه ی قروض شرکت مسئول هستند .

10 – نحوه و شرایط انحلال و فسخ شرکت .

11 – مرکز اصلی شرکت و آدرس صحیح آن .

12 –  اسامی مؤسسین یا شرکای شرکت : تشخیص دقیق تشکیل دهندگان شرکت سهامی باید اسامی و مشخصات شناسنامه ای دقیق قید شود .

13 – نوع شرکت : باید نوع شرکت مثال شرکت سهامی عام یا خاص یا مختلط غیر سهامی آورده شود .
14 – زمان رسیدگی به حساب و ترتیب تقسیم سود و زیان : مشخص شدن سال مالی شرکت محاسبه سود و زیان و تقسیم سوذ بین شرکا .

15 –  نام شرکت :  نام شرکت تجاری و شناسه ملی شرکت آن را در همه  آگهی ها و برنامه ها و اطلاعیه ها بیاورد .

نکات مهم :

 در شرکت مخلوط 2 شریک وجود دارند، که بر خلاف شرکت های تجارتی از مسئولیت های حقوقی مساوی برخوردار نیستند که شرکای ضامن و شرکای با مسئولیت محدود هستند . این شرکت هم دارای شریکی که تنها نسبت به آورده اش در شرکت در مدت بدهی و ورشکستگی شرکت مسئول است شریک با مسئولیت محدود و هم دارای شرکایی که طلبکاران شرکت در زمانی که دارایی شرکت کفاف بدهی را نداشته باشد ، برای گرفتن تمامی طلب یا مابقی آن شریک مراجعه کنندیعنی شریک ضامن

 شرکت مختلط غیر سهامی، مثال شرکت های تجاری، دارای شخصیت حقوقی  یک شخصیت مستقل از شرکای تشکیل دهنده  چه شرکای ضامن و شرکای با مسئولیت محدود،  دارای همه ی حقوق که برای افراد با شخصیت حقیقی قائل است، تکالیفی که فقط انسان میتواند دارا باشد مثلا ارث ، طلاق ، ازدواج  و احوال شخصیه .

شریک ضامن شخصی که در اول تاسیس شرکت به پرداخت کامل سهم سرمایه خود به صورت نقدی یا غیر نقدی هست

شرکا یا شریک با مسئولیت های محدود فردی که مسئولیت او فقط به مقدار آورده ای که در زمان تاسیس شرکت نقدی سرمایه گذاری کرده و یا تعهد داده که در زمان، تعهدش به شرکت را پرداخت کند،  در تشکیل شرکت مختلط غیر سهامی نیاز نیست  همه ی سرمایه شرکت از طرف شرکا در اول کار پرداخت شود . شرکا با مسئولیت محدود قسمتی از سرمایه را نقدی پرداخت کنند و قسمتی را تعهد به پرداختش عمل کند .

شرکا تشکیل شرکت مختلط غیر سهامی را الزامی کرده که در زمان تشکیل و ثبت، شرکت را تحت اسم و عنوان مخصوصی تشکیل دهند، در اسم شرکت باید شرکت مختلط غیر سهامی و لااقل اسم یکی از شرکا ضامن آورده شود هر یک از شرکاء با مسئولیت محدود که اسمش جزء اسم شرکت باشد در مقابل طلبکاران شرکت شریک ضامن حساب میشود .‌ هر قراری که برخلاف این ترتیب بین شرکاء داده شده در مقابل اشخاص ثالث بی‌ اثر است .

 اگر شریک برای منحل شدن شرکت مختلط غیر سهامی در رابطه با شریک یا شرکایی خاص باشد، دادگاه به جای منحل شدن به درخواست مابقی شرکا صرفا دستور اخراج آن شریک را صادر نماید و حکم به انحلال شرکت را صادر نکند .

شرایط که باعث انحلال شرکت مختلط غیر سهامی میشود؟

1- یکی از شریک ها به علت انحلال ، شرکت را از دادگاه تقاضا کند و دادگاه علت شریک خواهان انحلال را درست تشخیص داده و دستور به منحل شدن شرکت بدهد  .

2- ورشکستگی یکی از شرکای ضامن

3- فسخ یکی از شرکا فسخ توسط شریک با مسئولیت محدود.

4- تراضی همه ی شرکا برای انحلال شرکت

5- فوت یا محجوریت یکی از شرکای ضامن

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

×

دریافت مشاوره رایگان

جهت دریافت مشاوره شماره خود را وارد و ثبت نمایید. کارشناسان ما در اسرع وقت با شما تماس خواهند گرفت.

👇👇👇