درخواست پشتیبانی رایگان
نورترازان معین

شرکت های مختلط چیست؟

شرکت مختلط سهامی از شرکت های شخصی و سرمایه ایی میباشد پس از انحلال شرکت و عدم کفایت داائی در برابر دیون  به اموال شخصی شرکای ضامن مراجعه کرده ولی پس از انحلال و عدم کفایت دارائی امکاان مراجعه به اموال شخصی شریک سرمایه ایی وجود ندارد در صورت تصریح قانون.شرکت های مختلط به  سهامی و غیر سهامی تقسیم میشود

شرکت مختلط سهامی چیست؟

در قانون بازرگانی ترکیبی از شرکت تضامنی و شرکت سهامی نسبت به شرکاء ضامن، قوانین شرکت تضامنی و نسبت به شرکاء و قوانین شرکت سهامی جاری است و با یک دیگر اصطکاک دارند قانون مخصوصی دارند .

شرکتی که سرمایه شرکای ضامن به سهم الشرکه تقسیم میشود سرمایه شرکای سهامی مثل شرکت های سهامی و تعاونی به سهام تقسیم میشود.

شرکت‌ ها در 2 نوع است شرکاء ضامن و شرکاء سهامی

شرکت مختلط سهامی حوزه حقوق بازرگانی چیست؟

شرکت مختلط سهامی که در تحت اسم مخصوصی بین یک عده شرکای سهامی و یک یا چند نفر شریک ضامن تشکیل میشود . شرکای سهامی کسانی که سرمایه آن‌ به صورت سهام یا قطعات سهام هم ارز درآمده و مسئولیت به مقدار سرمایه‌ ای که در شرکت دارند. شریک ضامن، کسی که سرمایه او به صورت سهام در نیامده و مسئول تمامی بدهی هایی که امکان دارد علاوه بر دارایی شرکت پیدا شود.
در صورت تعدد شریک ضامن مسئولیت آن‌ در مقابل طلبکاران و روابط آن‌ تابع قوانین شرکت تضامنی خواهد بود.

شرکت مختلط سهامی مثل شرکت مختلط غیرسهامی دارای چند  نوع شریک میباشد؟

2 نوع شریک است .

یک عده شرکای غیر ضامن که در حکم سهام‌ دار شرکت‌ های سهامی بوده و حدود مسئولیت آتا مقدار آورده‌ شان میباشد .

در شرکت مختلط سهامی سهم‌ الشرکه شرکای غیرضامن به سهام یا قطعات سهام تقسیم شده و مثلا شرکت‌ های سهامی قابل نقل و انتقال میباشد . در اسم شرکت باید عبارت شرکت مختلط و لااقل اسم یکی از شرکای ضامن قید شود .

یک یا چند نفر شریک ضامن که مقدار مسئولیت آن‌ها در قبال قرض‌های شرکت، تضامنی است .

تعداد شرکاء در شرکت مختلط سهامی چگونه است؟

1- بعضی ها میگویند حداقل تعداد شرکاء در این شرکت 4 شریک میباشد.
مدیریت شرکت با شرکاء ضامن است و از طرف دیگر در این شرکت ها، هیات نظاری متشکل از 3 نفر از شرکاء برای نظارت امور شرکت تشکیل میشود. این هیات نظار برای نظارت بر اداره امور شرکت است، نباید از بین شرکاء ضامن مشخص شود اعضاء هیات نظار باید از بین شرکاء سهامی مشخص میشوند. حداقل تعداد شرکاء سهامی باید 3 نفر باشد تا تشکیل هیات نظار امکان پذیر باشد و حداقل شرکاء ضامن 1 نفر باشد شرکت مختلط سهامی، حداقل نیاز به 4 شریک دارد.
که منع قانونی نسبت به این امر وجود ندارد که اعضاء هیات نظار از بین شرکاء تضامنی باشد.

2- بعضی ها میگویند حداقل تعداد شرکاء در این شرکت 3 شریک میباشد شرکت مختلط سهامی شرکتی که در تحت اسم مخصوصی بین یک عده شرکاء سهامی و یک یا چند شریک ضامن تشکیل میشود این شرکت نیاز به حداقل 1 شریک ضامن و عده ای شریک سهامی دارد، که حداقل تعداد شرکاء سهامی باید 2 نفر باشد تا عبارت عده ای صدق کند. در هر یک از شرکت های مختلط سهامی باید هیات نظاری مرکب از 3 نفر از شرکاء تشکیل شود که اعضاء هیات نظار باید از شرکاء شرکت باشند. شرکت مختلط سهامی برای تشکیل حداقل به 3 شریک نیاز دارد . این نظر تواناتر و نیرومند تر است .

اسم شرکت :

1- اسم شرکت باید حداقل متضمن نام یکی از شرکاء ضامن باشد.

2- در اسم این شرکت مثل شرکت های مختلط غیرسهامی باید عبارت شرکت مختلط قید شود

گر اسم شرکت متضمن نام یکی از شرکاء سهامی سهام داران باشد، برخلاف شرکت های مختلط غیرسهامی، در تکلیف آن مشخص نشده ولی با شرکت های مختلط غیرسهامی می‌گوییم نام یکی از شرکاء با مسئولیت محدود در نام شرکت گفته میشود که شریک در برابر افراد ثالث در حکم شریک تضامنی گردد، در شرکت مختلط سهامی نام یکی از شرکاء سهامی سهام داران در نام شرکت گفته میشود که شریک در برابر افراد ثالث در حکم شریک ضامن گردد و مسئول تادیه همه ی دیون شرکت گردد
در این شرکت مثل شرکت مختلط غیرسهامی، برای تخلف از 2 الزام فوق ضمانت اجرایی در قانون پیش بینی نشده .

نقل و انتقال سهم الشرکه در شرکت مختلط سهامی :

به واسطه قیاس با شرکت های مختلط غیرسهامی، در این شرکت ها نقل و انتقال سهم الشرکه را منوط به رضایت کل شرکاء دانست .

نحوه مدیریت در شرکت مختلط سهامی :

اداره شرکت های مختلط سهامی مثل شرکت های مختلط غیرسهامی با شریک یا شرکاء ضامن است نحوه مدیریت آن مثل شرکاء شرکت تضامنی میباشد .

زمان تشکیل شرکت چیست؟

تعهد کل سرمایه و پرداخت حداقل یک سوم آن و تقسیم سرمایه شرکای سهامی به سهام میباشد . پرداخت حداقل یک سوم کل سرمایه منوط است که سهم یا قطعات سهم بیش تر از 50 هزار ریال باشد و الا تمام مبلغ باید پرداخت شود .

مدارک لازم برای ثبت شرکت مختلط سهامی کدام است؟

1 – اسامی مدیر یا مدیران شرکت

2 – نوشته‌ ای با امضای مدیر شرکت از پرداخت کل سرمایه‌ ی نقدی شرکای ضامن و تسلیم کل سرمایه‌ ی غیرنقدی با تعیین قیمت حصه‌ های غیر نقدی
3 – نوشته‌ ای با امضای مدیر شرکت از تعهد پرداخت کل سرمایه و پرداخت واقعی لااقل ثلث از آن سرمایه

4 – 1 نسخه‌ ی مصدق از اساسنامه
5 – سوابق مصدق از تصمیمات مجمع عمومی

6 – 1 نسخه‌ ی مصدق از شرکت نامه

6 – سوابق مصدق از تصمیمات مجمع عمومی

نحوه نام گذاری شرکت سهامی مختلط چیست ؟

1- حداقل باید نام یکی از شرکای ضامن در نام شرک برده شود .

2- دارای اسمی کاملا اختصاصی و غیر تکراری باشد .

3- شرکت باید 2 نوع شریک داشته باشد .

4- شریک ضامن که امکان دارد فقط 1 نفر باشد و شرکاء عادی یا سهامی و یا به مسئولیت آن ها غیر ضامن هستند .

5- عبارت شرکت مختلط باید در اول نام شرکت حتما ذکر شود . بهتره که برای جلوگیری از تشابه اسمی با شرکت غیر مختلط عبارت سهام هم به کار رود .

رابطه طلبکاران با شرکت مختلط سهامی و شرکاء چیست؟

1- قبل از انحلال : مطالبه دیون شرکت از خود شرکت انجام میشود
2- بعد از انحلال : اگر دارایی شرکت کفاف مطالبات طلبکاران را ندهد، طلبکاران بابت کل یا قسمتی از طلب خود به یک یا هر چند نفر از شرکاء تضامنی مراجعه کنند، که شرکاء تضامنی در مقابل طلبکاران شرکت، مسئولیت تضامنی دارند.
3- هر شریک تضامنی در ازاء کل دیون شرکت مدیون است، هر چند که مقدار دیون شرکت از سرمایه ای او با خود به شرکت آورده است، تجاوز کند.
شرکاء تضامنی در برابر دیون و نسبت به دیون شرکت مسئولیت تضامنی دارند، ولی در روابط بین شرکاء مسئولیت هر یک از آن در تادیه دیون باشد .
1- اگر شرکتنامه، به نسبت سرمایه ای که هر فرد با خود به شرکت آورده است .
هر شریک پس از جبران خسارت بابت سهم سایر شرکاء به آن رجوع کند .
در مطالبه طلبکاران از شرکت، سهام شرکاء سهامی جزء دارایی شرکت میباشد .

2- به نسبتی که در شرکتنامه آمده باشد .

نکات مهم شرکت مختلط سهامی چیست؟

شرکت مختلط سهامی، شرکتی بین یک یا چند شریک ضامن از یک طرف و دو یا چند شریک سهامی از طرف دیگر به امور تجاری در آن که دارایی شرکت در مدت انحلال برای تادیه دیون کافی نباشد، هر شریک ضامن مسئول تادیه کل دیون است، اما مسئولیت شریک سهامی، فقط به مقدار سهام او در شرکت است. در این شرکت سرمایه شرکاء سهامی، به شکل سهام در میاید ولی سرمایه شرکاء تضامنی به شکل سهام در نمیاید .
شرکت به شکل همزمان و توامان از یک طرف و برای عده ای از اوصاف و مزیت های شرکت تضامنی را داراست و از طرف دیگر و برای عده ای از اوصاف و مزیت های شرکت سهامی را .

مسئولیت هر شریک :

قبل از انحلال شرکت، دیون شرکت از خود شرکت مطالبه میگردد ولی در صورتی که شرکت مختلط سهامی انحلال گردد و دارایی خود شرکت برای تادیه دیونش کافی نباشد ، هر شریک ضامن مسئول تادیه کل دیون است، اما مسئولیت شریک سهامی، فقط به مقدار سرمایه ای که در شرکت آورده و طلبکاران شرکت حق رجوع به شریک سهامی را ندارند .
قاعده فوق یک استثناء دارد و شرکت انحلال میابد و شریک سهامی، قیمت سهام را کامل نپرداخته شد، که طلبکاران معادل قیمت باقی مانده از سهام به او رجوع میکنند و اگر شرکت ورشکسته شده مدیر تصفیه به شریک سهامی رجوع می‌کند.

تعداد شرکاء در شرکت مختلط سهامی :

1- بعضی ها میگویند حداقل تعداد شرکاء در این شرکت 3 شریک میباشدشرکت مختلط سهامی شرکتی که در تحت اسم مخصوصی بین یک عده شرکاء سهامی و یک یا چند شریک ضامن تشکیل میشود این شرکت به حداقل 1 شریک ضامن و عده ای شریک سهامی نیاز دارد، که حداقل تعداد شرکاء سهامی باید 2 نفر باشد تا عبارت عده ای صدق کند . در هر یک از شرکت های مختلط سهامی باید هیات نظاری از 3 نفر از شرکاء تشکیل شود که اعضاء هیات نظار باید از شرکاء شرکت باشند . شرکت مختلط سهامی برای تشکیل حداقل نیاز به 3 شریک دارد.
2- بغضی ها میگویند حداقل تعداد شرکاء در این شرکت 4 شریک میباشد در شرکت های مختلط سهامی ، مدیریت شرکت با شرکاء ضامن است و از طرف دیگر در این شرکت ها، هیات نظاری متشکل از 3 نفر از شرکاء برای نظارت بر امور شرکت تشکیل میشود . هیات نظار برای نظارت بر اداره امور شرکت نباید از بین شرکاء ضامن مشخص شود. اعضاء هیات نظار باید از بین شرکاء سهامی مشخص شود . حداقل تعداد شرکاء سهامی باید 3 نفر باشد تا تشکیل هیات نظار امکان پذیر باشد و حداقل شرکاء ضامن، 1 نفر باشد. شرکت مختلط سهامی، حداقل نیاز به 4 شریک دارد.
به نظر اول اقوی است چرا که منبع اصلی وجود ندارد که اعضاء هیات نظار از بین شرکاء تضامنی باشد .

رابطه طلبکاران با شرکت مختلط سهامی و شرکاء آن :

1- قبل از انحلال : مطالبه دیون شرکت از خود شرکت انجام میشود
2- بعد از انحلال : اگر دارایی شرکت کفاف مطالبات طلبکاران را ندهد، طلبکاران می توانند بابت همه یا قسمتی از طلب خود به یک یا هر چند نفر از شرکاء تضامنی مراجعه کنند، چرا که شرکاء تضامنی در مقابل طلبکاران شرکت، مسئولیت تضامنی دارند.
3- هر شریک تضامنی در ازاء کل دیون شرکت مدیون است، هر چند که مقدار دیون شرکت از سرمایه ای او با خود به شرکت آورده است، تجاوز کند.
گرچه شرکاء تضامنی در برابر دیان، نسبت به دیون شرکت مسئولیت تضامنی دارند ولی روابط بین شرکاء مسئولیت در تادیه دیون میباشد
1- به نسبتی که در شرکتنامه گفته شده
2- اگر شرکتنامه نسبت به سرمایه ای که هر فرد با خود به شرکت آورده .
هر شریک پس از جبران خسارت بابت سهم سایر شرکاء به آن رجوع کرد
که در مطالبه طلبکاران از شرکت، سهام شرکاء سهامی جزء دارایی شرکت گفتا میشود

رابطه طلبکاران شرکت با طلبکاران شرکاء :

هیات نظار :

1- در هر شرکت مختلط سهامی باید هیاتی به نام هیات نظار تشکیل میشوند
2- هیات نظار را مجمع عمومی و بلافاصله بعد از تشکیل، مشخص میکنند.
3- مدت ماموریت : زمان ماموریت هیات نظار محدودیت قانونی ندارد و تابع اساسنامه است
اما اولین هیات نظار برای 1 سال انتخاب میشوند
4- تعداد اعضاء هیات نظار : حداقل از بین شرکاء هستند .
5- اعضاء هیات نظار : حتماَ از بین شرکاء هستند .
6- مسئولیت اعضاء هیات نظار : مسئولیت آن با قوانین و مقررات عمومی مسئولیت مدنی است، یعنی هر کس تقصیر مسئول جبران خسارت ناشی از تقصیر خود میباشد که چند نفر از آن مرتکب تقصیر شده مسئولیت مشترک دارند، نه مسئولیت تضامنی ، در حقوق ما، بر مسئولیت مشترک است، نه مسئولیت تضامنی .

وظایف و اختیارات هیات نظار :

1- اعضاء هیات نظار بر دفاتر و کل اسناد و حساب های شرکت نظارت دارند و هر ساله گزارشی به مجمع عمومی میدهند و اگر تخلفی کنند ، در این گزارش ذکر می کنند. شرکاء تا 15 روز قبل از مجمع عمومی با حضور در مرکز شرکت، از صورت حساب شرکت و صورت دارایی شرکت و گزارش هیات نظار مطلع شوند ‌
2- اعضاء هیات نظار با پیشنهاد مدیر شرکت در تقسیم منافع مخالفتی داشته باشند، مخالفت خود بیان میشود
3- هیات نظار ضمن دعوت مجمع عمومی شرکت و با کسب رای موافق آنان شرکت انحلال میابد
در 2 شرکت وجود هیات نظار الزامی است :
1- با مسئولیت محدودی که تعداد شرکاء بیش تر از 12 فرد باشد.
2- شرکت مختلط سهامی .

مسئولیت هیات نظار:

قرارداد ها ی مدیران شرکت زیان آور باشد اعضای هیات نظار مسئولیت ندارند قوانین عام مسئولیت مدنی تقصیر کرده . مسئولیت هیات نظار تضامنی نبوده و اگر عضو هیات نظار تقصیر کرده ، مسئولیت اشتراکی میباشد .

اعضای هیات نظار از برای اعمال اداری و نتیجه ی حاصله از آن هیچ مسئولیتی ندارند ولی هر یک ازآن ها در ماموریت خود قوانین معموله مملکتی مسئول اعمال و تقصیرات خود میباشند .

مجمع شرکت مختلط سهامی چیست؟

1- مجمع عمومی فوق‌العاده . 2- مجمع عمومی موسسین . 3- مجمع عمومی عادی .

انحلال شرکت مختلط سهامی چیست؟

1- در ورشکستگی

2- وقتی که شرکت برای انجام موضوع خاصی تشکیل شده و انجام آن غیر ممکن شده .

3- وقتی که شرکت برای انجام موضوع خاصی تشکیل شده و آن را به پایان رساند.
4- زمانی شرکت برای زمان مشخص تشکیل میشود و آن مدت منقضی شده مگر که زمان قبل از انقضاء تمدید گردد .
5- در تصمیم مجمع عمومی شرکاء البته با شرایطی

6- در صورت فوت یا محجوریت یکی از شرکاء ضامن البته با شرایطی که فوت یا حجر یکی از شرکاء سهامی،باعث انحلال شرکت نمیشود

7- اگر دارایی شرکت کفاف دیون را نکند، طلبکاران شرکت به شرکاء تضامنی رجوع میکنند طلبکاران شرکت و طلبکاران فردی خود شرکاء حق تقدمی بر یکدیگر ندارند .
8- در تصمیم مجمع عمومی شرکاء و رضایت شرکاء ضامن

9- اموال شرکت اول به مصرف تادیه دیون خود شرکت میرسد و قبل از تادیه دیون خود شرکت، طلبکاران فردی خود شرکاء حقی بر آن اموال ندارند .
10- در صورت درخواست یکی از شرکاء ضامن، البته با شرایطی .
در صورت فوت یا حجر یکی از شرکاء ضامن، شرکت انحلال بیابد که در اساسنامه تصریح شده که فوت یا حجر یکی از شرکاء ضامن باعث انحلال میابد ‌

مجمع عمومی شرکاء حکم به انحلال چیست؟

1- اگر اساسنامه حق برای مجمع عمومی باشد و شرکاء ضامن با تصمیم موافق نباشند :

اگر یکی از شرکاء ضامن انحلال شرکت را از محکمه تقاضا کند و محکمه دلایل او را موجه مشخص کنند محکمه حکم به انحلال میابد

اگر محکمه دلائل طرفداران انحلال موجه ببینند، حکم به انحلال میابد

2- اگر اساسنامه حق برای مجمع عمومی تعیین شود : شرکت انحلال میابد
3- اگر در اساسنامه این حق برای مجمع عمومی تعیین نشده باشد اما شرکاء ضامن با تصمیم موافق باشند : شرکت انحلال بیابد

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

×

دریافت مشاوره رایگان

جهت دریافت مشاوره شماره خود را وارد و ثبت نمایید. کارشناسان ما در اسرع وقت با شما تماس خواهند گرفت.

👇👇👇