درخواست پشتیبانی رایگان
نورترازان معین

مالیات خانه های خالی چیست؟

 مالیات خانه های لوکس سال 1401 ، صاحبان واحد های مسکونی و باغ ویلا هایی که ارزش آن بیشتر از 15 میلیارد تومان بوده ، باید 2 هزارم ارزش ملک خود ، نسبت به مازاد 15 میلیارد تومان مالیات ، از طریق سامانه expasset.tax.gov.ir پرداخت نمایند .

 هر واحد مسکونی شهر های بالای یک صد هزار نفر جمعیت که به استناد ثبت اطلاعات مسکن در سامانه ملی املاک و اسکان در هر سال مالیاتی در مجموع ببیشتر از 120 روز ساکن یا کاربر نداشته باشد ، خانه خالی از سکنه شناسایی شده است مالیات های مستقیم ماهانه مشمول مالیات بر درآمد اجاره است سال اول 6 برابر مالیات متعلقه سال دوم 12 برابر مالیات متعلقه و از سال سوم به بعد 18 برابر مالیات متعلقه میباشد.

به چه خانه‌ هایی خانه خالی میگویند؟

  1. خانه حداقل 4 ماه در اجاره نباشد .
  2. خانه‌ ای که در صورت وقف بودن بر اساس وقف‌ نامه مشکلی برای اجاره رفتن نداشته باشد .
  3. فرد مستاجر اقامتگاه اصلی داشته باشد .
  4. یک سال از تاریخ صدور گواهی پایان کار آن ملک یا خانه گذشته باشد. این مدت زمان در پروژه‌ های انبوه‌سازی به بیش تر از ۱۸ ماه میرسد .
  5. بر اساس تاریخ ثبت سند حداقل 4 ماه از تاریخ خرید خانه گذشته باشد .
  6. جمعیت شهری که خانه قرار دارد بیشتر از صد هزار نفر باشد .
  7. خانه یا ملکی که توسط مالک در سامانه معاملات املاک وزارت راه و شهرسازی برای فروش یا اجاره ثبت نشده باشد .
  8. خانه موردنظر محل سکونت اصلی یا فرعی مالک نباشد .

با استفاده از موارد بالا آیا خانه شما مشمول مالیات بر خانه‌ های خالی میشود یا خیر ؟ 

اگر جوابتان مثبت بود ، باید هرچی سریع‌ تر برای اجاره دادن یا فروش ملک خود اقدام کنید . با کمک نرم افزار حسابداری سود و ضررتان را محاسبه کرده و بهترین تصمیم را برای دارایی خود بگیرید .

منظور از مالیات بر خانه‌ های خالی چیست؟

علت کمبود مسکن در کشور ما نه به‌ خاطر نبود مسکن ، بلکه ناشی از وجود خانه‌ های خالی است .عده ای از سرمایه‌ داران در زمان‌ خاص از فروش یا اجاره املاکشان جلوگیری میکنند تباعث زیاد شدن قیمت شده و به سود های زیاد دست مییابند . جریمه خانه‌ های خالی با هدف مبارزه با این مشکل به دست اومده . مالیات بر خانه‌ های خالی در تیرماه ۱۳۹۹ به تصویب مجلس رسید و  شورای نگهبان ارسال شد . در مرحله اول این طرح مورد تأیید نشد ، اما بعد از رفع ایرادات شورای نگهبان به مالیات خانه‌ های خالی توسط مجلس ،  اجرا شد .

دولت برای خانه‌ های خالی که در شرایط بالا صدق میکنند ، مالیات مشخص میکند . این مبلغ چیزی فراتر از مالیات خانه‌ های اجاره‌ ای است . میزان مالیات خانه‌ های مختلف با یکدیگر یکسان نمیباشد و بر پایه عواملی مثال مقدار و میزان اجاره خانه محاسبه میشود

دولت چگونه خانه‌ های خالی را شناسایی میکند؟

همه مالکان و صاحبان خانه‌ ها باید اطلاعات املاک و خانه‌ های خود را در سامانه اسکان و املاک کشور ثبت کنند . این سامانه متعلق به وزارت مسکن و شهرسازی برای ثبت نام مالیات بر خانه‌ های خالی میباشد

و اطلاعات کامل از کد پستی و وضعیت سکونت هر خانه توسط مالک یا مستاجر را در خود دارد .

قانون مالیات بر خانه‌ های خالی شورای نگهبان و نهاد های دولتی و بانک‌ ها و ظیفه دارند فقط با  کد پستی. شناسایی محل سکونت افراد به‌ سرعت انجام میشود .

دولت پیامکی درخواست برای شفاف‌ سازی مشخص نمودن وضعیت واحد های مسکونی به مردم ارسال میکند . افراد بعد از دریافت پیامک ، ۲ ماه فرصت دارند تا وضعیت خانه یا ملک خود را در سامانه اسکان و املاک  ثبت کنند . در غیر این صورت ملک آن خانه خالی شناسایی شده و مشمول مالیات میشود . مالکان خانه‌ های خالی باید مشخص اظهارنامه مالیاتی را پر کرده .

نحوه محاسبه مالیات خانه های خالی؟

ارزش اجاره ماهانه برای یک خانه بر پایه ی متر مربع محاسبه میشود در خصوص ملکی 100 متری با ارزش اجاره برای هر متر مربع متری 50 هزار تومان ارزش اجاره ماهانه 5000000 = 100 * 50 خواهد بود

25 % استهلاک درآمد شامل مالیات املاکی که به اجاره واگذار میگردد از کل مال‌ الاجاره ، نقدی و غیر نقدی ، پس از کسر ( 25% ) بابت هزینه‌ ها و استهلاک و تعهدات مالک نسبت به مورد اجاره . محاسبه میشود . مثلا محاسبه 25 % استهلاک و کسر آن تومان 1250000 =  25 % * 5000000 و 3750000 = 5000000 – 1250000 خواهد شد .

نرخ مالیات اجاره ماهانه نرخ مالیات بر درآمد افراد حقیقی به استثنای  دارای نرخ جداگانه‌ ای میباشد تا میزان 500 میلیون ریال درآمد شامل مالیات سالانه به نرخ ( 15% ) نسبت به مازاد 500 میلیون ریال تا میزان 1 میلیارد ریال درآمد شامل مالیات سالانه به نرخ 25 % .  محاسبه میشود که مثلا بالا 562500 = 15 % * 3750000 خواهد شد.

مالیات خانه های خالی در سال اول 6 برابر در سال دوم 12 برابر در سال سوم 18 برابر مالیات متعلقه مالیات خانه خالی را محاسبه میکنیم محاسبات بالا سال اول مالیات یک خانه خالی ۱۰۰ متری برای سال اول ماهانه برابر است  3375000 = 562500 * 6 تومان .در سال دوم با ثابت ماندن ارزش اجاری املاک 6750000 = 562500 * 12 تومان مالیات اجاره خانه خالی میباشد .  سال سوم به بعداز ثابت ماندن ارزش اجاری املاک  10125000 = 562500 * 18 مالیات خانه خالی میباشد .

انواع مالیات املاک؟

مالیات املاک به دو دسته مالیات بر درآمد املاک و مالیات نقل و انتقال املاک تقسیم می­شوند .

انواع مالیات نقل و انتقال مالیات املاک .

  1. مالیات انتقال حق واگزاری ( سرقفلی )
  2. مالیات بر درآمد رضایت مالک یا حق مالکانه
  3. مالیات نقل و انتقال ملک
  4. مالیات بر درآمد حاصل از ساخت وفروش املاک

شناخت جرایم مالیاتی مرتبط با املاک؟

برای جلوگیری از فرار مالیاتی  قوانین مختلفی وجود دارد به نام جرایم مالیاتی شناخته شده مالیات مرتبط با املاک جرایم وجود دارد و  که مشمولان مالیات بر درآمد املاک از پرداخت مالیات جلوگیری کنند مشمول جریمه خواهد شد .

جرایم مالیاتی مربوط با املاک شامل جریمه عدم پرداخت مالیات اجاره ملک ،  جریمه عدم تکمیل صحیح  اظهارنامه مالیات بر درآمد اجاره املاک ،  عدم پرداخت مالیات املاک خالی ،جریمه عدم پرداخت مالیات نقل و انتقال املاک ، شامل جریمه‌ ­هایی میباشد که باید پرداخت کنند .

قوانین معافیت مالیات املاک؟

قانون­ گذار برای پرداخت نکردن مالیات املاک جرایمی در نظر گرفته ،با هدف تشویق مالکان بر اجاره ملک ، و روند تخلیه املاک فروخته شده مشوق­‌ هایی مشخص شده  این مشوق‌­ ها به معافیت مالیات بر درآمد املاک و مالیات نقل و انتقال املاک ­‌میباشد .

معافیت‌ های مالیات اجاره املاک؟

مربوط به درآمد حاصل از اجاره ملک مسکونی است ، مثلامالک منزل مسکونی خود را به اعضاء درجه یک خانواده اجاره دهد ، شامل معافیت مالیاتی خانوادگی میباشد و معافیت مالیاتی زیر بنا ، معافیت مالیاتی اشتراک دریافت و پرداخت اجاره ، معافیت مالیاتی تنها راه درآمد مالک ، معافیت مالیاتی نوسازی معافیت ­‌های مالیات اجاره املاک گفته میشود

معافیت مالیات نقل و انتقال املاک؟

املاکی که به استناد سند عادی یا مبایعه نامه انتقال ‌یافته و مالک جدید اقدام به ساختمان‌ سازی در ملک کرده در این صورت صاحبان این املاک در مدت زمان تنظیم سند رسمی یا فروش ملک ، با تایید مراجع قضایی ، دولتی و شهرداری از پرداخت مالیات نقل ‌و انتقال املاک معاف است .

واحدهای مسکونی که توسط شرکت‌ های تعاونی مسکن در اختیار اعضا شرکت تعاونی قرار گرفته و املاکی که به ‌صورت بلاعوض و رایگان واگذار می­شوند در زمان انتقال معاف از مالیات نقل و انتقال میباشند .

معاملات نقل و انتقال ملک ، فروشنده عهده دار پرداخت مالیات است ، اما در مدت زمان در نقل و انتقال املاک معاف از مالیات اعلام کرده ،  معافیت‌ ­ها به املاکی که در فهرست آثار ملی کشور شده، اگر به سازمان میراث فرهنگی منتقل شوند از پرداخت مالیات نقل‌ و انتقال ملک معاف است .

جریمه عدم پرداخت مالیات املاک؟

پرداخت نکردن مالیات املاک مثلا رعایت نکردن برنامه حسابدار شرکتی و مالیاتی جرایمیبه دنبال دارد . سازمان امور مالیاتی کشور  که افراد حقیقی و حقوقی شامل مالیات از پرداخت مالیات جلوگیری کنند ، جرایم سنگینی مشخص میشود.

جرایم به نوعی ابزار بازدارنده برای فرار های مالیاتی محسوب می­شوند در خصوص مالیات بر املاک اگر تا مدت زمان معین اظهارنامه مالیاتی تسلیم سازمان نشود، 10 % مالیات متعلقه به طور جریمه مشخص میشود

اگر اظهارنامه مالیات بر درآمد اجاره املاک تنظیم و ارسال شود اما نسبت به پرداخت آن اقدام نشود ، 5/2 % به ازای هر ماه دیرکرد ، مودی مالیاتی شامل جریمه میشود اما اگر اظهارنامه مالیاتی خلاف تنظیم شده باشد، با تایید توسط کارشناس مرتبط علاوه بر مالیات متعلقه باید 1 برابر آن مبلغ هم جریمه پرداخت کنند .

نحوه محاسبه مالیات املاک؟

  نوع تقسیم بندی ملک را مشخص شود ، این که ملک مورد نقل و انتقال قرار می­گیرد یا به اجاره واگذار می­شود و تجاری است یا مسکونی به محاسبه مبلغ مالیات املاک اقدام شود .

با توجه به  اینترنت ، افراد میتوانند نسبت به محاسبه آنلاین مالیات بر اجاره یا  مالیات فروش ملک 1403 اقدام کنند .

محاسبه مالیات اجاره املاک؟

 محاسبه مالیات بر اجاره ملک­‌ها طبق درآمد افراد و با توجه به نرخ پلکانی 

    1. درآمد بیش تر از 1/000/000/000 ریال : نرخ مالیات 25 %
    2. درآمد بین 500/000/000 ریال تا 1/000/000/000 ریال : نرخ مالیات 20 %
    3. درآمد کم تر از 500/000/000 ریال : نرخ مالیات 15 %

مالیات بر درآمد نقل و انتقال؟

مالیات املاک تجاری که به فروش میرسد برابر 2 % از ارزش معاملاتی  ملک میباشد ، برای محاسبه مالیات نقل و انتقال املاک مسکونی 5% از کل مبلغ معاملاتی به عنوان مالیات میباشد که باید مبلغ مشخص به حساب اداره امور مالیاتی واریز شود.

مالیات بر درآمد ساخت و ساز؟

مالیات ساخت و ساز بستگی به فعالیت شخص دارد، اگر شخص شغلش بساز و بفروش باشد، شامل مالیات بر درآمد میشود که باید از مبلغ درآمد حاصل از فروش ساختمان‌ ها 15 % تا 25 % مالیات پرداخت کنند اما افرادی هستند که ساختمانی را خریداری کرده و بعد از مدتی با زیادشدن قیمت مسکن ، آن را میفروشند.

افراد سرمایه گذاری انجام میدهند ، قانون آنان را صاحبین شغل نمیداند ، میزان مالیات آنان با بساز و بفروش‌ ها تفاوت دارند مالیات خرید و فروش مسکن در سال 1403 20 % است .

مالیات املاک خالی از سکنه؟

مراحل محاسبه مالیات خانه خالی از سکنه 

  1. محاسبه ارزش اجاره خانه برای هر متر مربع
  2. کسر 25 % استهلاک از میزان کل اجاره
  3.  طبق میزان درآمد شامل ، نرخ مالیات بر درآمد املاک محاسبه میشود .

نحوه محاسبه مالیات بر درآمد اجاره اشخاص حقوقی؟

مالیات بر درآمد اجاره افراد حقیقی باید به میزان درآمد شخص در طی سال و سقف معافیت مالیاتی توجه شود ، باید طبق نرخ ابلاغی اقدام شود ؛ اما در خصوص افراد حقوقی بعد از کسر 25% بابت استهلاک و تعهدات مالک، مالک باید 25% از مبلغ باقی مانده را مالیات بر درآمد اجاره پرداخت کند.

نحوه محاسبه مالیات املاک تجاری، مسکونی و سرقفلی؟

قانون مالیات بر املاک، محاسبه مالیات بر درآمد املاک تجاری و مسکونی تفاوتی ندارند؛ نحوه محاسبه مالیات اجاره مغازه و یا مالیات رهن و اجاره واحدهای تجاری مثل محاسبه مالیات اجاره املاک هست .

اما یکی از انواع مالیات حق واگذاری محل ، مالیات سرقفلی است، مالک ملک مورد معامله باید 2 % ارزش معامله را به عنوان مالیات سرقفلی به حساب اداره دارایی واریز میشود .

نحوه محاسبه مالیات املاک مسکونی؟

شخص حقیقی واحد مسکونی را در سال 1403 و با دریافت اجاره ماهانه 500/000/000 ریال به شخصی اجاره داده است، 

درآمد مشمول مالیات اجاره در سال عملکرد ريال  4,500,000,000   =  75%  *  12  *  500,000,000

درآمد مشمول مالیات (ریال) نرخ مالیات قابل پرداخت میزان مالیات قابل پرداخت (ريال)
مالیات پله اول به ماخذ 2,000,000,000 ریال 15% 300,000,000
مالیات پله دوم به ماخذ 2,000,000,000 20% 400,000,000
مالیات پله سوم به ماخذ 500,000,000 25% 125,000,000
مجموع مالیات قابل پرداخت سالانه 825,000,000

زمان ارائه اظهارنامه املاک؟

    1. در مورد حق واگذاری محل تا سی روز پس از انجام معامله
    2. در سایر موارد تا آخر تیر ماه سال بعد

مدارک مورد نیاز تشکیل پرونده مستغلات؟

    1. تصویر سند مالکیت و بنچاق
    2. تصویر شناسنامه و کارت ملی مالک یا مالکین
    3. تصویر پایان کار
    4. تصویر صورت مجلس تفکیکی
    5. تصویر اسناد اجاری ( رسمی –  عادی )
    6. تصویر گواهی حصر وراثت ( در صورت ورثه ای بودن ملک )
    7. تصویر وکالتنامه در صورت مراجعه وکیل

محاسبه مالیات اجاره املاک؟

  1. استعلام دفاتر اسناد رسمی با ذکر نام خریدار
  2. تصویر سند مالکیت ، بنجاق ، پایان کار ، اسناد اجاری ( رسمی عادی ) .
  3. تصویر پروانه تخریب و نوسازی و عدم خلاف در مورد املاک در دست ساخت .
  4. تصویر صورت مجلس تفکیکی وشناسنامه ، کارت ملی فروشنده وخریدار .
  5. تصویر گواهی حصر وراثت ( در صورت ورثه ای بودن ) .
  6. تصویر گواهی واریزکالیات بر ارث ، تصویر وکالتنامه  ( درصورت مراجعه وکیل ) .
  7. تصویر مبایعه نامه یا قولنامه درخصوص انتقال حق واگذاری محل .

نکات مهم درباره مالیات املاک و مالیات بر اجاره املاک

سال‌ های اخیر اعلام شده که مودیان شامل مالیات املاک، باید اظهارنامه مالیاتی خود را با توجه به قانون سامانه مودیان تکمیل نمایند و در سامانه مودیان ارسال نمایند ، تا اظهارنامه در کار پوشه مالیات قابل دیدن باشد.

اگر مستاجر فرد حقیقی باشد، مالیات بر درآمد اجاره املاک تجاری یا مسکونی بعد از تکمیل و ارسال اظهارنامه مالیاتی توسط موجر ، محاسبه و پرداخت می­گردد، اما در خصوص مستاجران حقوقی ، پرداخت مالیات اجاره به صورت مالیات تکلیفی بر عهده مستاجر قرار ­‌میگیرد .

برای پرداخت مالیات اجاره مغازه، موجر اول باید هزینه اجاره ماهیانه را در 12 ماه ضرب کرده و 25 % آن را بخاطر هزینه استهلاک کسر و از مبلغ 75% باقی مانده برای اشخاص حقوقی نرخ ثابت 25 % و برای اشخاص حقیق به طور پلکانی محاسبه میشود.

نکته مهم در صورتی که به جز مبلغ اجاره ماهیانه ، توسط موجر گرفته شده باشد، 18 % از مبلغ ، به مبلغ اجاره اضافه میشود و میزان مالیات  محاسبه میشود .

نحوه پرداخت مالیات نقل و انتقال املاک؟

امکان دسترسی آنلاین به سامانه ثبت الکترونیک سازمان ثبت اسناد و املاک کشور برای سازمان امور مالیاتی، پرداخت مالیات نقل و انتقال ملک از طریق دفاتر اسناد رسمی امکان پذیر شده و پرداخت مالیات نقل و انتقال املاک توسط آن‌ انجام ­‌میشود.

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

×

دریافت مشاوره رایگان

جهت دریافت مشاوره شماره خود را وارد و ثبت نمایید. کارشناسان ما در اسرع وقت با شما تماس خواهند گرفت.

👇👇👇