مالیات در بازار ارزهای دیجیتال؟

آمریکا اولین کشور در پایه گذاری قانون مالیات بر بازار ارز های دیجیتال است در آمریکا اگر قیمت مدت زمان خرید و فروش این دارایی رمز گذاری شده، متفاوت باشد و زیاد شود باید بر سود کسب شده از تفاوت قیمت خرید و فروش مالیات پایه گذاری شود. چرا که درآمد فرد گفته میشود و شامل مالیات میشود . مالیات پایه گذاری شده مانند سایر بازار های مالی است .

درقانون مالیات بر رمز ارز ها مثل کشور آمریکا در نحوه ی استفاده ی ارز های دیجیتال تفاوت دارد .

اگر مبادله ارز های دیجیتال برای گرفتن دارایی ، کالا یا خدمتی خاص و پرداخت برای فروش کالا یا خدمات ، گرفتن رمز ارز های جدید استیکینگ ، ایردراپ و  یا استخراج باشد، شامل مالیات میشوند . از طرفی هم فرد از ارز های رمز گذاری شده برای هدیه دادن یا کمک به خیریه و انتقال کیف‌ پول‌ های خود استفاده کنند شامل مالیات نمیشوند .

مالیات گرفتن از ارزهای دیجیتال به چه صورت است؟

گرفتن مالیات از فعالان رمز ارز، شناسایی هویت است .  وظیفه ی همه ی صرافی‌ های متمرکز رمز ارز این است که کاربران خود را احراز هویت کنند . محاسبه سود حاصل از فعالیت  بازار به سهولت امکان‌ پذیر است . و از معامله‌ گران حرفه‌ ای و تریدر ها در صرافی‌ ها و پلتفرم‌ های غیر متمرکز فعالیت میکنند تا نتوانند میزان سود خود را افشا کنند تا مالیات پرداخت نکنند .

خیلی از کشور ها برای گرفتن مالیات از تریدرهای حرفه‌ ای مشکل پیش اومده و تعداد پرونده‌ های فرار از مالیات زیاد شده است .

فشار قانون‌ گذاران باعث شده صرافی‌ های مهم  فعالیت‌ های خود با قانون و قوانین سخت گیرانه مالیاتی محدود کنند ولی میتوان ادعا کرد تا الان نتوانسته هیچ گشوری بر اجزای این بازار مالیات پایه گذاری شود .

صرافی‌ های ارز دیجیتال داخلی زمان معامله مالیات را کسر میکنند؟

خیلی ها فکر میکنند صرافی‌ های رمز ارز ، کار مزدی که از کاربران میگیرند ، مالیات را کم میکند که اشتباه میباشد . مالیات مقطوع برای معاملات بورس وضع شده و در بازارخرید و فروش ارز دیجیتال به این صورت نیست. مبلغ کار مزدی که برای هر معامله‌ ی در صرافی‌ ها گرفته شود برای آن صرافی بوده و ارتباطی به مالیات کاربر ندارد.

 

انواع انتقال ارز دیجیتال که میتواند مشمول مالیات شود؟     (3 راه وجود دارد به ترتیب)

  1. انتقال از کیف پول صرافی به کیف پول فرد دیگری در همان صرافی
  2. انتقال از حساب بانکی و انتقال ارز دیجیتال از کیف پول خارجی به کیف پول خارجی دیگری میشود.
  3. به دلیل اینکه نمیتوان به اطلاعات حساب پلتفرم‌ های خارجی دست پیدا کرد پایه گذاری مالیات برای این انتقال رمز ارز ها ، تا حدی سخت و غیر ممکن خواهد بود.

اگر که ساز و کار مشخص برای پایه گذاری مالیات بر ارز های دیجیتال انجام شود در روش 1 و 2 ، امکان مالیات‌ گیری از کاربران انجام میشود .

مالیات بر استخراج‌ کنندگان ارزهای دیجیتال؟

سازمان امور مالیاتی کشور مراکز استخراج رمز ارز ها را واحد تولید صنعتی گفته میشود و فعالان و کاربران این صنعت بخاطر این که قانون مالیات مشخص نیست شامل مالیات‌ های مشخص نمیشوند.
البته «نبود قوانین مشخص» سردرگمی‌هایی را نیز برای سرمایه‌گذاران این صنعت ایجاد کرده و باعث می‌شود به سمت پلتفرم‌های غیرمتمرکز هدایت شوند تا در آن بتوانند بدون نگرانی از اعمال ناگهانی قوانین مالیاتی، به فعالیت‌های رمزارزی خود ادامه دهند.

نکته : معامله‌ی ارزهای دیجیتال یک شغل در آمدزا برای دولت شناخته شده