درخواست پشتیبانی رایگان
نورترازان معین

سهم مالیات از بودجه سال 1403؟

سهم مالیات در بودجه از حدود 33.5 % در سال 1396 که به 25.4 %در سال 1400 کاهش یافته بود، در سال 1401 به 40.3 % ، در سال 1402 به 43 % و در سال 1403 به 51.3 % از کل منابع بودجه رسیده است .  سهم مالیات در بودجه دولت توسط مجلس شورای اسلامی در سال 1403 بیشتر از از 51 % خواهد شد که نسبت به سال 1402 رشدخوبی دارد

اولین گزارش لایحه بودجه در سال 1403 لایحه رقم درآمد ها 1496 هزار میلیارد تومان قرار گرفته شده است نسبت به رقم 1054 هزار میلیارد تومان قانون بودجه در سال 1402 رشد نزدیک به 42 % است.

سازمان امور مالیاتی کشور رشد 49.8 % نسبت به سال گذشته دارد و  با گمرک بوده  مالیات بر واردات یا حقوق ورودی کاهش 3.8 %  را تجربه کرده است . در کل اگر 2 بخش مالیات سازمان امور مالیاتی کشور و مالیات بر واردات جمع کنیم رشد مجموع درآمد های مالیاتی دولت 41 % خواهد بود.

سهم مالیات در بودجه سال ۱۴۰۳ چند درصد شد؟

 در سیاست‌ های مالی کشور با جهت‌گیری بودجه از سال ۱۴۰۰ به طرف بیش ترین سهم مالیات بوده که سهم مالیات در بودجه سالیانه از حدود ۳۰ % در سال ۱۴۰۰ به ۴۳ % در سال ۱۴۰۲ و در لایحه بودجه سال ۱۴۰۳ به ۵۳ % رسیده است. جهت‌ گیری بودجه به طرف منابع پایدار است .

رکورد تاریخی سهم مالیات از بودجه؟

لایحه بودجه در سال ۱۴۰۳ پس از ابلاغ از طرف دولت درآمد های مالیاتی قوه مجریه نزدیک به ۵۲ % افزایش داشت و نسبت درآمد های مالیاتی به هزینه‌ های جاری دولت با ثبت رکوردی تاریخی بر قله ۷۲.۵ % ایستاد.

مالیات در لایحه بودجه 1403 چگونه است؟

در سال 1403 بار اول شاهد تامین بیش تر نیمی از همه ی منابع عمومی بودجه دولت از محل مالیات و گمرک در بودجه سالیانه هستیم میتواند از دستاورد های دولت محسوب شود .

بودجه ریزی کشور توجه به تناسب میان مصارف و مخارج است . حاکمیت که بار مالی دارد  باید از هزینه های خود کاهش پیدا کند و یا منابع مالی پایدار متناسب را تامین سازد . بی توجهی باعث میشود که  تخصیص منابع درآمدی غیر قابل تحقق و در آخر کسری بودجه و تورم خواهد شد

اجتماعی یعنی همه مردم جوامع پرداخت 1 % بیش تر مالیات بر ارزش افزوده در سال 1402 باید منابع ای برای حقوق بازنشستگان کشوری و لشکری تناسب داشته باشد را تامین کند.

باید ساختار ها و پارامتر های صندوق های بازنشستگی به گونه ای بود که صندوق ها برای تامین مستمری مکفی وابسته به بودجه دولت نباشند . پایدار نبودن از نظر مالی ، این صندوق ها باعث شده که در سنوات مختلف کسری منابع صندوق ها از محل منابع عمومی تامین شود.

لایحه بودجه سال 1403 مالیات بر ارزش افزوده از طریق سامانه مودیان اجرایی شود و تخصیص اعتبار مالیاتی به موقع انجام میشود ، تولیدکنند گان مالیات بر ارزش افزوده پرداختی خود را مسترد کنند . باعث میشود بار مالی این پایه مالیاتی بر عهده مصرف کننده نهایی قرار گیرد و نه تولید کننده

پیش بینی میشود در سال 1403 هر واحد درصد بیش ترین نرخ مالیات بر ارزش افزوده باعث بیش ترین حدود ، 65 هزار میلیارد تومان درآمدی های مالیاتی شود .

درآمد های مالیاتی منابع تأمین اعتبار بودجه سالانه دولت ، در کم ترین وابستگی به درآمد های نفتی میباشد که مهم ترین و اصلی ترین مسائل کشور بوده .

مطابق بند 4 سیاست‌ های کل برنامه 7 توسعه 5ساله ، بر تبدیل مالیات به منبع اصلی تأمین مالی بودجه جاری دولت تأکید شده است .

بیش ترین درآمد های مالیات در کنار کم ترین فشار های مالیاتی بر واحد های اقتصادی و با رویکرد هایی مانند  بیش تر شدن  شفافیت، کم تر شدن فرار مالیاتی و هدف گذاری معافیت‌ های مالیاتی اقدام میشود . با احکام مالیاتی در قانون و مقررات بودجه سنواتی هر سال تأثیر بر بهبود یا ضعف عملکرد سیستم مالیاتی داشته باشد

نکته : 1 % نرخ مالیات بر ارزش افزوده بیش تر شده است استفاده تجاری از حساب های غیرتجاری محدود گردیده و از خانه ها و خودرو های گران قیمت مالیات گرفته شد .

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

×

دریافت مشاوره رایگان

جهت دریافت مشاوره شماره خود را وارد و ثبت نمایید. کارشناسان ما در اسرع وقت با شما تماس خواهند گرفت.

👇👇👇