درخواست پشتیبانی رایگان
نورترازان معین


مالیات برعایدی سرمایه چیست و شامل چه دارایی هایی میشود؟

مالیات مستقیم است از سود حاصل از فروش دارایی‌ های غیرمولد گرفته میشود .  مالیات بر عایدی سرمایه  با مالیات بر ارزش افزوده تفاوت دارند . و مالیات بر ارزش افزوده از مالیات غیر مستقیم است که در قسمت فروش کالا و خدمات میباشد .
مالیات بر عایدی سرمایه ، به سود ناشی از فروش چیز هایی تعلق میگیرد که مولد نیستند

برای بار اول مالیات بر عایدی سرمایه معنای آن این است که فرد موقع فروش دارایی خود به واسطه ما به‌ التفاوت بین قیمت خرید و فروش مکلف میشود مبلغی ، مالیات بر عایدی سرمایه پرداخت کند .

خیلی از کارشناسان میگویند که باید اثر تورم را از مابه التفاوت قیمت خرید و فروش کم کرد تورم باعث بالا رفتن قیمت دارایی ها میشود

دارایی ها شامل : املاک و حق واگذاری محل ،  وسایل نقلیه‌ ، ارز های خارجی و رمز ارز ها ، طلا ، نقره ، پلاتین ، جواهرات و مسکوکات است که مالیات بر عایدی سرمایه بر روی آن ها ارزش گذاری شده است.
دارایی هایی که شامل مالیات بر عایدی سرمایه نمیشوند سپرده های بانکی و  بازار سرمایه ، سهام ، صندوق ها ، انواع اوراق و اوراق مشارکت حتی میزان یا تعداد اندک از این دارایی‌ ها خریداران را به دام مالیات عایدی بر سرمایه دچار میکند.
مالیات بر عایدی سرمایه ( طرح مالیات بر سودا گری و سفته بازی ) که قراره طبق قانون مالیات‌ های مستقیم الحاق شود همه ی افراد غیرتجاری انتقال دهنده عین یا واگذار کننده حق در انتقال دارایی‌ های معین شده همه ی منطقه کشور مثلا منطقه آزاد تجاری – صنعتی و اقتصادی ، مالیات بر عایدی سرمایه میشوند.

 افراد با خرید چه تعداد ملک و خودرو یا سکه شامل مالیات میشود؟

فرد با فروش یک سکه یا خودرو شامل مالیات نمیشود چرا که نیاز مصرفی فرد را تحت تاثیر خود قرار نمیدهد . هدف جلوگیری از فعالیت‌ های سودا گردانه و سود جویی دلالان است

مالیات بر عایدی سرمایه در بازار مسکن چیست؟

اگر ملک زیر 1 سال نگهداری شود 60 % مالیات بر عایدی سرمایه ما به التفاوت سود خرید و فروش است . با نگهداری بیشتر از 5 سال مالیات مسکن به 5 % میرسد

معافیت مالیات برعایدی مسکن چیست؟

هر فرد به تعداد همسر و فرزند بالای ۱۸ سال خود که ملک مسکونی به آن ها تعلق ندارد ، میتواند تا سقف ۴ ملک با دوره تملک بیش تر از ۲ سال داشته باشد که از مالیات معاف است

معافیت در ۵ سال گذشته استفاده نشده . در خصوص اراضی با کاربری کشاورزی مثلا باغ‌ ها و ویلا ها و زمین‌ های زراعی خارج از حریم شهری این دارایی‌ ها معاف از مالیات است و شرایط استفاده از معافیت اراضی دوره تملک بالای ۳ سال داشته باشند و در حداقل ۳ سال از دوره ۵ ساله به تاریخ فروش زیر کشت بوده باشند.

اولین معامله املاک برای گرفتن پروانه ساختمانی تا قبل از گرفتن گواهی پایان عملیات ساختمانی به شرط این که بیش تر از ۴ سال از تاریخ گرفتن اولین پروانه ساختمانی نگذشته باشد و اولین انتقال املاک برای گرفتن گواهی پایان عملیات ساختمانی در بازار مسکن معاف باشند .

مالیات بر عایدی سرمایه خودرو چیست؟

نگهداری خودرو در مدت زمان کم تر از 1 سال 30 % مالیات بر عایدی را دارد و خودرو بیش تر از 3 سال نگهداری شود شامل پرداخت مالیات نمیشود

معافیت مالیات بر عایدی سرمایه خودرو چیست؟

به تعداد اعضا در یک خانواده تا سقف 4 خودرو معافیت تعلق میگیرد . بیشتر شدن این تعداد مالیات بر عایدی خودرو شامل مالک میشود . خودرو  دارای پلاک شخصی و به افراد غیر تجاری بالای ۱۸ سال تعلق میگیرد که دوره تملک بیش تر از ۲ سال است و تنها وسیله نقلیه دارای پلاک شخصیبه به او تعلق دارد مالیات معاف میباشد .

مالیات بر عایدی طلا، ارز و رمز ارز چیست؟

برای نگهداری کم تراز 1 سال در بازار طلا و ارز مالیات 30 % از عایدی سرمایه ارزش گذاری شده . با نگداری طلا و ارز بین 1 سال تا 2 سال میزان این مالیات 20 % و بیشتر از 2 سال هم 10 %خواهد بود.

معافیت مالیات عایدی بر سرمایه طلا و ارز چیست؟

در خصوص طلا هر فرد حقیقی بالای ۱۸ سال به میزان فروش معادل 200 گرم طلای ۱۸ عیار از مالیات معاف است شرط برخورداری از این معافیت تا سقفگفته شده فرد در 5 سال گذشته از معافیت استفاده نکرده . از طرفی افرادی که کمتر از 2 هزار یورو دارند که تقریبا معادل 2400 دلار میشود مالیات بر عایدی ارز شامل پرداخت نیستند یعنی معاف اند

مالیات بر عایدی سرمایه از کی اجرا میشود؟

شامل 2 نوع میباشد : 1 – اجرایی . 2 – تصویب قانون .

اجرایی به عهده سازمان امور مالیاتی کشور و قوانین و مقررات مالیات بر عایدی سرمایه به عهده مجلس شورای اسلامی است .
ساز و کار اجرا در کشور فراهم نیست و مسئولان باید اقداماتی جهت ثبت هر خرید و فروشی فراهم کنند .

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

×

دریافت مشاوره رایگان

جهت دریافت مشاوره شماره خود را وارد و ثبت نمایید. کارشناسان ما در اسرع وقت با شما تماس خواهند گرفت.

👇👇👇