درخواست پشتیبانی رایگان
نورترازان معین

انواع معافیت های مالیاتی چیست و به چه کسب‌وکارهایی تعلق میگیرد؟

1.معافیت فعالیت‌های تولیدی، معدنی و گردشگری

درآمد ناشی این فعالیت‌از تاریخ اجرای ، ازمدت زمان دریافت پروانه بهره‌ برداری یا قرارداد ، به مدت 5 سال و در مناطق کم‌تر توسعه‌ یافته به مدت 10 سال شامل مالیات با نرخ 0 میشوند. ،  شامل درآمد حاصل از کارهای خدماتی در  مانند بیمارستان‌ ها، هتل‌ ها یا مراکز گردشگری افراد حقوقی غیردولتی است .

2.کسب‌وکارهای مرتبط با اختراعات و اکتشافات

درآمد حاصل از حق اختراع یا حق اکتشاف که به مخترع یا مکتشف معاف از پرداخت مالیات است.

3.معافیت فعالیت‌های کشاورزی

صد درصد درآمد صندوق حمایت از توسعه قست عشایری ، کشاورزی ، روستایی ، کارگری ، صیادان ، کارمندی ، دانشجویان و اتحادیه‌ های پرداخت مالیات معاف هستند.

4.معافیت بخش صادرات

صد درصد درآمد حاصل از صادرات خدمات و کالا های غیر نفتی و محصولات قسمت کشاوری و 20 % درآمد ناشی از صادرات مواد خام، شامل مالیات با نرخ 0 میشود .

5.معافیت هزینه‌های درمان

بابت معالجه خود یا همسر و اولاد و پدر و مادر و برادر و خواهر تحت تکلف در 1 سال مالیاتی تحت شرایط خاص امکانات معالجه در داخل کشور و معالجه در خارج، با تایید وزارت بهداشت ، درمدت مان و آموزش پزشکی معاف از پرداخت مالیات میگردد.

6.معافیت سپرده‌های بانکی

بعضی از شرکت‌ ها منابع مالی خود را به جای سرمایه‌ گذاری  ، در بانک سپرده میکردند، تبصره‌ ای در سال 1401 اعلام شد. یا جوایز متعلق به حساب‌ های پس‌ انداز و سپرده‌ های بانک‌ های ایرانی یا موسسات اعتباری غیربانکی مجاز شامل مالیات 25 %خواهد بود.

7.معافیت جوایز حوزه‌های علمی و پژوهشی

دارای پروانه تحقیق از وزارتخانه‌ های ذی صلاح باشند، تا مدت زمان 10 سال معاف از پرداخت مالیات است .

8.معافیت حوزه آموزش

درآمد حاصل از تعلیم و تربیت مدارس غیر انتفاعی مثل ابتدایی ، راهنمایی ، متوسطه ، فنی و حرفه‌ ای ،  مجوز از سازمان آموزش فنی و حرفه‌ای کشور ، دانشگاه‌ ها و مراکز آموزش عالی غیر انتفاعی و مهد های کودک در مناطق کم‌تر توسعه‌ یافته و درآمد باشگاه‌ ها و موسسات ورزشی با مجوز سازمان تربیت بدنی معاف از پرداخت مالیات هستند.  در آمد موسسات نگهداری از معلولین ذهنی و حرکتی در معافیت‌ ها قرار دارند

9.معافیت جهیزیه و مهریه

جهزییه منقول و مهریه اعم از منقول و غیر منقول معاف از پرداخت مالیات هستند .

10.معافیت مربوط به بخش‌های تعاون

سود ابرازی شرکت‌ های تعاونی و خصوصی که برای توسعه یا تکمیل واحد های موجود صنعتی و معدنی مصرف میشود، تا 50 % معاف از پرداخت مالیات میشود . درآمد شامل مالیات ابرازی شرکت‌ ها و اتحادیه‌ های تعاونی سهامی عام شامل 25 % تخفیف در پرداخت مالیات هستند.

11.معافیت مربوط به سود مالی پروژه‌ها

سود حاصل مالی مانند پروژه‌ ها در شرایط خاص معاف از پرداخت مالیات هستند.

12.معافیت صنایع دستی

درآمد کارگاه‌ های فرش دست‌ بافت، صنایع‌ دستی ، اتحادیه‌ های تولیدی و شرکت‌ های تعاونی مربوطه معاف از پرداخت مالیات هستند.

13.معافیت فعالیت‌های اقتصادی در مناطق آزاد تجاری و صنعتی

همه ی فعالیت‌ های اقتصادی افراد حقوقی و حقیقی در مناطق آزاد تجاری و صنعتی به مدت 20 سال معاف از پرداخت مالیات بر درآمد و دارایی هستند.

14.معافیت حوزه‌های فرهنگی و هنری

فعالیت‌ های مطبوعاتی ، انتشاراتی و قرآنی که دارای مجوز از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی هستند، معاف از پرداخت مالیات هستند . فعالیت‌ های فرهنگی و هنری زیر نظر وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی انجام میشوند، شامل معافیت هستند .

15.معافیت تزانزیت کالا

حمل‌ و نقل و ترانزیت خارجی در چارچوب خاص معاف از پرداخت مالیات است. ترانزیت خارجی حتما باید پروانه حمل و نقل در جمهوری اسلامی ایران را داشته باشد و مسئولیت حمل و نقل از ایران تا مقصد یا برعکس به عهده شرکت حمل باشد . شامل درآمد حمل و نقل کالاهای وارداتی نمیشود.

16.بیمه عمر

وجه پرداختی بابت انواع بیمه عمر و زندگی تحت شرایط خاص از پرداخت مالیات معاف هستند.

17.شرکت های دانش بنیان

موسسات خصوصی یا تعاونی هستند  افزایش تعاملات میان صنعت و دانشگاه و با افزایش علم و ثروت ، توسعه اقتصادی در راستای گسترش نوآوری و در آخر تجاری سازی تحقیق و توسعه تولید محصولاتی با ارزش افزوده بالا ، تشکیل میشوند. این شرکت ها برای مدت 15 سال از پرداخت مالیات، عوارض حقوقی گمرکی و سود بازرگانی و عوارض معاف هستند .

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

×

دریافت مشاوره رایگان

جهت دریافت مشاوره شماره خود را وارد و ثبت نمایید. کارشناسان ما در اسرع وقت با شما تماس خواهند گرفت.

👇👇👇