ریسک مالی چیست؟/انواع ریسک های مالی چیست؟


ریسک مالی چیست؟

ریسک حد و مرز قبول ضرر و زیان در رودررویی با مسائل مختلف است. مدتی که به انجام کار هستید  اول سود و زیان را بررسی کرده و اگر منافع کار بیش تر از زیان باشد، آن کار منطقی میباشد . ریسک مالی  یعنی خطر از دست دادن دارایی است و کمتر شدن ارزش دارایی در سرمایه‌ گذاری مالی است .

با ورود پول به بازار سرمایه احتمال از دست دادن قسمتی از آن وجود دارد. هر کسی که در بازار های مالی سرمایه‌ گذاری میکند خطرات و احتمالات را بررسی میکند . ریسک مالی به خطر از دست رفتن پول و سرمایه و احتمالات از دست دادن سرمایه و دارایی است . احتمال را همیشه باید یک ریسک پذیرفت

در بازار بورس ریسک مالی رابطه مستقیمی با بدهی شرکت‌ ها دارد و هر قدری که شرکت از بدهی‌ ها و وام‌ های بیش تری برخوردار باشد، ریسک مالی بیش تری خواهد داشت .

انواع ریسک های مالی چیست؟

1-ریسک عملیات چیست؟

این ریسک به عدم کنترل و مدیریت مالی اتفاقات غیر ارادیمرتبط اسن مثلا کلاهبرداری میشود. امکان دارد صحیح نبودن استراتژی سرمایه‌ گذاری و سوء مدیریت در ریسک عملیاتی قرار گیرد .

2-ریسک نقدینگی چیست؟

این ریسک، به نقدشدن سرمایه یا سهام مرتبط است . زمانی که در بازار سرمایه گذاری  میکند هر قدر بتواند به آسانی دارایی را به پول نقد تبدیل کند، ریسک نقدینگی پایین‌ تری را تجربه کرده‌ است

بتواند سهم یا دارایی خود را با قیمت متناسب بفروشد و تبدیل به پول نقد کند، مستقیماً به ریسک نقدینگی ارتباط دارد . مثلا زمانی که بخواهد سهام پالایشگاه نفت بندر عباس را خریدار ی کند،  نوسانات آن روز بالا باشد و در قیمت دلخواه نتواند سهم را خریدار ی کند. وقتی که به پول نقد آن سهم احتیاج داری نتواند به راحتی در قیمت متناسبی به فروش برسانید .

3-ریسک سرمایه گذاری چیست؟

ذات بازار سرمایه با ریسک است. هر معامله‌ ای برای سرمایه‌ گذاری، با خود خطر کمتر شدن ارزش سرمایه و از دست دادن قسمتی از دارایی را دارد.  ریسک‌ هایی که برای سرمایه‌ گذاری در حوزه‌ های مختلف انجام میشود .ریسک سرمایه گذاری  بیش تر در بازار هایی مثلا بورس ، دلار ، طلا است که روزانه با نوسانات مختلفی رودررو میشوند و ریسک مالی آن‌ نسبت به دیگر بازار ها بال اتر است .

4-ریسک بازار چیست؟

این ریسک به نوسانات بازار مرتبط  است و ریسک بازار میتواند مستقیم با نوسانات قیمتی باشد درصورتی که با تغییرات قیمتی، قیمت سهم یا قیمت ارز دچار تغییر شود. میتواند غیر مستقیم باشد که فعل و انفعالات فرعی، سهم یا دارایی را دچار تزلزل و کم تر شدن قیمت کند .

5-ریسک اعتبار چیست؟

این ریسک، مقدار اعتبار پولی که فرد برای سرمایه‌ گذاری از فرد دیگر یا نهاد دیگر قرض گرفته، . امکان دارد فرد سرمایه‌ گذار برای خرید سهام، از کار گزاری خود، مقداری اعتبار مالی تقاضا کند و پس از خریداری ، قیمت سهم افت و ضرر میشود . ریسک اعتبار  در آینده نزدیک باید اعتبار را به کارگزاری پس بدهد.  ریسک میتواند قرض گرفتن یا وام گرفتن در نظر بگیرد

6-ریسک و بازده در مدیریت مالی چیست؟

سرمایه‌گذاران بازار به چه مقدار ریسکی با چه مقدار بازدهی برای سرمایه‌ گذاری خود متحمل شده‌ است . نسبت ریسک به بازدهی از پارامترهایی که هر معامله‌ گری در بازار باید به آن اشراف داشته باشد،فرد برای رسیدن به بازدهی تا چه اندازه ریسک کرده است . طبیعتاً هر قدر با ریسک کم تری به بازدهی بیش تری برسد، نوع سرمایه‌ گذاری و نوع معامله فرد متناسب بوده .

خیلی از معامله‌ گران بازار بورس، اول میزان ریسک پذیری و سهم را به موقعیت تکنیکالی یا شرایط سود آوری و بنیادی شرکت بررسی میکنند که  این مقدار ریسک نسبت به انتظاری که از بازدهی و سود وجود دارد، منطقی است یا خیر . به همین شکل در بازار های مالی این مدیریت مالی، تأثیرگذار است میتواند به مقام سرمایه‌ گذاری پر بازده و موفق رفت .

روش‌ های کاهش ریسک مالی چیست؟

1-حریص بودن را کنار بگذارید :

در بازارهای مالی هر چقدر حرص و طمع خود را کمتر کنید و به سود تا حد مشخصی قانع باشید، می‌توانید ریسک مالی خود را کمتر کنید چرا که حریص بودن بیش از اندازه ممکن است شما را در ورطه سرمایه‌گذاری ریسک‌پذیر گرفتار کند

2-مشورت از افراد آگاه و نهادهای مربوطه :

اگر سابقه فعالیت در بازار های مالی را ندارید یا از ریسک و احتمالات مطلع نیستید، بهتره پیش تر از اقدام به سرمایه‌ گذاری، از خبرگان این حوزه یا نهاد هایی که میتوانند مشاوره‌ های مخصوص و مؤثری بدهند، بدون آگاهی به بازار های مالی ورود پیدا نکنید .

3-تجزیه و تحلیل شرایط :

خیلی  از بازار های مالی رابطه مستقیمی با شرایط اقتصادی، رکود و تورم ، شرایط سیاسی و اجتماعی دارند.  قبل از ورود به سرمایه‌ گذاری در حوزه‌ های مختلف، بهتره که نسبت به شرایط موجود، اقدام کرد. هر قدر در شرایط با ثبات اقتصادی، بتوانید سرمایه گذاری کنید، ریسک مالی خود را تا حد زیادی کمتر شده . باید نسبت به شرایط، جوانب کلی را سنجید.

4-دارایی‌ های خود را در بازارهای مختلف تقسیم کنید :

اگر همه ی دارایی و سرمایه خود را فقط در 1 بازار سرمایه‌ گذاری کنید، ریسک مالی خود را تا حد زیادی بیشتر کردید . ولی اگر سرمایه خود را در صنایع و بازار های دیگری پخش کنید، احتمال کمتر شدن دارایی یا از دست دادن قسمتی از سرمایه را کم تر و کم تر کرده اید.

5-آموزش انواع تحلیل های بازار :

خیلی از افرادی که در بازار های مالی مثلا بازار بورس، به سود متناسبی دست پیدا میکنند، به انواع تحلیل بازار مثلا تحلیل تکنیکال و تحلیل بنیادی  تا حد زیادی اشراف دارند و یا آموزش‌ دیدید . به این دلیل ، ظرف مراحل آموزشی و تحلیلی معتبر این حوزه، میتواند باعث کمتر شدن ریسک مالی شود.

مزایا و معایب ریسک مالی چیست؟

ریسک مالی خود به خود منفی نمیباشد و خیلی از سرمایه‌ گذاران در مواقع مناسب، ریسک‌ پذیری خود را افزایش داده‌ اند و توانستند سود قابل توجهی کسب کنند . ریسک مالی میتواند جنبه مثبت و منفی داشته است

مزایای ریسک مالی چیست؟

1- در نظر گرفتن نسبت ریسک‌ پذیری به بازدهی سرمایه‌ گذاری .

2- توجه به بیشتر شدن دانش وآگاهی از شرایط برای تصمیم‌ گیری مطلوب و خوب .

3- استفاده از ابزارهایتحلیل بنیادی ، تحلیل تکنیکال و تحلیل‌ ها ی دیگر  برای سرمایه گذاری ایده‌ آل .

معایب ریسک مالی چیست؟

1- احتمال تاثیر پذیری از بازار های دیگر وجود دارد .

2- امکان دارد که از کنترل خارج شود و اتفاقات غیر قابل پیش‌ بینی بی افتد .

3- پایین آوردن ریسک در شرایط مختلف دشوار هست .

مدیریت ریسک مالی چیست؟

سرمایه‌ گذار، همه ی شرایط را برای سرمایه‌ گذاری یا راه اندازی کسب و کار بررسی میکنند تا احتمال از دست دادن سرمایه و دارایی خود را به حداقل برسانید.

در مدیریت ریسک مالی، تجزیه و تحلیل نسبت میزان ریسک‌ پذیری به بازدهی مورد انتظار، اهمیت پیدا میکند. داشتن استراتژی برای سرمایه‌ گذاری و بررسی روش‌ ها مهم ترین فاکتور ها برای مدیریت ریسک مالی میباشد .

نظری یافت نشد

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *