درخواست پشتیبانی رایگان
نورترازان معین

سامانه مودیان؟ 

 سامانه‌ای است که مودیان مالیاتی مشمول از آن برای ارسال صورت حساب الکترونیکی و اتصال پایانه های فروشگاهی خود استفاده میکنند .

همه یصاحبان مشاغل و افراد حقوقی لازن به ثبت نام در سامانه مودیان هستند. مقامات دولتی علتی مثل ایجاد عدالت مالیاتی ، کاهش شکاف طبقاتی ، افزایش سهم مالیات و کاهش سهم نفت در بودجه و کنترل تورم را از علت ایجاد سامانه مودیان اعلام کرده‌ اند .

سازمان امور مالیاتی افزایش شفافیت اطلاعات مالیاتی و جلوگیری از فرار مالیاتی که از طرق مختلف از جمله صدور صورتحساب‌ های تقلبی یا صوری بود اقدام به سامانه مودیان نموده است .

سامانه‌ ای که تحت مدیریت سازمان در آن به هر مودی ، کارپوشه ای  اختصاص یافته و تبادل اطلاعات میان مودیان و سازمان منحصرا از طریق آن کارپوشه انجام میشود .

مؤدیان میتوانند با استفاده از سخت افزار یا نرم افزار  از رایانه شخصی ، پایانه فروشگاهی ، سامانه‌ ی ابری یا هر وسیله که حافظه مالیاتی به آن متصل شده باشد، به سامانه مودیان متصل شوند و  این سامانه اقدام به ثبت ، صدور و استعلام صورتحساب الکترونیکی نمایند .

تفاوت سامانه مودیان با سامانه‌ های دیگر سامانه معاملات فصلی است که طرفین معامله به صورت مستقل  اطلاعات خود را ارسال نمیکنند . بلکه فروشنده صورتحساب و نحوه تسویه معامله را در سامانه مودیان ارسال میکند و خریدار اقدام به  بررسی و تایید یا رد صورتحساب مینماید .

زمانی که صورتحساب صحیح ارسال نشده باشد خریدار از اعتبار مالیاتی آن نمی‌تواند استفاده نماید .

هدف سامانه مودیان؟

سازمان امور مالیاتی کشور با هدف تسهیل کار مودیان مالیاتی و جلوگیری از مراجعه حضوری این افراد سامانه‌ ای را تحت عنوان سامانه مودیان کشور راه اندازی کرده است . سامانه مودیان یک سامانه برخط است و تمامی مودیان مالیاتی موظف هستند که در این سامانه ثبت نام کنند. این سامانه نقش بسزایی در جلوگیری از فرارهای مالیاتی دارد و رسیدگی به کارها را راحت‌ تر و خطاهای پرونده‌های مختلف را هم کاهش داده است .

هر فرد مشمول مالیات موظف است برای ثبت نام در سامانه مودیان مالیاتی و اخذ شناسه یکتای حافظه مالیاتی اقدام کند .

در این سامانه به هر مودی مالیاتی یک کارپوشه اختصاص داده میشود . این کارپوشه راه ارتباطی مودیان با سازمان امور مالیاتی است . مشمولین باید صورتحساب‌ های الکترونیک خود را مطابق فراخوان‌ های اعلامی قانون تسهیل تکالیف مودیان در اجرای قانون پایانه‌های فروشگاهی و سامانه مودیان در موعدهای مشخص به سامانه مودیان ، ارسال کنند . همه اشخاص حقیقی و حقوقی ملزم به ارسال صورت‌حساب الکترونیکی هستند .

 هدف از راه انداری سامانه مودیان توسط سازمان امور مالیاتی به شکل زیر میباشد؟

۱. جلوگیری از فرار مالیاتی

یکی از مشکلی که گریبان گیر سازمان مالیاتی شده ، فرار مالیاتی افراد مختلف بوده است . این سامانه جهت سامان‌ دهی و جلوگیری از فرار های مالیاتی مورد استفاده قرار میگیرد . فرار های مالیاتی باعث کاهش بودجه و  باعث فشار بیشتر به مودیان و افراد پرداخت کننده مالیات میشود .

با راه اندازی سامانه مودیان امکان صدور فاکتورهای صوری وجود ندارد و همینطور از کتمان درآمد مودیان جلوگیری میکند .

۲. افزایش سرعت رسیدگی

یکی از خاصیت‌ های منحصر به فرد سامانه مودیان مالیاتی برای بهره گیری از اینترنت یک هماهنگی بین بخش‌های مختلف سامانه مالیاتی ایجاد میکند . باعث می‌شود که رسیدگی میزان مالیاتی به قسمت‌های مختلف و امور مودیان با سرعت بیشتری انجام بگیرد .

۳. پاسخ‌دهی بهتر

با سامانه مودیان فرآیند پاسخ دهی و بررسی صورت‌حساب‌ ها بهتر صورت میگیرد و نیاز به مراجعه حضوری و صرف وقت و هزینه اضافی نیست .

۴. کاهش خطا

سامانه مودیان باعث میشود درصد خطا های انسانی در قسمت‌ های مختلف چه توسط مودی و چه توسط ممیز به میزان قابل توجهی کاهش یابد .

۵. دسترسی به اطلاعیه‌ها

یکی از بهانه‌ های افراد بابت فرار مالیاتی نبود امکان  بی اطلاعی نسبت به اطلاعیه‌ها بوده است . این سامانه امکان دسترسی شما و مکاتبه مستقیم با سازمان مالیاتی را فراهم میکند . باعث میشود که اطلاعیه‌ را دریافت کنید . این کار از بهانه‌ های افراد جلوگیری میکند چون دسترسی به سامانه راحت است .

پایانه فروشگاهی چیست؟

دستگاه کارتخوان (POS) یا درگاه پرداخت الکترونیک سه تا قابلیت دارد 

  1. اتصال به شبکه پرداخت بانکی .
  2. اتصال به سامانه مودیان .
  3. صدور صورتحساب الکترونیک .

بنگاه‌های صنفی و غیرصنفی که فروش به مصرف کننده نهایی دارند ، باید این سامانه را داشته باشند و صندوق فروش نمتواند جایگزین این پایانه باشد .

حافظه مالیاتی چیست؟

نوعی حافظه الکترونیکی برای ثبت و نگهداری اطلاعات در صورتحساب های الکترونیکی و انتقال آن به سامانه مودیان است

حافظه مالیاتی تحت نظارت سازمان ، توسط مودی برای ثبت صورتحساب الکترونیکی مورد استفاده است . حافظه مالیاتی باید دارای شماره شناسه یکتا باشد . شناسه یکتای حافظه مالیاتی توسط سازمان مالیاتی اختصاص داده میشود .

انواع صورتحساب مالیاتی؟

 

انواع صورتحساب مالیاتی

1. صورتحساب الکترونیکی مالیاتی

صورتحسابی است دارای شماره منحصر به فرد مالیاتی که اطلاعات در آن ، در حافظه مالیاتی فروشنده ذخیره میشود . مشخصات و اقلام اطلاعاتی صورتحساب الکترونیکی ، با نوع کسب و کار توسط سازمان تعیین و اعلام میشود .

از دستگاه کارتخوان بانکی یا درگاه پرداخت الکترونیکی به عنوان پایانه فروشگاهی استفاده میشود ، رسید یا گزارش الکترونیکی پرداخت خرید صادره در حکم صورتحساب الکترونیکی است .

صورتحساب الکتورنیکی مالیاتی دارای ۳ نوع متفاوت میباشد

نوع اول : کاملا مشابه صورتحساب رسمی است قبل هم مودیان برای قبولی اعتبار مالیات بر ارزش افزده از آن استفاده میکردند و حاوی اطلاعات خریدار ، فروشنده ، کالا یا خدمات مورد معامله، مالیات بر ارزش افزوده ، تخفیف، نحوه تسویه است .

نوع دوم : اطلاعات فروشنده و کالا و خدمات کامل میشود بدون نیاز به اطلاعات خریدار ؛ که مالیات بر ارزش افزوده در این صورتحساب به اعتبار مالیاتی شخص خریدار لحاظ نمیشو د.

نوع سوم : رسید پرداخت صادره از دستگاه کارتخوان و درگاه الکترونیک پرداخت که مالیات بر ارزش افزوده در این صورتحساب به اعتبار مالیاتی شخص خریدار لحاظ نمیشود .

۲. صورتحساب غیرالکترونیکی یا صورتحساب شمس

ممثل صورتحساب الکترونیک  است با این تفاوت که فاقد شماره منحصر به فرد سامانه مودیان بوده و دارای شماره ( شمس ) است . صورتحساب توسط سازمان به صورت محدود و زمان‌ هایی که سامانه مودیان قطع میباشد، در اختیار مؤدیان قرار میگیرد .

محدودیت صدور صورتحساب الکترونیکی مالیات؟

محددیت صورتحساب الکترونیکی مالیات

سامانه مودیان ، هر مؤدی به هر میزان نمیتواند صورتحساب الکترونیک صادر نماید و  محدودیت تعیین شده .

حد مجاز فروش در سامانه مودیان به صورت زیر است

الف : برای واحد های جدید تاسیس شده و فاقد سابقه است ، حد مجاز فروش میزان 3 برابر معافیت همون سال برای یک دوره مالیاتی میباشد .

ب : برای مودیان که به خاطر کسب و کار جدید تاسیس شده است و فاقد سابقه محسوب نمیشوند ، حد مجاز فروش معادل است با 3برابر فروش اظهاری دوره مشابه سال قبل که مالیات آن به سازمان پرداخت شده است  .

در صورتی که مالیات دوره مشابه سال قبل به طور کامل پرداخت نشود به نسبت آن میزان از مالیات پرداخت شده ، 3برابر حد مجاز فروش برای مودیان تعیین میگردد .  در کارپوشه (میز کار سامانه مودیان) هر مودی عدد فروش مجاز برای دوره مالیاتی جاری مشخص شده است .

افزایش حد مجاز فروش در سامانه مودیان؟
افزایش حدمجاز فروش سامانه مویدان

مودی برای افزایش حد مجاز فروش در سامانه مودیان می‌تواند یکی از اقدامات زیر را انجام دهد؟

الف : پرداخت مالیات میزان افزایش حد مجاز مورد درخواست .

ب : ارائه تضامین کافی از قبیل سپرده بانکی ، ضمنانت بانکی یا وثیقه ملکی به میزان مازاد حد مجاز فروش درخواستی پس از تایید درخواست توسط اداره مالیاتی مربوطه .

مودی به علت عدم پرداخت کل مالیات بر ارزش افزوده از حداکثر مجاز فروش استفاده نکرده باشد با پرداخت یا ترتیب پرداخت مانده بدهی مالیات دوره مشابه سال قبل ، میتواند از حد مجاز فروش استفاده نماید . سازمان وظیفه داردبه محض پرداخت مالیات افزایش حد مجاز فروش یا ارائه تضامین کافی به نسبت مالیات پرداخت شده یا تضمین داده شده، حد مجاز فروش مودی را افزایش دهد .

افزایش حد مجاز فروش پس از اتمام هر دوره امکان پذیر نمیباشد . افزایش حد مجاز از طریق میز کار سامانه مودیان برخط در حافظه یا حافظه‌های مالیاتی مودی و یا دریافت کد تخصیصی افرایش حد مجاز ، اعمال در حافظه مالیاتی مقررات اعلامی توسط مرکز امکان پذیر میباشد .

اگر جمع مبالغ فروش کالا و خدمات مشمول مالیات بر ارزش افزوده صورتحساب جدید و صورتحساب های الکترونیکی قبلی در همان دوره مالیاتی بیش از حد مجاز فروش باشد، مالیات بر ارزش افزوده مبلغ فروش کالا و خدمات مازاد بر حد مجاز فروش در صورتحساب درج نشده و برای خریدار این مبلغ اعتبار محسوب نمی‌شود. لیکن فروشنده ملزم به پرداخت کل مالیات بر ارزش افزوده متعلقه به صورتحساب الکترونیکی میباشد .

برای بهره‌مندی خریدار از صورتحساب الکترونیکی فروشنده مکلف است حد مجاز فروش خود با میزان فروش کالا و خدمات مشمول مالیات بر ارزش افزوده صورتحساب افزایش داده و صورتحساب الکترونیکی اصلاحی را بر اساس مقررات اعلامی توسط مرکز حداکثر تا پایان دوره مالیاتی، صادر نماید .

مشمولین سامانه مودیان؟

جدول مشمولین سامانه مودیان

×

دریافت مشاوره رایگان

جهت دریافت مشاوره شماره خود را وارد و ثبت نمایید. کارشناسان ما در اسرع وقت با شما تماس خواهند گرفت.

👇👇👇