درخواست پشتیبانی رایگان
نورترازان معین

اینتاکد مالیاتی چیست؟

چرا سازمان امور مالیاتی چنین چیزی را تعریف کرده است؟ کارکرد این نوع کدها برای مودیان چه بوده، در کجا استفاده می‌شود؟ چرا این کد می‌توانید نرخ مالیات ما را به شدت کاهش دهد؟

اینتا کد ها شناسه‌ هایی هستند که  اختصاصی برای هر شغل تولیدی ، خدماتی یا بازرگانی تعریف شده برای کسب‌ و‌ کار مودیان انتخاب میشوند .

اینتاکد براساس استاندارد آیسیک تعریف شده و به طورجزئی ، هر شغل را تعریف و دسته بندی میکند . ایجاد این کدها اولین بار توسط سازمان امور مالیاتی انجام شد تا صرفا مشاغلی که مشمول مالیات هستند را مدیریت کنند .

اینتا کدضروری است چون در تعیین هزینه مالیاتی بسیار تاثیر گذار است .  و شناسه‌ هایی هستند که به هر کسب‌ و‌ کاری به صورت خاص اختصاص یافته و ضرایب یا درصد های خاصی دارند .

 اینتاکد دارای شناسه و نسبت سود فعالیت خاصی میباشند.

  1. اینتاکد های مشاغل خدماتی .
  2. اینتاکد های مشاغل بازرگانی .
  3. اینتاکد های مشاغل تولیدی .

اینتاکد دو مقدار زیر را تعیین میکند

  1. مقدار درصد سود فعالیت در سال فلان که  10% است .
  2. مقدار درصد نسبت سود ناویژه که در این مقدار 13% است .

اگر کل فروش کسی که عسل را عرضه میکند ، 500 میلیون تومان در سال 1401 باشد ، این فرد مدارک فروش خود را  منظم ثبت کرده‌ است ، میتواند با کسر هزینه‌ ها ، سود خالص خود را به ممیز اثبات کند . در ضرایب مالیاتی به سود اعلام شده تعلق میگیرند . حال اگر این فرد مدارکی را ارائه نکند ، سازمان عدد 10% مقدار اینتاکد شغل مربوطه را در 500 میلیون ضرب کرده و 50 میلیون تومان را سود این فرد در این سال درنظر میگیرد . حال با کسر معافیت های مالیاتی ، اقدام به محاسبه مالیات بر اساس ضرایب پله‌ ای 15% الی 25% میکند منظور از درصد% نسبت سود ناویژه ، عددی است به درآمد حاصل از فروش کالا منهای قیمت تمام شده کالای فروش رفته میباشد . در حالی که سود ویژه سود خالص ، پس از کسر هزینه‌ های شرکت به دست میاید .

 

 

ویژگی های اینتاکد مالیاتی

  1. اینتاکد ها در 3 دسته بندی کلی تقسیم میشوند که بر پایه ی مشاغل متفاوت هستند .
  2. اینتاکد ها ، شناسه‌ای هستند که با 7 رقم شناخته میشوند .
  3. اینتاکد ها برای هر شغل متفاوت و منحصر به فرد بوده و لازم است در انتخاب و وارد کردن آن ها در پرونده مالیاتی دقت شود .
  4. اینتاکد ها دارای سود فعالیت و نسبت سود ناویژه هستند که با کسب‌ و‌ کارهای دیگر تفاوت دارند
  5. همچنین هر اینتاکد ممکن است دارای ملاحظاتی باشد که توضیحات مربوطه در این بخش نوشته میشود .
  6. اینتاکد ها برای مدیریت مشاغل ، به صورت جزئی برای هر شغل تعریف شده‌ اند . مبنای چنین ساختاری، طبقه بندی کد آیسیک یا ISIC است .
  7. این جدول و مقادیر و درصدهای آن توسط اداره دارایی تعیین و تغییر داده میشود . در صورتی که درصد مالیات تغییر کرده و یا مشاغلی اضافه شود ، ممکن است آپدیت‌ هایی را در سال‌ های آتی شاهد باشیم . همانطور که در سال‌های 1398 ، 1399 ، 1400 و 1401 نسخه‌ هایی منتشر شد .
  8. آخرین نسخه اینتاکد ها که توسط اداره دارایی منتشر شده است ، مربوط به سال 1401 است .
  9. توجه کنید که اینتاکد صرفا در ایجاد پرونده مالیاتی کاربرد داشته و باید در داشبورد مالیاتی شما ، برای یک یا چند فعالیت اقتصادی که دارید به صورت مجزا ثبت شود .
  10. این اینتا کد ها به صورت فایل‌ های pdf ارائه میشوند و کاربران میتوانند آخرین نسخه آن را برای سال 1401 دانلود کنند .

چه کسانی به اینتاکد نیاز دارند

همه افرادی که پرونده مالیاتی دارند و در سایت my.tax.gov.ir پرونده ایجاد کردند و مودی هستند باید از اینتاکد استفاده نمایند

از پایانه فروشگاهی استفاده کنید، به اینتا کد نیاز دارید . برای سایت خود یک درگاه پرداخت تهیه کنید. امروزه دسترسی به درگاه پرداخت نیازمند دریافت اینماد برای سایت و کد مالیاتی است.  شما باید برای گرفتن کد مالیاتی به درگاه ملی خدمات مالیات مراجعه کرده و یک پرونده ایجاد کنید. این پرونده باید در 4 گام تکمیل شود باید برای کسب‌ و‌ کار خود یک اینتاکد انتخاب کنید

اینتاکد برای آن است که سازمان دارایی بفهمد که چقدر از فروش شما سود است. در استفاده از اظهارنامه تبصره ماده 100 کاربرد دارد .

انواع اینتاکد

  1. اینتاکد های مربوط به مشاغل خدماتی : مشاغل خدماتی ، کسب‌ و‌ کار هایی است که خدمات را به مخاطبین ارائه میکنند. کسانی که  . مثلا اگر شما انواع باشگاه‌ های ورزشی را دارید ، اینتاکد خود را فایل مشاهده کنید .مثلا، شناسه اینتا 3140050 است که نسبت سود فعالیت 1401 برای آن 25 % مشخص  شده .
  2. اینتاکد های مربوط به مشاغل بازرگانی :  مشاغل بازرگانی ، کسب‌ و‌ کار هایی که در بخش فروش و یا صادرات ، واردات فعالیت میکنند . مثلا میتوان به شغل کیف فروشی عمده و تولید داخل  که شناسه اینتای آن 2110071 بوده و نسبت سود فعالیت آن برای سال 1401 و بعد ، 3.6 % مشخص شده .
  3. اینتاکد های مربوط به مشاغل تولیدی : مشاغل تولیدی . کسب‌ و‌ کار هایی که  تولید کالاها فعالیت میکنند . مثلا کسانی که در آبزیان خوراکی زنده فعال هستند ، اینتا کد آن ها 1010170 بوده و نسبت فعالیت آن ها 7.2  است . بیشتر نسبت‌ های فعالیت در این بخش تک رقمی بوده  که دولت در بخش تولید ، حمایت از نظر مالیاتی مشاغل کرده است

درصد فعالیت اینتاکد

نسبت فعالیت اینتاکد ها ، اعدادی هستند که در مجموع فروش شما ضرب میشوند . مثلا ، اگر انواع کیف و کفش و ساک را به صورت خرده فروشی تولید داخل عرضه میکنید ، یک اینتا کد برای شما به شناسه 2110073 وجود دارد که نسبت فعالیت آن 13 % است .

حال اگر شما به عنوان یک فروشگاه اینترنتی ، این نوع کالا را ارائه میکنید ، میتوانید از شناسه 2260173 استفاده کنید که نسبت سود فعالیت آن 3.7 % است . مورد اول ، مربوط به خرده فروش‌ های غیر اینترنتی غیر مجازی است که درصد بالا تری دارد و در نتیجه مالیات بیشتری پرداخت میکنند .

مقدار صرفه جویی شدن پول خود را با انتخاب دقیق اینتا کد بفهمید فروش شما در سال 500 میلیون تومان بوده است :

  1. در حالت اول مقدار سود شما 65 میلیون برآورد شده که در حدود 16.25 میلیون تخمینی مالیات آن بدست میاید .
  2. در حالت دوم مقدار سود شما 18.5 میلیون برآورد شده و مالیات آن 4.625 میلیون تومان تخمینی بدست میاید .

نحوه دریافت اینتاکد مالیاتی

مراجعه به سایت intamedia.ir ، با انتخاب گزینه نسبت سود فعالیت به آخرین نسخه های pdf این کد ها دسترسی داشته باشید . که آخرین نسخه مربوط به سال 1401 بوده و نباید اسنادی که برای سال‌ های قبل منتشر شده‌ باشد را به صورت اشتباه دانلود کنید .

اصلاح اینتاکد مالیاتی بعد از ثبت نهایی

مودیانی که بدون آگاهی ، یک کد اشتباه ثبت کرده و الان متوجه شده‌ است،  هرچند در سال گذشته شما میتوانستید به صورت آنلاین ، اینتا کد های خود را تغییر دهید ، اما ممکن است الان این امکان وجود نداشته باشد .

با مراجعه به سامانه مودیان ، به بخش نمایش و ویرایش اطلاعات وارد شوید . حال باید بر روی گزینه فعالیت‌ ها کلیک کنید. در مرحله بعدی ، از منوی جستجو کمک گرفته و فعالیت صحیح را انتخاب نمایید. از فایل‌های اینتاکدی که در سایت intamedia.ir وجود دارند میتوانید کمک بگیرید. حال با انتخاب گزینه مناسب، بر روی دکمه ثبت کلیک کنید.

هدف از طراحی اینتاکد مالیاتی چیست؟ هدف از طراحی اینتاکد چه بوده است؟

  1. مدیریت کسب‌ و‌ کار ها و شناسه دار کرد هرکدام از آن ها .
  2. تعیین سود کسب‌ و‌ کار ها که با مشخص کردن درصدهای مربوط به نسبت سود فعالیت کسب و کار انجام میشود .
  3. تعیین مالیات در زمانی که مودی مدارکی را برای ممیزین ارائه نمیکنند .

جداول اینتاکد چیست؟

منظور همان فایل‌ های PDF هستند که در آن ها تمام مشاغل تفکیک شده و درصد های مالیاتی برای هرکدام اختصاص یافته است .

برای تشکیل پرونده،و انتخاب دقیق اینتا کد شغل خود اقدام کنید . در غیر این صورت ممکنه با مالیات بیشتری مواجه شوید 

×

دریافت مشاوره رایگان

جهت دریافت مشاوره شماره خود را وارد و ثبت نمایید. کارشناسان ما در اسرع وقت با شما تماس خواهند گرفت.

👇👇👇