درخواست پشتیبانی رایگان
نورترازان معین

مالیات طلا چیست؟

اکثر مردم با خرید طلا سرمایه خود را از تورم حفظ میکنند . خریدار به میزان طلایی که میخرد هزینه اجرت ساخت و سود فروشنده و مالیات روی طلا را هم باید پرداخت کند. این سه فاکتور قیمت هر گرم طلا را افزایش میدهد .

خرید طلا مالیات بر ارزش‌افزوده مالیات غیرمستقیمی است که مصرف‌کنندگان کالا و خدمات دریافت میشود.  ارزش‌افزوده توسط ارائه‌ دهنده خدمات و فروشنده کالا دریافت و سازمان امور مالیاتی کشور پرداخت خواهد شد .

مالیات طلا ، در مدت زمان فروش طلا از خریداران دریافت میشود. مالیات درمدت معین توسط فروشندگان طلا به سازمان مالیاتی داده خواهد شد. البته منظور از این مالیات ، مالیات بر ارزش‌افزوده است

انواع مالیات طلا؟

  • مالیات عایدی طلا نرخ 0 تا 40 %
  • مالیات ارزش‌افزوده طلا 9 %
  • مالیات عملکرد طلا فروش 15 الی 25 %

میزان مالیات طلا؟

سود فروشنده و نرخ مالیات یکسان است اما اجرت ساخت در هر طلا متفاوت است بنابراین مالیات طلا  متغیر است .

مشتری باید قیمت اصل طلا، سود فروشنده، اجرت و مالیات خرید طلا به میزان ۹% از اجرت و سود را به فروشنده بپردازد .

نکته : مردم به طلا یک کالای سرمایه‌ ای نگاه میکنند

مالیات بر ارزش‌افزوده طلا؟

نرخ مالیات بر ارزش‌افزوده به قیمت نهایی طلا اعمال میگردید .  نسبت به مجموع قیمت اصل طلا، اجرت ساخت و سود فروشنده، مالیات از طلا گرفته میشود .

با تصویب بخشنامه حذف مالیات بر ارزش‌ افزوده طلا  مالیات طلا ، اصل طلا نمیشود . قیمت اصل طلا از مالیات معاف و تنها قیمت سود فروشنده و اجرت ساخت ، مأخذ مالیات است .

مالیات بر ارزش‌افزوده ، حذف مالیات طلا ، طلا را به یک نوع پس‌انداز خوب تبدیل کرده است. میزان مالیات پرداخت به‌ شدت کاهش‌ یافته است .

معافیت مالیاتی طلا؟

مالیات بر ارزش‌افزوده طلا حذف نشده است بلکه نقش سرمایه‌ ای طلا برای مردم ایران مأخذ دریافت و اعمال مالیات بر ارزش‌افزوده طلا مشمول معافیت گردیده است .

حذف مالیات طلا تنها نسبت به اصل طلا صورت‌گرفته است اصل طلا مشمول دریافت مالیات بر ارزش‌افزوده نمیشود. اجرت ساخت و سود فروشنده مشمول ۹ % مالیات بر ارزش‌ افزوده میشوند .

دریافت این معافیت مالیاتی منوط به ثبت‌نام در سامانه مخصوص سازمان امور مالیاتی است. در صورت عدم ثبت اطلاعات لازم در سامانه مزبور فروشندگان طلا با پرداخت جریمه مواجه میشوند . جریمه مالیاتی این امر کسر ۹ % ارزش اصل طلا خواهد بود .

محاسبه اجرت و مالیات خرید طلا ؟

  1. اول اجرت ساخت طلا به ارزش اصل طلا اضافه میشود .
  2. طبق قانون ۷ %سود در نظر گرفته شده برای فروشنده به این مبلغ اضافه میشود .
  3.  ۹ % اجرت ساخت و سود فروشنده نیز به‌عنوان مالیات طلا به این مبلغ اضافه میشود .

نحوه پرداخت مالیات طلا؟

مالیات طلا از طریق سامانه‌ های آنلاین سازمان امور مالیاتی کشور انجام میشود . از طریق سامانه مالیات بر ارزش‌افزوده به tax.gov.ir مالیات بر ارزش‌افزوده را پرداخت میکنند .

مودیان مالیاتی طلافروشان خواهند بود که باید فروش طلا، مالیات طلا را از مصرف‌کننده نهایی دریافت کنند و در مدت زمان معین و تعیین شده آن را به سازمان امور مالیاتی کشور پرداخت کنند .

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

×

دریافت مشاوره رایگان

جهت دریافت مشاوره شماره خود را وارد و ثبت نمایید. کارشناسان ما در اسرع وقت با شما تماس خواهند گرفت.

👇👇👇