درخواست پشتیبانی رایگان
نورترازان معین

نحوه تاثیرمالیات براقتصاد؟

مالیات از برداشت بخشی درآمد یا دارایی‌ های افراد توسط دولت . هدف دریافت مالیات، کسب منابع برای مخارج دولت است . وسیله‌ ای برای کنترل الگوی مصرف، تولید و توزیع درآمد در اقتصاد میباشد.  مالیات از ابعاد های مختلف بر اقتصاد تاثیر میگذارد.

دولت برای حفظ امنیت و امور دفاعی و زیرساخت‌های اقتصادی، فرهنگی و اجتماعی نیازمند درآمد است.مالیات درآمد دولت‌ ها به‌حساب میاید

مالیات برای کنترل الگوی مصرف، تولید و توزیع درآمد در اقتصادی میباشد. مالیات از ابعاد مختلف بر اقتصاد تاثیر میگذارد.  مالیات تاثیرات منفی و مثبت میتواند بر اقتصادی داشته باشد .

سه کانال بر اقتصاد تاثیر دارد تولید ، مصرف و کاهش نابرابری درآمد. در فیش‌ های حقوقی میزانی تحت عنوان مالیات از شما کسر میگردد ، این مالیات بر درآمد است . کنترلی مناسب برای جهت‌ دهی رفتار مصرف است  . با کم شدن میزانی از حقوق مردم قسنتی از تقاضا از اقتصاد جدا میشود.

مالیات در تقاضا زیاد باشد منجر به کم شدن تقاضا شده که باعث میشود تولید کم بشود و بیکاری زیاد شود . زیادشدن مالیات در تولید هزینه بالا میرود  و تولید کم شود  باعث سطح اشتغال در جامعه میشود . کالا ها یی که منفعت جامعه است مثلا مالیات سیگار درآمد زیادی یرای دولت میشود ،برای سلامتی ضرر دارد جامعه را کنترل میکند.

اقتصاددانان اعتقاد دارن  افراد پول‌ دار برای گرفتن مالیات زیاد باعث کم شدن نابرابری درآمد و باز توزیع در جامعه است اعده ای تاثیرات منفی بر سیستم اقتصادی داشته اند . عده ای از مخالف ها میگویند کسانی که پر درآمد اند منبع مهمی در پس‌ انداز و سرمایه‌ گذاری جامعه میباشد . کم شدن درآمد کم شدن پس‌ انداز منبع  وام‌ دادنی برای اجرای سرمایه‌ گذاری کارآفرینان را تامین میکند . مالیات زیاد انگیزه سرمایه‌ گذاری  را کم میکند . اثری که مالیات در کم شدن تولید و اشتغال یک راه‌ جذب سرمایه‌ گذاری در کشور در حال رشد است نرخ مالیات در میزانی مشخص شده پایین‌ تر از کشور های دیگر است.

چرا در برخی کشورها وضع مالیات سنگین و انگیزه مردم برای مصرف و سرمایه‌گذاری حفظ میشود؟ مردم در پرداخت مالیات بالا انگیزه برای کار کردن پس‌انداز و سرمایه‌گذاری را از دست نمیدهند؟

خرج کردن عواید مالیات توسط دولت‌ه است.  در ازای پرداخت مالیات هزینه درمانی به‌ شدت کم میشود تا دولت را در کسب درآمد برای توسعه این قسمت یاری کنند یا سرمایه‌ گذاران در کشوری که مالیات در سطح بالایی قرار دارد اما خدمات و تسهیلات سرمایه‌ گذاری در اختیار آن ها قرار میگیرد

حاضرند سود کم تر به  کار خود در آن کشور ادامه دهند. در کشور های توسعه یافته کارکرد درست نظام مالیاتی به‌عنوان یکی از منابع اصلی درآمد دولت حاصل سال‌ها کارکرد مناسب دولت و کسب اعتبار در بین مردم است.  مالیات آن ها به‌گونه‌ ای مناسب صرف خدمات رفاهی و بیش تر شدن سطح زندگی آن ها میشود مثل خدمات آموزشی ، بهداشتی ، حمل و نقل مالیات را به‌ کم شدن درآمد حساب نمیکند خدمت ضروری هزینه‌ اش را پرداخت میکنند.

در کشور های توسعه یافته عملکرد نا درست دولت منجر به فرار مالیاتی مردم  انجام بدهند باشند .میشود جامعه به علت مسشاهد نکردن  هزینه مالیات‌ های پرداخت شده اعتماد نکردن مردم به دولت و انحراف انگیزه آنان میشود. مثلا قیمت سوخت بالا تر میرود . کیفیت جاده ها و وسایل حمل و نقل برای مردم  بهبود یابد و یا عوارض سنگین به شهرداری پرداخت میکنند، شهردار برای بهبود شرایط خدمات رسانی انجام دهن . عواید حاصل از مالیات میتواند به ایجاد زیرساخت‌ های تولیدی و بهبود تکنولوژی گردد هم زمینه‌ ساز زیاد شدن تولید و اشتغال و هم کم شدن هزینه تولید و بالا رفتن بهره‌ وری در جامعه میشود . در اقتصاد درجه سرمایه‌ گذاری و اشتغال بالا کسب درآمد های مالیاتی به شفاف بودن اطلاعات، دست دولت را در  قانون مالیاتی باز میگذارد.

چرا مالیات برای اقتصاد کشور ها مهم است؟

قوانین مادر در زمینه‌ های اقتصادی و یک ارکان اعمال سیاست‌ های اقتصادی دولت‌ها به حساب یاید

هر دولتی در قبال شهروندان خود مسئولیت دارد و برای کمک به تامین مالی ، خدمات عمومی و برای حفظ زیرساخت‌ های مورد استفاده از مردم ، مشاغل ، اصناف ، صنایع ، واحد های تولیدی و شرکت‌ های بزرگ مالیات گرفته میشود .

مالیات جمع‌ آوری شده به بهبود اقتصاد جامعه ، کمک میکند.

مالیات و نقش هدایت اقتصاد؟

علم اقتصاد، مالیات عبارت از وجوهی است که دولت از درآمد مردم و سود بنگاه‌ های اقتصادی مرتبط با کالا ، خدمات و مبادلات مالی و از محل آن کالا و خدمات عمومی را به جامعه عرضه میکند. کسب مالیات توسط دولت

1 – بیشتر شدن درآمد . 2 –  کنترل فعالیت‌ های اقتصادی . 3 – بهبود نظام توزیع درآمد و کم تر شدن نا برابر های اقتصادی و اجتماعی .

ایران دارنده سومین ذخایر اثبات‌شده نفت . دومین ذخایر گاز طبیعی در جهان است . هدایت و کنترل اقتصاد و در جهت رفع نابرابری‌های اقتصادی و کم تر شدن  فاصله طبقاتی باشد برای کسب درآمد باشد است .

سازمان امور مالیاتی کشور تا آخر اسفندماه ۱۴۰۲ سهم مالیات حقوق حدود 10 % همه ی وصولی درآمد‌های مالیاتی بوده که خود نزدیک به 10 برابر دریافتی ناشی از مالیات مستغلات است . وصولی مالیات بر ثروت ناشی ازخانه های گران‌ قیمت و خودرو های سواری لوکس و خانه های خالی کمتر از نیم‌درصد جمع وصولی‌ های مالیاتی بوده است . نارسا بودن نظام مالیات‌ ستانی مثلا قانون مالیاتی که تبصره‌ های آن بیش تر از مواد قانونی آن است و وجود 100 ها بخشنامه که متناقص با یکدیگر هم هستند تولید قسنتی از ثروت در دهه‌ های اخیر از محل مالیات‌ های پرداخت نشده است . وصولی از بابت مالیات بر ثروت یک‌ سوم وصولی مالیات بر حقوق است.  دولت وصول مالیات با هدف بیشتر شدن درآمد، از محل منابع سهل‌ الوصول‌ تر بوده ابزار هدایت اقتصاد و رفع نابرابرهای اقتصادی. که قسمتی بزرگی از منابع اقتصادی به سمت ساخت‌ و ساز های بی‌ رویه در مناطق گران‌ قیمت به جای انبوه‌ سازی و تولید سازهای اقتصادی برای اقشار آسیب‌ پذیر جامعه و سرمایه‌ گذاری‌ های سوداگرانه در ارز و سکه یا  سرمایه‌گذاری در املاک غیر‌مولد و غیر‌ اشتغال‌ زا به سرمایه‌ گذاری در تولید و بازار های مالی ترجیح دارد.

اگر در ریل‌گذاری مالیات‌ از قانون مالیاتی تا اجرای آن به هدف اول وصول مالیات، هدایت اقتصاد نسبت به بیش تر شدن درآمد دولت توجه بیشتری شود، شاهد رشد اقتصادی ناشی از تولید و اشتغال با عدالت مالیاتی و توزیع مطلوب ثروت در جامع که تولیدکنندگان کالا و خدمات در جذب سرمایه و نقدینگی دغدغه همیشگی نداشته و انتفاع کافی متناسب با تلاش و زحمت خود داشته باشند.

آیا مالیات نقش موثری در توسعه اقتصادی دارد؟

مالیات منابع درآمدی دولت، نقش بسزایی در تامین هزینه های دولت و  قطع وابستگی بودجه جاری کشور به درآمدهای نفتی اقتصادی دارد.۱۶ تیرماه مصادف با روزمالیات و  هفته اول فرهنگ مالیاتی است. محور های ابلاغی اقتصاد مقاومتی ، مخارج دولت بر مالیات ها و کم تر شدن  وابستگی به درآمدهای نفتی است.
کشور در زمانی فعلی و ایجاد تحریم های ناعادلانه بر علیه ملت ایران، منبعی برای تامین درآمد دولت در حوزه هایی مثلا تولید و اشتغال زایی در است و نقش بسزایی در توسعه اقتصادی رو به پیشرفت در سایه عدالت اجتماعی دارد. شفاف سازی مسایل مالیاتی . بدون شک اعتماد عمومی در اجرای سیاست های اقتصادی در کشور است و با اعتماد بیشتر مردم بر کارکرد اقتصادی و در آمد سازی دولت، جایگاه مالیات مشروعیت میگیرد.

هفته فرهنگ مالیاتی نظام مالیاتی را یاری کنند و روز مالیات و  هفته اول فرهنگ مالیاتی را خدمت مؤدیان خوش حساب مالیاتی با درک وضعیت اقتصادی در هدف دستیابی در تامین هزینه های کشور سهیم و نقش آفرین میباشند . اقتصاد ایران با فرار مالیاتی و گسترش تحریم ‏های اقتصادی، افت قیمت نفت و کسری بودجه  رو به رو بوده . دولت در تمرکز زدایی و کم شدن وابستگی به درآمدهای نفتی و جایگزینی آن با درآمدهای مالیاتی هست شرایطی خلا مطالعاتی از حیث سنجش و اندازه‏ گیری کمی حجم اقتصاد زیر زمینی و فرار مالیاتی بر رشد اقتصادی از تورم ، درآمد در مالیاتی ، درجه باز بودن اقتصاد بر رشد اقتصادی تاثیر مثبت و سرمایه‏ گذاری مستقیم خارجی و فرار مالیاتی در رشد اقتصادی تاثیر منفی دارد

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

×

دریافت مشاوره رایگان

جهت دریافت مشاوره شماره خود را وارد و ثبت نمایید. کارشناسان ما در اسرع وقت با شما تماس خواهند گرفت.

👇👇👇