درخواست پشتیبانی رایگان
نورترازان معین

هیات حل اختلاف؟

قانون مالیات های مستقیم که دراباره ی رسیدگی شعب شورای عالی مالیاتی نسبت به شکایات اقامه شده بر رای هیات های حل اختلاف مالیاتی است. اگر رای مورد شکایت از سمت شعبه نقض شود، پرونده امر جهت رسیدگی مجدد به هـیات حـل اختـلاف مالیاتی دیگر ارجاع میشود

مرجع مورد نظر مجدد به موضوع اختلاف مالیاتی  با رعایت نظر شعبه شورای عالی مالیاتی رسیدگی و رای مقتضی میدهد این حکم قانون به طور کامل از دو جهت موید قاعده ای است که اولین شواری عالی مالیاتی که در سلسله مراتب داد خواهی مالیاتی فوق هیات های حل اختلاف قرار دارد. صلاحیت نقض رای هیات ها را اداره ها است . و دیگر نظر مرجع عالی باید در مرجع دانی یعنی هیـات حـل اختـلاف دوم یا چنانکه مصطلح است. هیات ، مورد اتباع و مراعات قرار گیرد.

اعضاء هیات حل اختلاف؟

  1. نماینده دارایی .
  2. یک نفر قاضی شاغل یا بازنشسته .
  3. نماینده اتاق بازرگانی ، صنایع ، معادن و کشاورزی ایران یا اتاق تعاون یا جامعه جسابداران رسمی .

جلسات با تشکیل ۳ نفر ، رسمی و  هیات با اکثریت قاطع رای ، قطعی و لازم الاجرا است . نظرات اقلیت باید در متن رای گفته شود . حق الزحمه اعضا با تایید وزیر امور اقتصادی و دارایی پرداخت میشود . نمایندگان دارایی که عضو هیات هستند باید حداقل ۱۰ سال  سابقه  کار و آگاهی لازم  داشته باشند . رسیدگی به هیات حل اختلاف باید به مودی یا نماینده ابلاغ شود . فاصله تاریخ  ابلاغ و روز تشکیل جلسه هیات نباید کم تر از ۱۰ روز باشد . مودی حضور نداشته باشد باعث مانع رسیدگی هیات و صدور رای ماتع نمیشود .

رای هیات حل اختلاف؟

رای هیات حل اختلاف تجدید نظر قطعی و لازم الاجرا است . طی۲۰  روز از تاریخ  ابلاغ، اعتراض کتبی توسط مودی انجام شود .  اعتراض ، پرونده به هیات حل اختلاف مالیاتی تجدید نظر ارجاع میشود .

مهم : مودی مالیاتی مکلف است  که مقدار مالیات پرداخت کند و نسبت به مازاد آن ، اعتراض کتبی را تسلیم نماید .

اگر به رای صادره  هیات  تجدید نظر خواهی قرار گرفت فقط به ادعای آن طرف اعتراض ، رسیدگی و رای صادر میشود. رای قطعی هیات های حل اختلاف مالیاتی به غیر از مواردی که راهی هیات حل اختلاف با عدم اعتراض مودی قطعیت اقدام میکند ، قابل شکایت و رسیدگی در شورای عالی خواهد بود.

اداره مالیات میتواند که شکایت کتبی مودیان از آراء هیات های حل اختلاف مالیاتی صادره را 1 بار به هیات حل اختلاف تجدید نظر برای رسیدگی و صدور رای مقتضی ارسال کند

شکایت مودی از رای هیات  از طرف هیات حل اختلاف تجدید نظر تایید نشود و هم شکایت از رای هیات های تجدید نظر از طرف شعب شورای عالی مالیاتی رد شود برای هر مرحل معادل ۱ % تفاوت مالیات رای مورد شکایت ، به صورت هزینه رسیدگی تعلق گرفته که مودی، مکلف به پرداخت است .

رای هیات حل اختلاف باید اظهار نظر موجه و مستند اعتراض مودی باشد و علت تعدیل درآمد شامل مالیات در متن رای گفته شود

اعتراض به رای قطعی هیات حل اختلاف؟

مودی یا اداره مالیات طی ۳۰ روز از تاریخ ابلاغ رای قطعی هیات حل اختلاف ، به استناد عدم رعایت قوانین و مقررات ، به شورای عالی مالیاتی شکایت و نقض رای و تجدید رسیدگی را درخواست کند و

به صورت تکرار آمده است که درباره مالیات های قطعی ، تقاضای تجدید رسیدگی باید توسط  هیات ۳ نفره به انتخاب وزیر امور اقتصادی و دارایی بررسی شود. رای هیات به  اکثریت قاطع رای الزامی است.

شکایت از رای قطعی هیات حل اختلاف مالیاتی؟

اگر از طرف مودی یا اداره مالیات ، شکایتی در مهلت مشخص و معین در مورد رای قطعی هیات حل اختلاف ، وصول شود ، و با دلیل و مستندات، ادعای نقض قانون با ادعای نقص رسیدگی اعلام شود ، رئیس شورای عالی بایستی شکایت را جهت رسیدگی به یکی از شعب ۸ گانه ارجاع دهد.

شعبه مورد نظر ، باید بدون ورود به ماهیت دستور ، تنها از نظر تشریفات قانونی و کامل بودن رسیدگی قانونی با ضوابط ، موضوع را رسیدگی کرده و مستند به دلایل قانون ، نظر خود را نسبت به نقض رای هیات های حل اختلاف یا رد شکایت مورد نظر ، اعلام کند .  رای شعبه با اکثریت آرا ، معتبر و نظرات اقلیت باید در متن رای ، گفته شود.

اگر رای مورد شکایت طرف شعبه  نقض شود، پرونده برای رسیدگی دوباره به هیات حل اختلاف مالیاتی دیگری ارجاع میشود. اگر در آن محل، یک هیات بیش تر نباشید، یه هیات حل اختلاف دیگر در همان استان ارجاع میشود .

مرجع موردنظر ، به موضوع اختلاف با رعایت نظر شعبه شورای عالی ، رسیدگی و رای  مقتضی میدهد . رای صادره ، قطعی و لازم الاجرا بوده و حکم که رای صادره از هیات حل  اختلاف توسط دیوان عدالت نقض شود جای و ساری خواهد بود .

اگر رای هیات حل اختلاف، نقض شود، شورای عالی یک نسخه از رای  را برای رسیدگی به دادستان انتظامی مالیاتی میفرستد .

وظایف شورای عالی مالیاتی؟

شورای عالی، از ۲۵ نفر از صاحب نظرات در امور حقوقی و اقتصادی و حسابداری و حسابرسی بوده که مدرک کارشناسی دارند و به پیشنهاد رئیس کل سازمان کشور و با حکم وزیر امور اقتصادی و دارایی فعالیت میکنند .

۱۵ نفر از ۲۵ نفر ، باید از اعضاء شورای عالی مالیاتی بوده که در فهرست کارکنان وزارت امور اقتصادی و دارایی باشند و ۶ سال سابقه کار خوب که فایده داشته باشند . شورای عالی با حضور دو سوم اعضاء رسمیت اقدام میکند .

دوره عضویت اعضای شورای عالی، ۳ سال از تاریخ انتصاب بوده و قابل تغییر نیستند مگر به تقاضای خود شان با حکم قطعی دادگاه اختصاصی اداری .

که شورای عالی مالیاتی دارای ۸ شعبه و هر شعبه دارای ۳ نفر عضو است . رئیس و اعضای شعبه را رئیس شورای عالی مشخص میکند .

  1. رسیدگی به رای قطعی هیات های حل اختلاف که از نظر عدم رعایت قوانین و مقررات، مورد شکایت مودی یا اداره دارایی باشد .
  2. اظهار نظر مسائل اقتصادی که وزیر امور اقتصادی حسب اقتضاء، برای مشورت و اظهار نظر به شورای عالی ، ارجاع میدهد .
  3.  ارزیابی پیشنهاد واعلام نظر در مورد شیوه اجرای قوانین و مقررات مالیاتی .
  4. تهیه آیین نامه و بخشنامه به اجرای این قوانین و مقرارت در موضوعی که شورای عالی ضروری میداند .

وظایف مراجع تشخیص مالیات؟

  1. اداره مالیات با طرح جامع مبتنی بر فناوری اطلاعات و ارتباطات و شیوه های مکانیزه شیوع و روش اجرایی ثبت اعتراض مودی و ابلاغ اوراق را تنظیم میکند .
  2. اداره مالیات قسمتی از فعالیت های خود را غیر از تشخیص و تعیین ماخذ و دادرسی و عملیات اجرایی وصول مالیات را به قسمت غیر دولتی واگذار کند .
  3. در برخی از مواد عبارت های طی۱۰ روز ، طی۳۰  روز و منتهی طی۳۰ روز به اتمام ماه بعد متغیر است .

وظایف هیات عالی انتظامی؟

دادستان انتظامی از بین کارمندان عالی مقام وزارت امور اقتصادی و دارایی که ۱۰  سال  سابقه خدمت داشته و ۶ سال  به طور تخصصی در امور مالیاتی باشد . دادستان انتظامی، میتواند به تعداد کافی، دادیار داشته باشد و بخشی از وظایف خود را به آن ها بدهد

وظایف دادستان انتظامی مالیاتی؟

  1. اقامه دوی علیه مودیان و ماموران .
  2. تخلف قضات اعضای هیات های حل  اختلاف مالیاتی در اقدام به وظایفی که بر پایه ی قانون به عهده هیات حل اختلاف بوده ، با اطلاع دادستانی انتظامی ، در دادسری  انتظامی قضات مورد رسیدگی صورت میگیرد .
  3. اعلام نظر درباره ترفیع مقام ماموران .
  4. تحقیق در جهت اخلاقی .
  5. رسیدگی به تخلفات و تقصیرات ماموران مالیاتی و نمایندگی سازمان در هیات های حل اختلاف .

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

×

دریافت مشاوره رایگان

جهت دریافت مشاوره شماره خود را وارد و ثبت نمایید. کارشناسان ما در اسرع وقت با شما تماس خواهند گرفت.

👇👇👇