درخواست پشتیبانی رایگان
نورترازان معین

سنوات چیست؟

حق سنوات با نام‌ های مزایای پایان خدمت و مزایای پایان کار شناخته میشود . پاداشی که در پایان قرارداد قطع همکاری یا آخر سال 365 روزه ، کارفرما باید به کارمند پرداخت کند .

قانون وزارت کار درباره حق سنوات چه میگوید؟

همه ی کارگاه‌ ها و مجموعه‌ های خصوصی وظیفه دارند به کارگران خود در 1 سال کار ، عیدی و پاداش پرداخت کنند . مبلغ پرداختی به از کارمندان و کارگران نباید از 90 روز مزد روزانه قانونی بیشتر شود .

در ماده 21 قانون کار رسمی ایران گفته شده است سنوات مزایای پایان کار ، حق سنوات و یا مزایای پایان خدمت ، مبلغی معادل 1 ماه آخرین حقوق دریافتی همه ی مزد ثابت دریافتی در ماه است که کارفرما باید به کارگران خود پرداخت کند .

سنوات یا مزایای پایان کار ، باید با اتمام یا فسخ قرارداد کار ، به کارگر پرداخت شود. مبلغ به فردی که کمتر از 1 سال در مجموعه مشغول به کار هستند به مدت کارکرد شان در زمان خروج از شرکت ، تعلق میگیرد پرداخت شود .

9 روز از مانده مرخصی هر سال به سنوات سال بعد اضافه میشود که محاسبه روز های کارکرد و مرخصی از طرف نرم افزار حضور و غیاب انجام میشود .

پاداشی که پایان کار مبلغی که کارگر موقع فراغت از کار از بازنشستگی ، از کار افتادگی ، فوت ، استعفا و موصوع خاص دیگری میگیرند و میزان آن طی 1 ماه آخرین مزد ثابت به کارگر پرداخت میشود . کارفرما وظیفه دارد به کارگر پرداخت میکند اجباری است .

حق سنوات شامل مالیات است؟

کارفرما وظیفه دارد در پایان هر سال حق سنوات به فردی مبلغ مشخصی را پرداخت کند و اجباری است

فرد کارفرما وظیفه دارد سنوات او را به‌ اندازه همه ی سال‌ هایی که کارکرده با مبلغی به ارزش آخرین حقوق به او پرداخت کند.

بعضی کارفرما ها حق سنوات را بصورت سالانه در پایان همکاری با فرد پرداخت میکند

حق سنوات مالیات به چه کسانی تعلق میگیرد؟ پرداخت حق سنوات شامل مالیات و موردی جزء موارد معاف از مالیات حقوق میباشد؟

سنوات یا حق سنوات اجباری است که در هر شرایطی باید توسط کارفرما پرداخت شود. یک باور غلط که در سنوات وجود دارد این است که سنوات در صورت ترک کار ،حذف میشود یا به او تعلق نمیگیرد اصلا این‌ طور نیست حتی اگر حرفی در قرارداد گفته شده باشد، غیر قانونی است و برای کارفرما جریمه‌ های سنگینی درنظر گرفته میشود

حق سنوات شامل کسر و پرداخت حق بیمه نمیباشد . تنها حق سنوات در پایان اشتغال میزان آن توسط قانون مشخص شده و پرداخت شود جزء موارد معاف از مالیات حقوق است .

سنوات به کمتر از 1 سال تعلق میگیرد؟

کارمندان و کارگران ، همکاری زیر 1 سال و با هر مدت زمان کاری ، کارفرما وظیفه دارد حق سنوات را پرداخت کند

با هر شرایطی کارفرما باید نسبت به محاسبه سنوات اقدام کند و بر اساس پایه سنوات حق کارمند یا کارگر را پرداخت کند.

سنوات ارفاقی چیست؟

سنواتی که با مجوز مراجع ذی‌صلاح به مدت زمان خدمت کارمندان در صندوق بازنشستگی کشوری اضافه میشود و حسب مورد پس از پرداخت کسور یا بدون پرداخت کشور حقوق بازنشستگی و وظیفه آن تعیین میشود

فردی مثل جانباز ، معلول ، آزادگان و اسراء، متصدیان مشاغل سخت و زیان‌ آور و بازنشستگان آموزش و پرورش و کودک استثنایی میشود.

شرایط بازخرید حق سنوات کارمندان و کارگران

همه ی شاغلان رسمی و غیررسمی در اداره‌ های دولتی و سایر کارگاه‌ ها ، میتوانند کتبی درخواست بازخرید سنوات را ارائه کنند.

فردی به دلیل استعفا یا از کار افتادگی این مبلغ را زود تر از زمان معین، طلب کند . کارفرما وظیفه دارد تا به ازای هر سال سابقه کار ، معادل 1 ماه از آخرین حقوق کارگر را پرداخت کند.

بخشنامه شورای عالی کار پایه سنوات گفته شده است شامل دانشجویان و دانش‌ آموزانی که مشاغل تابستانی دارند نمیشود.
پایه سنوات با سنوات خدمت ( پاداش پایان کار ) تفاوت دارند کارفرما وظیفه دارد طبق آخرین حقوق کارگر را در پایان کار بپردازد.
در سال 1403 میزان پایه‌ی سنوات 7000 ریال است که روزانه به حساب کارگران در پایان سال پرداخت میشود.
تعویض کارفرما ربطی به سنوات ندارد و کارفرمای جدید وظیفه دارد سنوات کارگرانی را که 1 سال است مشغول به کار هستند بپردازد.
به کارگران فصلی به میزان کارکرد شان سنوات تعلق میگیرد. برای محاسبه سنوات باید به تبصره‌ های سنوات کارگران فصلی مراجعه کند اگر 1403 چهارمین سال کار یک فرد در مجموعه‌ ای باشد؛ پایه سنوات این سال، مبلغ سال‌ های دیگر به‌ حساب او تصاعدی شود
در هر شرایطی کارفرما به پرداخت سنوات وطیفه دارد حتی اگر سنوات 1 روز باشد

پایه سنوات چیست؟

تفاوت پایه سنوات و حق سنوات دارد پایه سنوات برای کارگاه‌ هایی که طرح طبقه‌ بندی مشاغل دارند پایه سنوات به حداقل حقوق آن‌ ها اضافه میشود.

مبلغ از طرف شورای عالی کار و جبران کمبود حقوق کارگران با حداقل دستمزد داده میشود. در اول سال 1370 قانون پایه سنوات در مجلس بررسی شد.
کارگران رسمی یا غیررسمی که قرارداد رسمی دارند یا ندارد شامل قانون پایه سنوات میشوند.

معضل‌ های کارگران فرق بین قرارداد های رسمی و قرارداد های غیر رسمی است . بخشنامه‌  سال 1392 وزارت کار ، نوع قرارداد هیچ‌ تفاوتی برای پرداخت سنوات ایجاد نمیکند .

کارگرانی که چه تسویه‌ حساب کرده‌ اند و چه تسویه‌ حساب نکرده‌ اند پایه سنوات تعلق میکیرند حتی اگر فاصله‌ ای بین کارکرد کارگران در کارگاه وجود داشته باشد .

کارگاه‌ هایی که  در طرح طبقه‌ بندی مشاغل هستند در بخشنامه دستمزد ی وزارت کار پایه سنواتی برای آن‌ واریز میشود و اگر طرح بندی مشاغل نداشتن به‌ شرطی که نیروی کار دارای 1 سال سابقه  در کارگاه باشند  حق سنوات تعلق میگیرند .

پایه سنوات به چه کسانی تعلق میگیرد؟

بخشنامه‌ ای که توسط وزارت کار به کارگاه‌ ها و کارخانه‌ ها ارسال شده  کارفرما ها نباید تفاوتی بین کارگران رسمی و غیر رسمی بگذارند و پایه سنوات به هر دو آن  کارگر ها تعلق میگیرد.

کارگران شامل قانون کار که سال اول خود را به پایان رسانده‌ اند از سال دوم شامل پایه سنوات میشوند.

کارفرما پایه سنوات را هر ماه پایان قرارداد یا در پایان سال قرارداد یک دفعه پرداخت میکند .
این کار اشتباه است و پایه سنوات باید هر ماه توسط کارفرما به پایه حقوق اضافه و پرداخت شود چون که پایه سنوات جزئی از حقوق پایه حساب میشود پس باید ماهیانه و مرتب پرداخت شود .

سنوات کارگران چگونه محاسبه میشود؟

سنوات کارگران و کارمندان با فرمول سنوات = (( مزد ثابت روزانه * 30 ) / 12 ) * تعداد ماه‌ های کارکرد محاسبه میشود.

حق سنوات چگونه محاسبه میشود ؟

کمی پیچیدگی دارد که باید فرمول‌های خاصی را انجام داد

با نزدیک‌ شدن به روز های پایانی سال کارمندان، کارگران و صاحبان کسب‌ و کار عیدی و سنوات بر پایه حقوق برای افراد مشخص شده و پرداخت میشود . سنوات هر فرد نسبت به شرایط او پرداخت میشود

یک فرمول یکسان برای محاسبه روزهای کارکرد در طول 1 سال و میزان سنوات است . سنوات  اطلاعات بیشتری در مورد محاسبه بیمه و ارتباط آن با سنوات دارد

نحوه محاسبه سنوات سال 1403 ؟

حق سنوات 1 برابر حقوق پایه فرد است در سال 1403 که مبلغ حقوق پایه 71,661,840 ریال است مبلغ حقوق پایه در کارکرد سال فرد ضرب میشود .
عدد به دست آمده بر 365 تعداد روز های سال تقسیم میشود که مبلغ نهایی ، حق سنوات 1 سال فرد پرداخت میشود و حق اولاد ، حق مسکن و خواروبار از حق سنوات حساب میشوند.

زمان اتمام قرارداد کار و پرداخت سنوات توسط کارفرما زمانی که فردی به‌ هر علت تصمیم بگیرد که بازنشسته شود یا از کار افتادگی شود و بخواهد کار را ترک کند باید حقوق  و دستمزد سنوات پرداخت میشود .
حق سنوات اخراج موجه بر پایه ی آخرین حقوق و مدت انحام دادن کار دلیل موجه برای اخراج
از کار افتادگی بر پایه ی همه ی حقوق دریافتی داشتن گواهی پزشکی
بازنشستگی آخرین حقوق و همه ی مدت خدمت
پایان کار در قرارداد های مشخص بر مدت قرارداد و حقوق دریافتی تکمیل دوره قرار داد
استعفای کارگر امکان دارد تفاوت داشته باشد با داشتن نامه استعفا
فوت بیمه‌ شده پرداخت به وراث حقوق و خدمت داشتن گواهی فوت و اسناد وراثت فسخ قرارداد طبق متن قرارداد شرایط درج شده در قرارداد رعایت بند های قراردادی مربوط به فسخ

فرمول محاسبه سنوات و مرخصی؟ سال 1403

حقوق پایه فرد ضرب در تعداد روز های کارکرد طی 365 روز میشود و عدد بدست آمده بر 365 تقسیم میشود عدد میزان سنوات سال شما میباشد .

فرد از سال‌ های قبل سنوات داشته باشد ، مبلغ سنوات سال‌ های قبل به مبلغ سنوات سال 1403 اضافه شده و در زمان پایان کار به فرد پرداخت میشود .

حق سنواتی که در سال 1403 پرداخت میشود در حق سنوات سال 1402 است که محاسبه شده و در حال حاضر پرداخت میشود .

سنوات = (( مزد ثابت روزانه * 30 ) / 12) * تعداد ماه‌ های کارکرد .

فرمول سنوات سنوات = (( مزد ثابت روزانه * 30 ) / 365 ) * تعداد روز های کارکرد مشخص میشود .

فرمول محاسبه سنوات در همه ی سال‌ ها یکسان میباشد قانون عیدی و سنوات 1403 تغییرات کرده است .
فردی که 1 سال سابقه در مجموعه دارند ، روزانه مبلغ 7 هزار تومان پایه سنوات حساب میشود . این رقم در هر ماه نزدیک به 210 هزار تومان میشود که روی فیش حقوقی میاید .

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

×

دریافت مشاوره رایگان

جهت دریافت مشاوره شماره خود را وارد و ثبت نمایید. کارشناسان ما در اسرع وقت با شما تماس خواهند گرفت.

👇👇👇