صورت معاملات فصلی چیست؟


صورت معاملات فصلی چیست؟

افراد حقیقی وحقوقی  باید صورت معاملات خود را که در زمان مقرر انجام داده اند ، هر سه ماه یکبار به سازمان مایاتی کشور میفرستند . افراد حقوقی و صاحبان مشاغل وظیفه دارند در سازمان دارایی ثبت نام کنند . برای انجام معاملات خود صورت حساب صادر و شماره اقتصادی خود و طرف معامله را در صورت حساب‌ ها قرارداد ها و اسناد مشابه ایجاد کرد و فهرست معاملات خود را به سازمان ارائه کنند .

افرادی که باید این صورت ها را بفرستند افراد های حقوقی و صاحبان مشاغلی نوع و یا حجم فعالیت جزو گروه اول ماده ۹۵ قانون مالیات‌ های مستقیم هستند و صاحبان مشاغل قانون مالیات بر ارزش افزوده .

مشاغل گروه اول واردکنند گان و صادرکنند گان ، صاحبان کارخانه‌ ها ، صاحبان هتل‌ های سه ستاره و بالاتر ، صاحبان صرافی ، صاحبان فروشگاه‌ های زنجیره‌ ای ، صاحبان موسسات حسابرسی ، حسابداری و دفترداری ، صاحبان موسسات حمل و نقل موتوری ، زمینی ، دریایی و هوایی ، که درآمد فروش کالا و خدمات آن ها بیش تر از مبلغ ۵۵ میلیارد ریال باشد .

صورت معاملات فصلی چیست و چه اهمیتی دارد؟

معاملا فصلی خرید و فروش ، گزار شات فصلی ، یاد میشود . افراد حقیقی و حقوقی در سازمان دارایی برای تنظیم گزارش خرید و فروش فصلی مودیان تکالیف خود را به درستی انجام میدهند .
هدف اصلی در سازمان دارایی بیش تر شدن شفافیت اقتصادی و بالا بردن نظم و انضباط مالی است . تمامی دستگاه‌ های اجرایی و افراد حقیقی و حقوقی باید به مدت 45 روز اتمام هر فصل ریز اطلاعات به معاملات خودشان را برای سازمان دارایی ارسال کنند

ثبت معاملات فصلی به کدام سامانه مراجعه کنیم؟

افراد حقیقی یا حقوقی قوانین و مقررات معاملات ارزش افزوده و مالیات‌ های مستقیم بباید در سامانه معاملات فصلی ثبت نام کنند . پس از اطلاعات متقاضی کد کاربری و رمز عبور برای مودی ارسال میشود .

دو روش برای ثبت و ارسال اطلاعات معاملات در سامانه پیش بینی شده است؟

1- روش برخط آنلاین online : ثبت هر یک از فرم ها برحسب نوع اطلاعات فراهم میباشد .
– ثبت گزارش خرید – ثبت گزارش فروش – ثبت گزارش کارفرما یا پیمانکار در پیمان های بلند مدت  – ثبت گزارش امتناع برای بیش تر از سال 1395  – ثبت گزارش عرضه به مصرف کننده نهایی برای سال 1395 – ثبت گزارش واردات – ثبت گزارش صادرات- ثبت گزارش حق العمل کاری و مدیریت پیمان- ثبت گزارش اجاره – ثبت گزارش پیش فروش . پس از تکمیل اطلاعات هر فرم با ثبت نهایی ، اطلاعات در سیستم ثبت و تنها یک بار مجوز ویرایش پس از ثبت نهایی هر رکورد اطلاعاتی امکان پذیر میباشد .
2- روش غیر برخط آفلاین offline : مودیانی که از سیستم های کامپیوتری خرید و فروش استفاده میکنند در سامانه اینترنتی سازمان مالیاتی کشور با هماهنگی متخصصین به ویژه تولید کنندگان بصورت مستقیم دریافت و وارد Import نمایند ، و با استفاده از نرم افزار کنترلی و ارسال اطلاعات با اتصال به شبکه اینترنت مبادرت به ارسال اطلاعات یکجا نموده و رسید دریافت نمایند

تهیه معاملات فصلی گزارشات فصلی خرید و فروش؟

بنگاه‌ های اقتصادی باید گزارش خرید و فروش فصلی را در زمانی معین
از سامانه معاملات فصلی الکترونیکی ارسال کنند.
سازمان دارایی بر در آمد ها و رویداد های مالی شرکت‌ ها و بنگاه‌ های اقتصادی مالیات مشخص میکند . این سازمان برای دفاتر قانونی مثلا دفتر روزنامه ، دفتر کل ، دفتر هزینه‌ ها و درآمد‌ ها و صورت حساب‌ ها مالیات مشخص کند . سازمان مالیاتی با استناد به گزارش و معاملات فصلی است که فرار مالیاتی و کتمان مالیات میشود .

فعالیت‌ کشاورزی ، دامپروری ، دامداری ، پرورش ماهی و زنبورعسل و صیادی و ماهیگیری ، نوغانداری ، جنگل‌ ها ، باغات اشجار از نخیلات باشد ، الزامی‌ به شماره اقتصادی خریدار در صورت حساب صادره نخواهد بود

چند نکته برای تهیه گزارشات فصلی وجود داد؟

سازمان‌ ها و شرکت‌ های خصوصی و دولتی که خرید و فروش انجام میدهند، باید صورت معاملات فصلی خرید و فروش را حداکثر تا 1 ماه بعد از انجام معامله به سازمان دارایی ارسال کنند. انجام این کار بصورت الکترونیکی و یا به صورت کاغذی و سی دی صورت میگیرد . ارسال به موقع این مدارک میتواند از جرایم متعاقب ارسال با تاخیر جلوگیری کند .

در معاملات کوچک مبلغ آن تا 10% حد نصاب مشخص شده است ، نیازی به ارسال ماهانه نداشته و مودیان میتوانند لیست و فهرست این معاملات را هر 3ماه یکبار ارسال کنند یعنی همه خرید و فروش‌ های کوچک با هم بعد از 3 ماه ارسال شوند .

مشمولین ارسال گزارشات فصلی؟

  1. همه ی افراد حقیقی اجرای مالیات بر ارزش افزوده .
  2. همه ی مشاغل خاص ماده ۹۵ قانون مالیات‌ های مستقیم .
  3. همه ی افراد حقیقی گروه اول ماده ۹۵ قانون مالیات‌ های مستقیم هستند .
  4. همه ی افراد حقوقی .

اطلاعاتی که باید در معاملات فصلی ثبت شود؟

1 – هویتی و مکانی طرفین معامله یا قرارداد مشخص باشد .
2 – اطلاعات به مجوز های فعالیت طرفین معامله یا قرارداد .
3 – اطلاعات به معاملات و قرارداد های طرفین معامله .
4 – اطلاعات مالی و پولی و اعتباری و سرمایه‌ ای .
5 – اطلاعات به دارایی‌ ها اموال و املاک و نقل و انتقال آن‌ ها و موارد مربوط به ارزش افزوده .
6 – صادرات و واردات دارید شماره کوتاژ اظهارنامه گمرکی و کد گمرک ترخیص کننده و شماره اختصاصی افراد خارجی (صرفا وارداتی) وارد کنید .
7 – معاملات ارزی بود باید مبالغ ارزی ، نوع ارز ، نرخ برابری ارز و معادل ریالی وارد کنید .

معاف از گزارش فصلی چیست؟

  1. حق عضویت اعضاء حرف ه­ای ، احزاب و انجمن ها تشکل های غیردولتی دارای مجوز از مراجع ذیصلاح .
  2. مبالغی که تحت نظر جریمه یا خسارت، انواع عوارض و مالیات به استثناء مالیات و عوارض قانون مالیات بر ارزش افزوده حق ثبت حق تمبر، حقوق گمرکی و موارد مشابه، به دستگاه­ های اجرائی پرداخت می­گردد .
  3. کمک­ ها ، جوایز و هدایای بلاعوض و
  4. خرید و فروش سهام و سهم الشرکه و حق تقدم سهام یا سهم الشرکه .
  5. سود و کارمزد و جریمه­ های بانک­ها صندوق تعاون، صندوق­های حمایت از توسعه بخش کشاورزی، موسسات اعتباری غیربانکی مجاز و صندوق­های قرض­ الحسنه .
  6. حقوق و دستمزد پرداختی موضوع فصل سوم از باب سوم قانون مالیات­های مستقیم، وجوه پرداختی بابت حق نگهداری شارژ ساختمان محل فعالیت و آبونمان های پرداختی .
  7. سود سهام و سهم الشرکه .
  8. خرید و فروش و سود و کارمزد اوراق بهادار .

اجزای اصلی گزارش فصلی خرید و فروش؟

  1. درآمد فصلی : میزان فروش شرکت در دوره معین .
  2. هزینه های مستقیم : برای تولید و فروش کالا ها و خدمات با فعالیت های شرکت ، مستقیما پرداخت میشود .
  3. هزینه های غیرمستقیم : هزینه هایی فعالیت های شرکت هستند ولی بصورت مستقیم به تولید و فروش کالا ها و خدمات مرتبط نیستند
  4. سود و زیان : تفاوت بین درآمد و هزینه های شرکت .
  5. موجودی : میزان موجودی کالا های شرکت در انبار .
  6. تغییرات موجودی : تفاوت بین موجودی در آغاز دوره و پایان دوره .

جرایم معاملات فصلی چیست؟

  1. جرایمی که به ویرایش صورت معاملات فصلی مربوط هستند .
  2. جرایمی که تاخیر در ثبت اطلاعات لیست گزارشات میشوند. یعنی  .
  3. جرایمی که به عدم دستور العمل های صادر شده از سازمان دارایی میشوند .

عدم ارسال معاملات فصلی با جریمه 1% از کل مبلغ معاملاتی که افراد حقیقی و حقوقی در 1 فصل انجام داده اند .

نظری یافت نشد

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *